اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس من| قانونی که شامل 5 هزار آتش نشان نشد/ پویشی برای پیگیری مشکل آتش‌نشانان

سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس تصویب شد اما این قانون تنها به کام آتش نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره‌اند و حالا تعداد زیادی از آنها با تشکیل کمپینی در «فارس من» خواستار رسیدگی به این مشکل شده‌اند.

فارس من| قانونی که شامل 5 هزار آتش نشان نشد/ پویشی برای پیگیری مشکل آتش‌نشانان

خبرگزاری فارس، گروه شهری:  هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد. اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است، آتش‌نشانی یکی از این شغل‌هاست. در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند. این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماً افراد فعال در آن استرس زیادی را متحمل می‌شوند.  

 آتش نشانان در هر مأموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس ترافیک، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی ازحرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یون ساز وتشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند.

 علاوه بر این ، آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات و امداد در معرض عوارضی نظیر رؤیت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات، عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب باحرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب نیز قرار می گیرند.

بنابراین وجود فاکتورهایی از قبیل سرو صدا، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ،مواد رادیواکتیو، کار در محیط غیر متعارف ، وجود ذرات معلق در هوا، کار در شرایط جوی نامساعد، کار در ارتفاع، ریزش و برخورد اجسام خارجی، انفجا ، خطر برق، سطوح شیب دار و لغزنده، کار در فضای مسدود وسر بسته، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا، جابجا کردن قطعات سنگین، کار در فضای باز، کار در محیط های متعفن و نامطبوع، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می کند.

با این حال علیرغم وجود مصوبات مجلس شورای اسلامی (مجلس دهم) در خصوص سختی کار آتش‌نشانان و اجرای آن در بیشتر شهرهای کشور که دارای صندوق بیمه تامین اجتماعی است، این مهم تاکنون در آتش‌نشانی تهران محقق نشده و مسوولین ذیربط به بهانه‌های واهی ازجمله اینکه بیمه آتش‌نشانان تهران (صندوق بیمه رفاه شهرداری) است و هموار کردن این مشکل مستلزم اختصاص بودجه جداگانه و یا تبدیل صندوق بیمه رفاه شهرداری به تامین اجتماعی است اجرای این مهم را معطل نگه داشته و پیگیری‌های همکاران آتش‌نشان به جایی نرسیده است.

 باتوجه به تورم افسارگسیخته سال‌های اخیر، روند افزایش حقوق دریافتی آتش‌نشان‌ها با هزینه‌ها و مخارج متناسب نبوده و این امر موجبات اشتغال آتش‌نشانان به شغل دوم و سوم شده که خود این موضوع باعث خستگی جسمی و روحی پرسنل  شده است و متاسفانه اقدامی در جهت ترمیم حقوق و رفاهیات آتش‌نشانان تهرانی انجام نگرفته است.

از طرفی چندین سال است که موضوع تامین مسکن آتش‌نشانان تهران در بوروکراسی‌های اداری مسیر قابل قبولی را طی نکرده و مع‌الاسف موجب مهاجرت جمع کثیری از آتش‌نشانان به شهرک‌های اقماری تهران بزرگ شده است که درنتیجه هزینه‌های رفت و آمد و دوری راه، موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده است که سرخوردگی و بی‌انگیزگی در روند خدمت‌رسانی به شهروندان از کمترین تبعات این موضوعات است.

حدود 5 هزار نیروی عملیاتی روزانه با آتش و انواع و اقسام حادثه در پایتخت دست و پنجه نرم می‌کنند اما کام تلخ این شغل برای آتش‌نشانان تهران شیرین نشده و هنوز تعداد زیادی از آنها از مزایای سختی شغل خود بی‌بهره‌اند.

 روز هفتم مهر ۱۳۵۹ وقتی که عراق به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند و در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدد هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که این حمله منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان شد.به همین دلیل روز هفت مهر در تقویم ایرانی برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است و به نظر می‌رسد حمایت از  بیشتر آتش نشانان فقط به یک نام گذاری ساده در تقویم برای آنها شده است.

در سال ۹۲ قانون زیان آور بودن شغل آتش نشانی در مجلس شورای اسلامی تصویب اما این قانون تنها به کام آتش نشانان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی شیرین شد و اغلب آتش نشانان تهرانی که زیر پوشش صندوق بازنشستگی شهرداری تهران هستند از این قانون بی بهره اند.

مدیریت شهری جدید مدت زیادی نیست که کار خود را آغاز کرده ولی با این وجود مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران اخیرا در صحن شورا در تذکری در خصوص وضعیت معیشتی کارکنان آتش نشانی به شهرداری تهران تذکر داد و گفت: اگر شهرداری تدبیر عاجلی نکند مجبوریم کمیته ای را جهت بررسی تشکیل دهیم و سوال من این است که اعلام کنند چه تدبیری برای موضوعات معیشتی صورت گرفته است.

تعداد زیادی از آتش نشانان تهران با ثبت سوژه خود جهت پیگیری مطالباتتشان با عنوان  مطالبه سختی کار، مسکن و ترمیم حقوق آتش‌نشانان تهران درخواست رسیدگی به این موضوع  را دارند. خبرنگاران شهری خبرگزاری فارس هم پیرو ثبت این سوژه اقدامات لازم را انجام داده و چرایی این موضوع و اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته و در دستور کار مدیریت شهری جدید را پیگیری کرده‌اند و بزودی مصاحبه‌ها و پیگیری‌ها در این زمینه در خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول