اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی و گونه‌های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش/پتانسیل عظیم فرآوری گیاهان دارویی در کشور

در حالیکه گیا هان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می‌­تواند پاسخگوی صنایع کشور باشد اما تقریبا همه صنایع نامبرده، نیاز خود را از خارج از کشور تأمین می­‌کنند.

ایران سرزمینی با تنوع آب و هوایی  و گونه‌های گیاهی منحصربفرد اما خام فروش/پتانسیل عظیم فرآوری گیاهان دارویی در کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت سرزمین ایران باعث شده تا کشور ما به یکی از کشور های مورد توجه در زمینه  کشت و پرورش گونه‌های متعدد گیاهان دارویی تبدیل شود و البته تعداد قابل توجهی از گونه­‌ ها بومی ایران هستند. با این وجود، بدلیل عدم توجه به توسعه فناوری و سرمایه­ گذاری مناسب، این محصولات و صنایع تبدیل آن به فرآورده­ های ارزشمند مانند مواد مؤثره گیاهی، اسانس­ های مختلف و عصاره­ ها که از ملزومات صنعت داروسازی، غذایی و آرایشی-بهداشتی هستند، مغفول باقی مانده است. در حالیکه گیا هان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می‌‌­تواند پاسخگوی صنایع کشور باشد اما تقریبا همه صنایع نامبرده، نیاز خود را از خارج از کشور تأمین می‌‌­‌کنند. از یک سو، گیا هان ارزشمند کشت شده در کشور بصورت خشک صادر می‌‌‌­شوند و از سوی دیگر، مواد استحصال شده از همین گیا هان با قیمت چند برابری از اروپا، ترکیه، چین و هند مجددا وارد می‌‌­شوند، اتفاق مشابه با رویه فروش نفت خام. لذا، به نظر می‌‌­رسد، توجه و سرمایه­‌گذاری برای رشد و توسعه فناوری­ ها و صنایع تبدیل، در زمینه فرآوری گیا هان دارویی از ضروریات کشور است.

دانشگاه صنعتی شریف، با توجه به شناخت جایگاه و اهمیت خود در صنایع گوناگون، همواره از ایده­ های نو  در جهت کارآفرینی، تولید و رونق اقتصادی کشور، در قالب استارت آپ­ ها و شرکت­ های دانش­بنیان، در زیر مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه حمایت کرده است که حاصل آن تعدادی از استارت آپ­ ها و شرکت­ های دانش­بنیان معروف حال حاضر است.

هم جهت با اهداف دانشگاه در حمایت از افراد مستعد و ایده­ های فناورانه، شرکت کناد، مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، ایده استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات ارزشمند، کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی را، طی چند سال گذشته با همت و بهره­مندی از پشتوانه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه و محققین جوان و پرتلاش، با جدیت دنبال نموده است که نتیجه آن محصولات متعدد شامل عصاره­ های گیا هان بومی ایران، اسانس­ های کاملا ارگانیک عاری از هر گونه مواد شیمیایی و مواد مؤثره گیاهی مانند ژرانیوم، منتول، لینانول و لیمونن کاملا خالص است که در صنایع مختلف کاربرد دارند و هم اکنون از خارج از کشور تأمین می‌‌­شوند. همچنین این شرکت نوپا، در مدت زمان کوتاهی توانسته علاوه بر استحصال مواد پایه صنایع یاد شده، با فرموله کردن ترکیبات تولیدی خود، محصولاتی با کاربرد های متنوع آرایشی و بهداشتی که در زندگی روزمره اغلب ما، استفاده می‌‌ ­شوند، تولید کند. این تولیدات شامل انواع خوشبوکننده و اسپری هوا، انواع خوشبوکننده­ های ماشین، انواع روغن­ ها و شمع­ های آروماتراپی می‌‌­شوند که نه تن ها با محصولات مشابه خارجی از نظر کیفیت قابل رقابت هستند بلکه برخلاف آن ها که از مواد کاملا شیمیایی ساخته شده­اند، برخاسته از دل طبیعت و کاملا ارگانیک، سازگار با بدن انسان و محیط زیست بوده و در استفاده بلند مدت آسیبی وارد نمی­کنند، با ورود به مجموعه کناد رایحه خوش طبیعت کاملا حس می‌‌­شود.

دستاوردهای شرکت کناد در بومی­‌سازی این صنعت ارزشمند، نه تنها مانع خروج ارز از کشور برای واردات این ترکیبات می‌­شود بلکه در صورت حمایت نهادهای داخلی و سرمایه‌­گذاری مناسب، امکان صادرات گسترده آن نیز فراهم می‌­شود. محصولات فناورانه‌­ی شرکت کناد در قالب نمایشگاه دستاورد های فناورانه دانشگاه صنعتی شریف در روز دانشجو با حضور رئیس جمهور، معاون علم و فناوری و عتف و نمایشگاه دستاورد های فناورانه پارک علم و فن­آوری دانشگاه صنعتی شریف در هفته پژوهش با حضور وزاری محترم نیرو، صمت، رئیس محترم سازمان ملی استاندارد ایران و هیئت رئیسه محترم دانشگاه، در میان انبوه استارت­آپ­ ها و شرکت­ های دانش‌­بنیان، مورد توجه همگان قرار گرفت.

این امر نشان می‌­‌دهد با تکیه به جوانان دانشمند کشور و سرمایه­‌گذاری مناسب بر روی فناوری­ های روز دنیا، کمک به  تولید صنعتی و نیمه صنعتی گیاهان دارویی بومی در قالب مزارع کشت و صنعت، نه تنها کشور از وارادات محصولات حاصل از فرآوری گیاهان دارویی بی­‌نیاز می‌­شود، بلکه صادرات این محصولات ارزشمند بجای گیاهان دارویی خشک و خام می‌­‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول