اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گام بلند دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی دستگاهی کاربردی/ توانبخشی و ساخت انیمیشن با موشن کپچر ایرانی

دستگاه ضبط حرکت یا موشن کپچر ابزاری است که بواسطه حسگرهای پوشیدنی و هوشمند می‌تواند حرکت انسان را توصیف، اندازه‌گیری و نمایش دهد.

گام بلند دانش‌بنیان‌ها در بومی‌سازی دستگاهی کاربردی/ توانبخشی و ساخت انیمیشن با موشن کپچر ایرانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری،سروش باقری مدیرعامل شرکت بنیان صنعت نوین میلاش با بیان این که دستگاه ضبط حرکت، ضمن شناسایی حرکت انسان، آن را اندازه‌گیری و تحلیل می‌کند ادامه داد: این دستگاه، در توان‌بخشی و بازتوانی، ارتوپدی، تربیت بدنی، علوم ورزشی و ساخت انیمیشن نیز استفاده می شود.

کمک به تولید محصولات خلاق

دریافت معیارهای مکانیک حرکت مانند سرعت و شتاب زاویه‌ای مفاصل یا سرعت و شتاب خطی اندام های بدن، در ساخت انیمیشن و سایر حوزه های مرتبط بسیار حائز اهمیت است.

به همین علت با محاسبه پارامترهای کینماتیکی می توان معیارهای حرکت انسان را محاسبه کرد. بنابراین ابزارهای موشن کپچر از جمله تجهیزات ضروری آزمایشگاه ها نیز است.

در روند ساخت انیمشن یا فیلم‌ها شاهد هستیم که شخصیت های آن بر روی بدن خود توپ های سفید رنگی را چسبانده اند؛ این توپ‌ها، سنسورهای منعکس کننده نوری هستند که حرکات آن ها توسط دوربین های مخصوص که نسبت به حرکات آن ها حساس هستند، ضبط شده و به محیط سه بعدی انتقال پیدا می کند.

معمولاً این توپ ها در مفاصل و دستان شخص، جایگزین می‌شوند تا حرکات به طور کامل و طبیعی به رایانه منتقل شود اما پس از این که حرکات فرد توسط دوربین ها به رایانه منتقل شد، نوبت به آن می رسد این حرکات بر روی کاراکتر مورد نظر در دنیای مجازی تطبیق داده شود. مفاصل فرد بازیگر بر روی کاراکتر ساخته شده برده شده و سرعت حرکات تنظیم شود.

سامانه ثبت حرکت از دو بخش اصلی سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. بر حسب نوع نیاز مشتری تعداد 5 الی 19 عدد حسگر خمشی در هر دستکش قرار گرفته است.

وظیفه این حسگرها ثبت زاویه مفاصل انگشتان دست و یا هر عضو دیگر بدن است. هر حسگر بر روی یک مفصل قرار گرفته و تغییر زوایه مفصل سبب تغییر در خروجی حسگر می شود و این تغییرات توسط یک مدار الکترونیکی ثبت می شود. اطلاعات جمع آوری شده از حسگرهای خمشی، پس از پردازش اولیه توسط کابل و یا بصورت بی سیم به رایانه منتقل می شود.

ایجاد 15 فرصت شغلی

این فعال فناور، با اشاره به این که حدود 15 فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شرکت بنیان صنعت نوین میلاش ایجاد شده است، گفت: دستگاه ضبط حرکت خارجی حدود 20 برابر نمونه داخلی قیمت دارد و تا این لحظه بواسطه طراحی دستگاه ضبط حرکت توانسته ایم مانع خروج 5 میلیون یورو ارز از کشور شویم.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول