اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

احیای عدالت با تعرفه‌گذاری پلکانی مؤثر برق/ 85 درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

نماینده مجلس گفت: افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، بدون تغییر وضعیت مشترکان درون الگوی بهینه مصرف، اقدامی مؤثر در افزایش عدالت در بهره‌مندی از یارانه انرژی و بهبود وضعیت مصرف در کشور به شمار می‌رود.

احیای عدالت با تعرفه‌گذاری پلکانی مؤثر برق/ 85 درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند

فاطمه رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن تأکید بر لزوم حفظ تراز برق کشور اظهار داشت: در شرایط کنونی، تولید و مصرف برق، بهترین سازوکار اجرایی در کشورهای پیشرفته دنیا برای جلوگیری از خاموشی‌ها، استفاده از سازوکارهای قیمتی برای اصلاح الگوی مصرف مشترکان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف، گفت: مجلس شورای اسلامی در تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰،  وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف کرد که تعرفه مشترکان پرمصرف و بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی IBT تعیین شود که متاسفانه دولت دوازدهم از اجرای این بند قانون بودجه سرباز زد و موجب شد، این قانون با تاخیر بیش از پنج ماهه و پس از وقوع بحران خاموشی‌ها اجرایی شود.

* 85 درصد مردم الگوی مصرف برق را رعایت می‌کنند

وی در بیان اینکه به کارگیری تعرفه‌گذاری پلکانی IBT، علاوه بر کنترل رفتار مشترکان پرمصرف، باعث کاهش شدید مصرف حامل‌های انرژی می‌شود، ادامه داد: مشترکان پرمصرف حداکثر 15 درصد از مصرف‌کنندگان برق را شامل می‌شوند و 85 درصد از مردم، الگوی بهینه مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف عادی دارند و شامل افزایش قیمت در هزینه برق مصرفی نخواهند شد.

این نماینده مجلس افزود: با این اقدام، هزینه مصارف بی‌رویه و مسرفانه پرمصرف‌ها، با قیمت برق صادراتی و در پله‌‌های بالاتر با قیمت برق تجدیدپذیر خورشیدی محاسبه می‌‌شود. به این ترتیب برای مشترکانی که در حد الگو مصرف می‌‌کنند، هیچ افزایش قیمتی لحاظ نمی‌شود.

*بهینه‌کردن مضرف انرژی با تعرفه پلکانی موثر

رحمانی با اشاره به پیش‌بینی کارشناسی مبنی بر‌ کمبود گاز در زمستان امسال نیز گفت: ضروری است که رویکرد اصلاحات قیمتی و بهینه کردن تعرفه‌گذاری پلکانی IBT در زمینه همه انرژی‌های مصرفی کشور، تنها برای مشترکان پرمصرف و بدون فشار به مردم عادی، اتخاذ شود تا بتواند با سیگنال‌دهی مناسب پیش از وقوع بحران، به مدیریت مصرف کشور کمک کند.

وی ادامه داد: وضعیت گاز بسیار بدتر و عمق ناعدالتی برای گاز خانگی بسیار بیشتر است. از طرفی اکثر خانه‌های ایرانی در فصل سرما کل روز گاز را روشن می‌کنند از این رو برای اصلاح الگوی مصرف نیز باید به نوعی باشد که تعرفه گذاری مناسب قیمتی داشته باشیم تا مشکل کمبود گاز زمستان نیز به نحوی با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی حل شود.

این نماینده مجلس درپایان ضمن توضیح اینکه تعرفه‌های جدید مشترکان پرمصرف در هیات وزیران مطرح شده است که اقدام بسیار مهم و تاثیرگذاری برای مدیریت ناترازی برق و گاز افزود: در قانون بودجه 1400 به مسئله لزوم تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف نیز اشاره شد و اخیرا دولت نیز در این زمینه تعرفه‌های پرمصرف‌ها را اعلام کرده است و این افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، بدون تغییر وضعیت مشترکان درون الگوی بهینه مصرف، اقدامی تاثیرگذار در افزایش عدالت در بهره‌مندی از یارانه انرژی و بهبود وضعیت مصرف در کشور خواهد بود. قطعا تعرفه‌گذاری پلکانی موثر مشترکان پرمصرف باعث تراز شدن صنعت برق در تابستان و گاز در زمستان خواهد شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول