اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

بلیت پرواز سوریه 8.5 میلیون تومان!/ کاروان‌های غیرمجاز از کجا حمایت می‌شوند؟

در حالی که سازمان حج و زیارت هزینه سفر به سوریه را به زیر 10 میلیون تومان کاهش داده است، برخی افراد با راه‌اندازی کاروان غیرمجاز بدون در نظر گرفتن امنیت زائران، فقط برای بلیت پرواز سوریه 8 میلیون و 500 هزار تومان می‌گیرند.

بلیت پرواز سوریه 8.5 میلیون تومان!/ کاروان‌های غیرمجاز از کجا حمایت می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر سوریه از هفته گذشته با توافق صورت گرفته بین ایران و سوریه از سوی سازمان حج‌ و‌ زیارت برقرار شد و قرار است بر اساس این توافق سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی به حرم حضرت زینب سلام الله علیها مشرف شوند.

 

حرم حضرت زینب (س)

 اسامی زائران برای تشرف به سوریه باید تایید شود

با توجه به زمان‌بندی پروازهای سوریه، تاکنون‌ دو بسته زیارتی از سوی سازمان حج‌ و‌ زیارت برنامه‌ریزی شده است و این سفرها توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.

با توجه به حساسیت‌های موجود در سفر زیارتی به سوریه، امکان خرید بلیت و سفر به این کشور همچون سفر عتبات نیست. بر همین اساس، افراد پس از ثبت‌نام باید با هماهنگی لازم به این سفر معنوی مشرف شوند.

تبلیغات کاروان‌های غیرمجاز برای سفر سوریه

همین امر، در نگاه اول به نظر می‌رسد که دست دلالان از این سفر کوتاه شده است و دیگر همه افراد امکان تشرف به سوریه یا حتی راه‌اندازی کاوران غیرمجاز را نخواهند داشت. اما در روزهای اخیر که سفر رسمی به سوریه هم آغاز شده است، برخی افراد بر اساس روابطی که با سازمان و نهادهای خاص دارند، چندین کاروان اعزام کرده و حتی در زمینه تهیه بلیت هم بسیار فعال هستند؛ تا جایی که با تبلیغات گسترده عاشقان سفر به حرم حضرت زینب سلام الله علیها را جذب کرده و آنها را بدون هیچ تضمینی درباره امنیت و سلامت، به سوریه اعزام می‌کنند.

سفر یک هفته‌ای به سوریه ۱۷ میلیون تومان؛ پرواز ۸.۵ میلیون تومان

حیدری، یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز زیارتی که در سفر به عتبات فعال است و هم‌اکنون نیز کاروان غیرمجاز سوریه راه انداخته است، می‌گوید: هزینه سفر به سوریه با توجه به تنوع اسکان و تغذیه بر اساس زمان‌بندی متفاوت است، اما اگر کسی فقط بلیت پرواز سوریه را از ما بخواهد، در حال حاضر این مبلغ هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه پروازهای پیش‌بینی شده خارجی است، می‌افزاید: زائران با پرواز اجنحةالشام می‌توانند بدون مشکل و تایید اسم از سوی ما به سوریه مشرف شوند. بسته‌های زیارتی برای سفر یک هفته‌ای هم داریم که هزینه آن حدود ۱۷ میلیون تومان است.

 

حرم بارانی عمه سادات

سود بیش از یک میلیون تومانی دلالان از بلیت پرواز زائران سوریه

این امر در حالی است که با پیگیری خبرگزاری فارس و تماس با دفتر نمایندگی پرواز اجنحةالشام در تهران، مسؤول این پرواز، هزینه بلیت رفت و بازگشت برای سفر زیارتی به سوریه را هفت میلیون‌ و ۳۵۴ هزار تومان اعلام می‌کند و ‌می‌گوید: ما فقط بلیت سوریه را می‌فروشیم، اما با توجه به اینکه باید اسامی افراد در گیت پرواز از سوی برخی از نهادها تایید شود، ما تضمینی برای عبور از گیت نمی‌دهیم و در صورتی که امکان ورود به پرواز را نداشته باشند، ما مسؤولیتی نمی‌پذیریم و هزینه بلیت پرواز هم قابل استرداد نیست.

بر همین اساس، به نظر می‌رسد که افراد سودجو فقط برای پرواز و تایید اسامی زائران بیش از یک میلیون تومان بیشتر از زائران طلب می‌کنند. این امر در حالی است که سفر رسمی به سوریه با شرکت هواپیمایی داخلی با هزینه حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.

چه افراد یا نهادهایی حامی کاروان‌های غیرمجاز سوریه هستند؟

اکنون با توجه به اینکه همچنان برای سفر به سوریه، باید اسامی زائران به تایید برخی از نهادها برسد و یک شرکت هم مسؤول اعزام رسمی به سوریه است، سوال اینجاست که چه افراد یا حتی نهادهایی قانون‌شکنی کرده و اسامی افراد را برای سفر غیرقانونی به سوریه تایید می‌کنند؟ حمایت از کاروان‌های غیرمجاز چه نفعی برای آنها دارد؟ چرا برخی با ارتباطاتی که دارند، برای سفر رسمی به این کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کنند تا مسؤولان سوری هم در آینده برای اعزام زائران ایرانی سنگ‌اندازی کنند؟ اصلا اگر مشکلی برای زائران و دوستداران خاندان اهل بیت علیهم السلام در سوریه اتفاق بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ 

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سفرهای زیارتی سوریه در انحصار سازمان حج و زیارت است، به خبرنگار فارس می‌گوید: هر فرد یا نهادی که بخواهد زائران را در قالب گروه یا کاروان خارج از چارچوب حج و زیارت به سوریه اعزام کند، تخلف کرده است و ما با افراد متخلف برخورد می‌کنیم. علاوه بر این، سازمان حج و زیارت سعی دارد با کاهش هزینه‌های سفر، زیارت را برای همه آسان و از این طریق دست دلالان و افراد سودجو را نیز کوتاه کند.

ضامن امنیت زائران کاروان‌های غیرمجاز کیست؟

وقتی سازمان حج و زیارت با برنامه‌ریزی هزینه این سفر را کاهش داده است؛ تا جایی که بالاترین قیمت سفر سوریه در بسته‌های موجود، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، چگونه برخی فقط برای پرواز هشت میلیون‌ و ۵۰۰ هزار تومان می‌پردازند؟

علاوه بر این، وقتی افراد فقط بلیت برای زائران تهیه می‌کنند، یعنی در سوریه نظارتی بر حضور زائران وجود ندارد و ممکن است زائری بدون اطلاع به مناطق ناامن برود. این امر در حالی است که اعزام زائران در قالب کاروان‌های حج و زیارت نظام‌مند و با برنامه‌ریزی است و زائران فقط در دمشق حضور دارند و سفر به سایر شهرهای سوریه در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. همچنین سلامت زائران بر عهده ایران و سوریه است و حتی طرف سوری در توافق طرفین، امنیت ایرانیان را تضمین کرده است.

تلاش برای تخصیص تسهیلات بانکی به زائران سوریه

علاوه بر این، با توجه به تاکید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان برای سهل و ارزان کردن سفرهای زیارتی، مسؤولان سازمان حج‌ و زیارت درصدد هستند تا بتوانند سفر به سوریه را نیز تسهیل کنند؛ به طوری که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت سیاست سازمان ارائه بسته‌های متنوع زیارتی با قیمت پایین است تا زائران و مشتاقان سفر زیارتی فقط با کاروان‌های رسمی حج و زیارت همراه شوند.همچنین درخواست ارائه تسهیلات و وام بانکی برای سفر به سوریه را به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم و منتظر تایید آن‌ها هستیم تا از این طریق بتوانیم زمینه سفر مناسب برای مشتاقان زیارت را فراهم سازیم.

به گزارش فارس، هم‌اکنون سفر به سوریه در بسته‌های زیارتی چهار شب و پنج روز و سه شب و چهار روز با هزینه ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است و پروازهای سوریه نیز از طریق شرکت هواپیمایی ماهان در روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول