اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیپلمات سابق آمریکا: واشنگتن از سوریه و عراق خارج نمی‌شود

سفیر پیشین آمریکا در سوریه معتقد است نظامیان آمریکایی از منطقه غرب آسیا خارج نخواهند شد و تحلیلهایی که نظر دیگری دارند تحلیل‌هایی سطحی است.

دیپلمات سابق آمریکا: واشنگتن از سوریه و عراق خارج نمی‌شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه معتقد است که این کشور، قصد ندارد از عراق و سوریه خارج شود، بلکه بر تعداد نیروهای خود خواهد افزود.

فورد با اشاره به اینکه انتظار خروج آمریکا از خاورمیانه، «پیش‌بینی سطحی» است، با انتشار گزارشی در روزنامه سعودی الشرق الاوسط نوشت،دولت جو بایدن در نوامبر گذشته، استقرار نظامی نیروهای آمریکایی در سراسر جهان را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که چین بزرگترین چالش استراتژیک است، اما در استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هیچ تغییری ایجاد نکرد.

در این یادداشت آمده است: نخست اینکه آمریکا پایگاههای خود را در منطقه خلیج فارس و در کشورهایی مانند کویت، بحرین، قطر و امارات حفظ می‌کند. آمریکاییها در حال توسعه پایگاه هوایی «موفق السلطی» در اردن هستند و در عین حال، نیروی دریایی آمریکا به عملیات خود در خلیج فارس و نزدیک شبه جزیره عربستان ادامه می‌دهد. در ژوئن گذشته نیز حدود ۴۰ هزار سرباز آمریکایی در مناطق شام و خلیج فارس حضور داشتند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هم در کنفرانس امنیتی منامه در نوامبر گفت که آمریکا «قدرت جنگی واقعی در منطقه دارد و ما آن را حفظ خواهیم کرد» سه رئیس‌جمهور اخیر آمریکا نیز درباره جنگ‌های عراق و افغانستان گفتگو کردند و نسبت به آغاز جنگ زمینی جدید در غرب آسیا احتیاط کردند، ولی احتیاط درباره آغاز یک جنگ جدید، به معنای دفاع یا عقب نشینی نیست.

بر اساس این یادداشت، مسئله دوم این است که  ترامپ و بایدن همه نظامیان آمریکایی را از سوریه یا عراق خارج نکردند. در واقع، تعداد سربازان در حدود دو سال گذشته تغییری نکرده است و در چند سال آینده نیز تغییر چندانی نخواهد کرد. آمریکایی‌ها قول داده‌اند که در عراق ماموریت‌های رزمی یکجانبه انجام ندهند و این مسئله جدید است. در سوریه نیز آمریکایی‌ها باقی خواهد ماند تا «با داعش مبارزه کنند... و عقلانی است که بگوییم سربازان آمریکایی می‌توانند مشکل داعش را قاطعانه حل کنند، اما به هر حال، نظامیان آمریکا در آینده نزدیک سوریه و عراق را ترک نخواهند کرد».

فورد درباره ادامه حضور نظامیان آمریکا در منطقه غرب آسیا ادامه داد، دولت بایدن ماه گذشته ایلان گلدنبرگ را به عنوان تصمیم‌ساز ارشد در وزارت دفاع جذب کرد. وی تحلیلگر سابق اندیشکده واشنگتن بود که با حزب دموکرات ارتباط داشت. گلدنبرگ در اوایل سال ۲۰۲۰، این توصیه‌ها را به دولت بایدن کرد: نخست؛ تمرکز بر «مأموریت ضد تروریسم» در منطقه، نه یک جنگ زمینی جدید مانند سال ۱۹۹۱ یا ۲۰۰۳. دوم؛ کاهش حجم پایگاه‌های بزرگ آمریکا در خلیج فارس و انتقال برخی از نیروهای آمریکایی به سایر مناطق در منطقه که دور از از برد موشک‌های ایران باشد. سوم؛ مذاکره با شرکا برای تضمین رسیدن آمریکاییها به بنادر و فرودگاهها برای فرستادن نظامیان بیشتر به منطقه.

وی با اشاره به اینکه  آمریکا، در صورت لزوم، نیروهای جنگی به خاورمیانه اعزام خواهد کرد، در پایان نوشت، آمریکا، دیگر ابرقدرت بلامنازع نیست، اما هر رهبر خارجی که فکر کند حاکمیت سیاسی در آمریکا خاورمیانه را رها می‌کند سیاست داخلی آمریکا یا سیاست بایدن را درک نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول