اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن: درباره محدودیت استقرار نیروهایمان با روسیه مذاکره نمی‌کنیم

یک مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

واشنگتن: درباره محدودیت استقرار نیروهایمان با روسیه مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه شنبه گفت که واشنگتن و متحدانش آماده هستند تا در مذاکرات درباره اوکراین با روسیه، در مورد امکان محدود کردن رزمایش‌های نظامی و استقرار موشکی در منطقه توسط هر یک از طرفین گفتگو کنند.

این مقام ارشد دولت بایدن، دو روز قبل از مذاکرات مهمی که قرار است روز دوشنبه در ژنو بین روسیه و آمریکا آغاز شود، گفت واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام ارشد آمریکایی که پیش از مذاکرات به جمع خبرنگاران آمده بود تا به سوالات آنها درباره گفت‌وگوهای آتی با روسیه پاسخ دهد، گفت که برخی از زمینه‌ها فرصت‌هایی برای نقاط مشترک دارند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه هشدار داد که اگر روسیه حمله به اوکراین را آغاز کند، مسکو با عواقب اقتصادی شدیدی روبرو خواهد شد. مقامات آمریکایی روز شنبه جزئیات بیشتری در مورد تحریم‌های سختی که ممکن است اعمال شوند، ارائه کردند.

مقام آمریکایی مذکور گفت: «هر گونه بحث در مورد حوزه‌های همپوشانی که ممکن است بتوانیم در آنها پیشرفت کنیم، باید متقابل باشد. هر دو طرف باید اساساً تعهدات یکسانی داشته باشند».

مذاکرات ژنو که این هفته در بروکسل و وین نیز پیگیری خواهد شد، با هدف جلوگیری از وقوع یک بحران بین روسیه، اوکراین و کشورهای غربی انجام می‌شود.

روسیه می‌گوید از احتمال استقرار سامانه‌های موشکی تهاجمی آمریکا در اوکراین احساس خطر می‌کند، حتی اگر بایدن به پوتین اطمینان بدهد که قصد چنین کاری را ندارد.

به نوشته رویترز، این مقام آمریکایی اظهار داشت: «پس این یکی از زمینه‌هایی است که اگر روسیه مایل به تعهد متقابل باشد، ممکن است بتوانیم به تفاهم برسیم. همچنین آمریکا مایل است در مورد محدودیت‌های هر دو طرف در تمرینات نظامی بحث کند».

وی ادامه داد: «ما تمایل داریم امکان محدودیت‌های متقابل در اندازه و دامنه این رزمایش‌ها، از جمله بمب‌افکن‌های استراتژیک نزدیک به قلمرو یکدیگر و تمرین‌های زمینی را بررسی کنیم».

این مقام آمریکایی همچنین گفت واشنگتن آماده گفتگوی گسترده‌تر در مورد استقرار موشک در منطقه است.

قرار است «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی او مذاکرات امنیتی در ژنو را در ۱۰ ژانویه هدایت خواهند کرد. همچنین نمایندگان روسیه در ۱۲ ژانویه با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفتگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ ژانویه، در وین برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول