اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

احتمال تعطیلی 90 درصد مراکز درمانی افغانستان در پی ادامه تحریم‌ها

کمیته‌ بین‌المللی نجات گزارش داد به دلیل قطع کمک‌های بین‌المللی و مسدود کردن دارایی‌های افغانستان سیستم بهداشتی این کشور در معرض فروپاشی بوده و انتظار می‌رود بیش از ۹۰ درصد مراکز درمانی تعطیل شوند.

احتمال تعطیلی 90 درصد مراکز درمانی افغانستان در پی ادامه تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، کمیته‌ بین‌المللی نجات در گزارشی گفته است‌ که سیستم بهداشتی افغانستان در معرض فروپاشی است و انتظار می‌رود بیش از ۹۰ درصد از مراکز درمانی کشور تعطیل و میلیون‌ها نفر از مراقبت‌های اولیه محروم شوند.

در این گزارش که روز گذشته (جمعه) منتشر شده، آمده است که روی‌کارآمدن طالبان باعث شد تا کمک‌کنندگان بین‌المللی اکثر کمک‌های مالی غیرانسانی خود را به حالت تعلیق درآورند و میلیاردها دلار دارایی این کشور را مسدود کنند.

کمیته‌ بین‌اللمللی نجات گفته است که بدون این بودجه، اکثر مراکز درمانی تعطیل شده‌ و اقتصاد افغانستان در حال سقوط است و این امر منجر به محرومیت میلیون ها نفر از خدمات اولیه هستند.

این کمیته افزوده است که در دو دهه‌ گذشته، افغانستان برای پرداخت حقوق کارمندان از جمله کارکنان بهداشت، آموزگاران و ارایه خدمات عمومی ضروری به شدت به بودجه خارجی وابسته بوده است.

به‌گفته‌ کمیته‌ی ‌بین‌المللی نجات، دولت قبلی حدود ۷۵ درصد از هزینه‌های عمومی خود را به منابع خارجی متکی بود و به ویژه، حدود ۳۰ میلیون شهروند افغان از طریق یک برنامه تحت مدیریت بانک جهانی، به خدمات بهداشتی دسترسی داشتند.

کمیته‌ بین‌اللملی نجات در این گزارش گفته است که اکنون انتظار می‌رود بیش از ۹۰ درصد از کلینیک‌های درمانی کشور تعطیل و میلیون‌ها نفر از مراقبت‌های اولیه محروم شوند که این امر خطر عمده شیوع بیماری ساری، سوء‌تغذیه و مرگ‌های قابل پیش‌گیری را ایجاد کند.

این کمیته در بخشی از گزارش خود با اشاره به وضعیت اقتصادی افغانستان گفته است که تا اواخر سال ۲۰۲۱، نزدیک به نیمی از مردم افغانستان با بدتر ناامنی غذایی مواجه بودند.

کمیته‌ی بین‌المللی نجات افزوده است که ممکن است در اوایل سال جاری میلادی، ۵۵ درصد از مردم افغانستان با ناامنی غذایی حاد مواجه شوند؛ از جمله نزدیک به ۹ میلیون نفر در سطوح اضطراری، یک قدم قبل از شرایط قحطی قرار گیرند.

این کمیته تأکید کرده است که ناامنی غذایی احتمالا در سال ۲۰۲۲ عمیق‌تر خواهد شد؛ زیرا افغانستان با کمبود مواد غذایی، افزایش سریع قیمت مواد اولیه و خشک‌سالی مداوم مواجه است.

کمیته‌ی بین‌المللی نجات در گزارش خود به وضعیت زنان و دختران افغانستان نیز اشاره کرده و افزوده است که آن‌ها اکنون در معرض خطر بیشتر خشونت مبتنی بر جنسیت، ازدواج کودکان، استثمار و سوء‌استفاده قرار دارند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول