اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخستین نشست پارلمان عراق پرتنش برگزار شد؛ از درگیری در صحن علنی تا انتخاب الحلبوسی

نخستین نشست پارلمان جدید عراق امروز با تاخیر چند ساعته آغاز شد اما پس از ادای سوگند نمایندگان جدید، فضای پرتنشی بر صحن علنی مجلس حاکم و به درگیری منتهی شد اما در نهایت «محمد الحلبوسی» برای بار دوم به پست ریاست پارلمان دست یافت.

نخستین نشست پارلمان عراق پرتنش برگزار شد؛ از درگیری در صحن علنی تا  انتخاب الحلبوسی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخستین نشست پارلمان جدید عراق که قرار بود ساعت ۱۱:۰۰ صبح امروز به وقت محلی بغداد برگزار شود، پس از چندین بار تاخیر، لحظاتی پیش آغاز شد و «محمود المشهدانی» رئیس سِنی در نشست امروز پارلمان از همه نمایندگان و روسای فراکسیون‌های پارلمانی دعوت کرد تا در صحن مجلس حاضر شوند. 

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ده روز پیش در ابلاغیه‌ای، از نمایندگان جدید پارلمان خواست تا اولین جلسه خود را در نُهم ژانویه ۲۰۲۲ برگزار کنند. در این ابلاغیه آمده بود که طبق قانون اساسی و بنا به رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی، اولین جلسه پارلمان باید در نهم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه) برگزار شود. 

 

بنا بر قانون اساسی عراق، نخستین جلسه پارلمان به ریاست نماینده‌ای که از نظر سِنی از همه بزرگتر است، برگزار می‌شود. در این جلسه، رئیس و دو معاون وی انتخاب خواهند شد. رئیس پارلمان عراق می‌بایست، رأی اکثریت مطلق پارلمان یعنی رأی بیش از نیمی از اعضای پارلمان را کسب کند به عبارت دیگر برای پارلمان با ۳۲۹ کرسی، دست‌کم ۱۶۵ نفر باید به او رأی مثبت بدهند.

منابع رسانه‌ای می‌گویند که تا به این لحظه، فراکسیون‌های سیاسی عراق بر سر نامزدهای روسای قوای سه گانه یعنی، رئیس پارلمان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر توافق نکرده‌اند و از مجموع ۳۲۹ نماینده پارلمانی، ۳۲۴ نماینده در نشست امروز حاضر شدند.

رسانه‌های عراقی از صبح امروز، با انتشار تصاویری از حضور نمایندگان جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف سنی، کرد و شیعی نوشتند که نمایندگان جریان صدر امروز، کفن پوش در ساختمان پارلمان حاضر شدند و فراکسیون‌های مختلف پیش از آغاز رسمی نخستین نشست پارلمانی، با یکدیگر رایزنی کردند.

پیش از آغاز رسمی نشست امروز پارلمان عراق، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که حزب دموکرات کردستان، «شاخوان عبدالله» و جریان صدر «حاکم الزاملی» را به عنوان معاونان رئیس پارلمان نامزد خواهند کرد. 

فراکسیون پارلمانی بدر نیز «محمد تقی اسماعیل امرلی» را رئیس این فراکسیون در دور پنجم پارلمان عراق معرفی کرد.

ادای سوگند نمایندگان دور پنجم پارلمان عراق

طبق دستور جلسه اعلام شده برای نشست امروز پارلمان، پس از تلاوت آیاتی از قران‌کریم و خوش‌آمدگویی به نمایندگان پارلمان جدید، محمود المشهدانی، اولین جلسه دوره پنجم مجلس این کشور را به طور رسمی افتتاح کرد و سپس از نمایندگان حاضر خواست تا سوگند یاد کنند.

پایگاه خبری «المسله» نیز در خبری فوری نوشت که نمایندگان کُرد حاضر در نخستین نشست پارلمان که امروز با لباس سنتی کُردی در این نشست شرکت کرده‌اند به زبان کُردی سوگند یاد کردند.

پس از ادای سوگند نمایندگان پیروز در انتخابات اخیر پارلمان عراق، رئیس سِنی پارلمان، باز شدن باب نامزدی برای ریاست پارلمان و دو معاون او  را اعلام کرد و خواستار تسریع روند انتخاب هیئت رئیسه پارلمان شد.

تنش در صحن علنی پارلمان و حمله به رئیس جلسه

به نوشته کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، در این میان چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی، درخواست خود برای معرفی به عنوان فراکسیون بزرگتر با ۸۸ نماینده را تقدیم ریاست جلسه امروز کرد و فراکسیون صدر نیز به طور جداگانه درخواست خود را که نام ۷۶ نماینده را در خود جای داده بود، ارائه کرد. در این میان چارچوب هماهنگی درخواست به تاخیر افتادن مسئله انتخاب هیئت رئیسه پارلمان را تا زمان توافق نهایی بر سر نامزدهای آن، مطرح کرد.

بنا بر این گزارش، برخی از نمایندگان پارلمانی بر سر مسئله فراکسیون بزرگتر با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و پس از آن، یکی از نمایندگان به رئیس سِنی پارلمان حمله کرد و پس از متشنج شدن فضای موجود در صحن پارلمان و وخیم شدن وضعیت جسمی المشهدانی، یک آمبولانس او را به بیمارستان «ابن سینا» در منطقه سبز بغداد منتقل کرد.

انتقال المشهدانی به بیمارستان و خروج نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی از پارلمان

رسانه‌های عراقی اعلام کردند پس از آن‌که، المشهدانی به دلیل انتقال به بیمارستان، از صحن پارلمان خارج شد، نمایندگان حاضر از «عامر الفایز» به عنوان دومین رئیس سنی پارلمان خواستند تا نشست امروز را اداره کند. اما وی این درخواست را رد و از نمایندگان عذرخواهی کرد. سپس «خالد الدراجی» به عنوان رئیس سنی سوم پس از المشهدانی و الفایز اداره جلسه پارلمان را در دست گرفت اما اعضای فراکسیون چارچوب هماهنگی احزاب شیعی جلسه پارلمان را ترک کردند.

 

 

اداره اطلاع‌رسانی پارلمان عراق اعلام کرد که شمار نمایندگان حاضر در پارلمان به ۲۰۵ نفر رسیده است.

به نوشته المیادین، در پی انتقال رئیس سِنی مجلس عراق به بیمارستان، شماری از سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، از جمله نوری المالکی و هادی العامری و قیس الخزعلی به عیادت وی در بیمارستان رفتند.

محمود المشهدانی ساعتی پس از انتقال به بیمارستان به همراه کسانی که به ملاقات او رفته بودند، از بیمارستان مرخص شد.

معرفی نامزدهای ریاست پارلمان عراق و آغاز رأی‌گیری محرمانه

بر اساس این گزارش، خالد الدراجی نیز نامزدهای ریاست پارلمان جدید عراق را «محمد ریکان الحلبوسی» و «محمود المشهدانی» معرفی کرد.پس از آن برگه‌ها برای رای‌گیری محرمانه در خصوص این دو نامزد، در میان حاضران در نشست توزیع شد اما پس از نمایندگان چارچوب هماهنگی، نمایندگان ائتلاف «الجیل الجدید» و «اشراقه کانون»، اتحادیه میهنی کردستان صحن پارلمان را ترک کردند. علاوه بر نمایندگان این ائتلاف‌ها، «خالد العبیدی»، «مثنی السامرائی» و «طلال الزوبعی» نیز از نشست رأی‌گیری برای انتخاب هیأت رئیسه پارلمان خارج شدند. 

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که به اعتقاد نمایندگانی که صحن مجلس را ترک کرده‌اند و نیز حقوقدانان، ادامه این جلسه دیگر مشروعیت ندارد زیرا المشهدانی ناگزیر به ترک جلسه امروز پارلمان شده و به صورت اختیاری غیبت نکرده است لذا نمی‌توان از جانشین‌های تعیین شده برای او خواست که نشست را اداره کند، ضمن این‌که، وی دستور به تعویق افتادن نشست پارلمان را صادر کرده لذا بدون اجازه او، امکان از سرگیری این نشست وجود ندارد.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که تنها ۱۹۰ نماینده در صحن مجلس باقی ماندند اما سپس اعلام کردند که برخی از نمایندگانی که صحن مجلس را ترک کرده بودند، مجدد در آن حاضر شدند تا در رأی‌گیری شرکت کنند. برخی منابع شمار حاضران را ۲۲۷ نفر اعلام کردند.

 

 

المشهدانی: هنوز رئیس سِنی پارلمان هستم

محمود المشهدانی، پس از ترخیص از بیمارستان به خبرنگاران گفت که هنوز رئیس سِنی پارلمان است و بدون اجازه او نمی‌توان نشست پارلمان را از سر گرفت.

وی افزود: به محض بهبود وضعیت جسمی‌‌اش به پارلمان بازخواهد گشت و کلیه اقدامات صورت گرفته در صحن پارلمان پس از خروج او از پارلمان غیرقانونی است و در صورت تداوم این وضعیت، باید به دادگاه فدرال مراجعه کرد تا در خصوص آن حکم صادر کند.

ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» اعلام کرد که چارچوب هماهنگی احزاب شیعی از برگزاری نشست غیر قانونی پارلمان پس از ضرب و شتم رئیس سِنی، به دادگاه عالی فدرال عراق شکایت خواهد کرد.

اما «مشعان الجبوری» رئیس حزب «الوطن» می‌گوید که در کمتر از یک ساعت دیگر، «محمد الحلبوسی» رئیس ائتلاف تقدم، بار دیگر به پست ریاست پارلمان دست خواهد یافت.

پایان رای‌گیری محرمانه و آغاز شمارش آراء

خبرگزاری رسمی عراق نیز لحظاتی پس از انتشار این اخبار، اعلام کرد که رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق از میان دو نامزد انتخابی، به پایان رسید و شمارش آراء آغاز شده است.

اداره اطلاع‌رسانی پارلمان عراق، شمار حاضران در نشست پارلمان برای رأ‌ی‌گیری در خصوص رئیس پارلمان را ۲۲۸ نفر اعلام کرد.

اعلام الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان جدید عراق

خبرگزاری رسمی عراق نیز پس از شمارش آراء، اعلام کرد که محمد ریکان الحلبوسی با اکثریت آراء رئیس پارلمان عراق شد تا برای دومین بار در این پست باقی بماند.

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که در شمارش آرا، محمد الحلبوسی ۲۰۰ رأی و محمود المشهدانی ۱۴ رأی کسب کرد و ۱۴ رأی نیز باطله اعلام شد.

انتخاب معاون اول و دوم رئیس پارلمان عراق

پس از انتخاب رئیس پارلمان، نوبت به انتخاب  معاون اول او رسید. جریان صدر عراق، «حاکم الزاملی» و جنبش «امتداد» برخاسته از تظاهرات‌ اکتبر، «حمید عباس الشبلاوی» را برای تصدی پست معاون اولی الحلبوسی نامزد کردند. سپس شمارش آراء این دو نامزد آغاز شد و پس از شمارش آراء، حاکم الزاملی با کسب بیشترین آراء به عنوان معاون اول رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

پس از آن نوبت به انتخاب معاون دوم رئیس پارلمان پنجم عراق شد و رأی‌گیری برای انتخاب وی از میان دو نامزد کُرد، « شاخوان عبدالله احمد» و  «سروه عبدالواحد» آغاز شد.پس از شمارش آراء، اعلام شد که شاخوان عبدالله احمد اکثریت آراء را کسب کرده و رسما معاون دوم الحلبوسی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول