اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم/ از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم و در پاسخ به فارس تصریح کرد ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم.

خطیب‌زاده: به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم/ از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در این حوزه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

 

* سفر یک روزه امیرعبداللهیان به مسقط/ احتمال سفر به یک کشور حوزه خلیج فارس

وی در این نشست به سفر امروز امیرعبداللهیان به عمان اشاره کرد و گفت:‌ دیدار یک روزه‌ای را خواهد داشت و احتمال دارد این سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه یابد و سفرهای دیگری نیز در روزهای آتی در دستورکار است.

* دیدار کمیساران عالی آب بزودی طی یکی دو‌ روز آینده در نیمروز

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا در سفر امیرخان متقی با امیرعبداللهیان و حق آبه رودخانه هیرمند گفت‌وگو شد نیز اضافه کرد: در این دیدار درباره حق‌آبه ایران و موضوع آب گفت‌وگوهای مثمرثمری داشتیم و کمیساران عالی آب بزودی طی یکی دو‌ روز آینده در نیمروز همدیگر را خواهند دید.

خطیب‌زاده بیان کرد: معاهدات و قراردادهای دوجانبه در چارچوب مراوادت دوجانبه انجام می‌شود.

* دور پنجم مذاکرات با عربستان در بغداد در دستورکار است

وی درباره زمان دور پنجم مذاکرات با عربستان نیز اظهار داشت: دور آتی گفت‌وگوها با عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است. به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهم کرد. درباره موضوعات فیمابین ما و عربستان تلاش کردیم به رغم تمامی پرونده‌های اختلافی بنا به مصلحت دوجانبه و منطقه با فاصله گذاری در نقاط اختلاف براساس صراحت و در عین حال تلاش برای برقراری روابط پایدار بین دو کشور گفت‌وگوها را ادامه دهیم. موضوعات اختلافی در جای خودش بحث می‌شود. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تشدید مواضع عربستان درباره لبنان و حزب الله نیز گفت:‌ در موضوع لبنان متاسفانه دخالت‌های خارجی یکی از دلایل مهم برخی نابسامانی‌ها در داخل این کشور است. برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند از فشار خود برای تغییر معادلات در داخل لبنان استفاده کنند. هم حزب الله و سایر گروه‌ها بخش بسیار عمده ای از حاکمیت بومی لبنان هستند و همه باید به آن احترام بگذارند. ایران همه تلاش‌های خود را کرده و می‌کند که شاهد هم افزایی بیشتر بین گروه‌های لبنانی در داخل این کشور باشیم. 

* نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمامی توان جنایت آمریکا را پیگیری می‌کنیم

وی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خصوص تحریم‌های جدید ایران علیه مقامات آمریکایی و هشدار به ایران گفت: آمریکا عادت کرده یکجانبه تحریم کرده و فشار می‌گذارد و عادت ندارد که در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کند و باید عادت کند با قواعد آمره بین‌المللی نمی‌تواند به عنوان قواعد داخلی خود رفتار کند.

خطیب‌زاده با اشاره به ترور شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: آن چه در شامگاه ۱۳ دی رخ داد یک جنایت جنگی و جنایت آشکار بر علیه یکی از اتباع بلندمرتبه ایران بود.  ایران عاملان، آمران و مباشران و آن‌هایی که در این جنایت آشکار دست داشتند را پیگیری قضایی خواهد کرد و تا زمانی به پیشگاه عدالت بیایند از هیچ تلاش فروگذار نخواهد کرد. این اظهارات از سر نگرانی از سوی برخی مقامات آمریکایی تنها فایده‌اش این است که ما آنها را در این جنایت همدست می‌دانیم. نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمامی توان جنایت آمریکا را پیگیری می‌کنیم.  

* موضوعات باقیمانده در وین موضوعات حائز اهمیتی است/ نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات جاری در وین هم گفت:‌ درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را در فضای عمومی به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد، متوجه شد این مسیر بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و پیشرفت های خوبی بوده و در برخی پیشرفت ها بیشتر یا کمتر‌ بوده است. موضوعات باقیمانده موضوعات حائز اهمیتی است. ما به نقاطی رسیدیم که این نقاط به ما نشان خواهد داد که آیا طرف مقابل اراده لازم را برای پیشبرد مذاکرات دارد یا خیر.  

وی ادامه داد: بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است، ولی سرعت امر دو طرفه است، نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی ما فقط اعمال شود، همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.

*  کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خودش به جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره بحث آزادسازی پول‌‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و برخی کشورها و هیأت‌ها با ابتکار خود به وین سفر کردند و بنا به درخواست آنها معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی با همتای خود داشت و تأکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های انباشته شده ایران در کره جنوبی مطرح است ربطی به گفت‌وگوها در برجام ندارد و یک تعهد قطعی از سوی کره است و فارغ از این‌که گفت‌وگوهای وین در چه زمانی به نتیجه برسد، کره جنوبی موظف به تأدیه بدهی‌های خودش به جمهوری اسلامی ایران است و اساسا تحریمی وجود ندارد که بانک‌های کره‌ای و دولت کره جنوبی کمی‌ها و کاستی‌هایی دارند و این مبالغ را منتقل نمی‌کنند.

وی درباره میزان این بدهی نیز بیان کرد: درباره جزییات مبالغ از بانک مرکزی سؤال کنید. کره باید هر چه زودتر بدهی خودش را بدهد و هر چه زودتر پرداخت کند برای روابط دوجانبه بهتر است.

 

 

* رایزنی‌هایی که برای ایران موضوعیتی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور هیأت‌ عربستان در وین گفت: کشورها براساس خواست دوجانبه و خواست ملی به وین سفر می‌کنند و عربستان سعودی هم تنها نیست و بسیاری از کشورها در وین رفت و آمد دارند و رایزنی‌ها مربوط به امروز نیست و از زمان برجام این مذاکرات را درون هواپیما، بیرون هواپیما، تلفنی و ... صورت می‌دادند و اساسا ایران موضوعیتی را برای این جور رایزنی‌ها قائل نیست.

* سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو

وی درباره سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور به مسکو نیز بیان کرد: این سفر در چارچوب همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه تعریف می‌شود و هم ابعاد تجاری و هم رایزنی‌های منطقه‌ای دارد و دستورکار گفت‌وگوها در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تنظیم شده است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: روابط ایران و روسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته و روابطی همگرا و نزدیک است و در حوزه‌های مختلف دارای همگرایی‌های قابل توجهی هستیم که این همگرایی‌ها در اقدامات و دیدگاه‌های مشترک ترجمه شده است. آنچه در وین و در آستانه می‌بینیم. طبیعی است به صورت عادی و معمول این مراودات باید در سطوح مختلف انجام شود و یکی از این سطوح سطح عالی مقامات دو کشور است که سفر آقای رئیسی به عنوان سفر کاری از مدت‌ها قبل به دعوت آقای پوتین در دستورکار بوده و ان‌شاءالله بزودی انجام می‌شود.

* جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم یمن و صدای مردم مظلوم یمن باشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ائتلاف عربی مبنی بر این‌که کشتی‌های ایران در دریای سرخ نظامی هستند و تاثیر آن بر مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: ما نسبت به قطعنامه ۲۲۱۶ تحفظات خودمان را از همان موقع اعلام کردیم و نظرات خود را به صورت مکتوب و رسمی، هم در نیویورک و هم در این تریبون اعلام کردیم. اما به رغم تمامی این تحفظات و نگاه یک طرفه‌ای که این قطعنامه داشته، جمهوری اسلامی ایران، همواره به این قطعنامه پایبند بوده است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: البته طبیعی است بعد از سال‌ها محاصره مردم بی دفاع یمن و تلاش برای حداکثر تضییق بر این مردم و نگهداری آنها در فشار غذا، دارو و احتیاجات اولیه و در عین حال شکست در این حملات و محاصره، امروز ائتلاف عربی به بهانه‌های دیگری برای این شکست رو بیاورند. 
وی ادامه داد: معتقدم راه درست این است که از مسیر اشتباهی که علیه مردم یمن در پیش گرفته‌اند، دست بردارند، به راه‌حل سیاسی رو بیاورند و به خواست و اراده مردم یمن احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم یمن و صدای مردم مظلوم یمن باشد و در عین حال تلاش کند با یک راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی یمنی - یمنی این بحران در اسرع وقت تمام شود.

* دینامیسم مبارک و میمونی که در منطقه در حال شکل گیری است

به گزارش فارس، وی درباره اظهارات چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خصوص کریدور سه جانبه با ایران و امارات عربی متحده نیز بیان کرد: آن‌چه در این منطقه در حال شکل گیری است دینامیسم مبارک و میمونی است که همه باید تلاش کنیم به سطح حداکثری برسد. این منطقه از رقابت‌های ناسالم و جنگ و خونریزی خسته است که بسیاری با طراحی‌های خارجی تحمیل شده و بسیاری با سوء محاسبات کنشگران داخل منطقه شکل گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما از گفت‌وگوهای دوجانبه و حتی سه جانبه و حتی چهارجانبه و منطقه‌ای در مناطق و زیر مناطق همسایگی ایران استقبال کرده و تلاش کردیم یکی از ستون‌های آنها باشیم.  ایده‌ها و ابتکاراتی در حال بررسی است که یکی از آنها همین است و در دست پیگیری است.

* وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است/ گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سفر امیرخان متقی انجام شد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و اینکه آیا طالبان چراغ سبزی در این زمینه نشان داده و آیا به رسمیت شناختن طالبان جزو گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی بوده است؟ نیز بیان کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. در این شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزهای آمریکا به این جغرافیای عزیز یعنی افغانستان شاهد هستیم که ۸۰ درصد مردم افغانستان به گفته مقامات افغانستان امروز زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو ... در افغانستان وجود دارد، تمامی دغدغه جمهوری اسلامی ایران بوده است و سفر هیأت افغانستان به تهران هم در چارچوب این دغدغه بزرگ بوده است که چگونه می‌توان وضعیت مردم افغانستان را بهتر کرد و افغانستان را از این وضعیت که نتیجه سال‌ها جنگ و تجاوز آمریکا و هم پیمانانش است خارج کرد.

به گزارش فارس،‌ وی اضافه کرد: گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در حوزه‌هایی مثل بازارچه‌های مرزی، مراودات گمرکی، پولی و مالی، تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان، تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و در حوزه‌هایی مثل ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد به صورت فشرده پرداخت و سفر موفقی بود.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال این نکات گفته شد و در این ملاقات از آن‌چه امروز هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص تلاش برای ایجاد دولت فراگیر می‌گویند، استقبال شد. مشخصه‌های این دولت باید به گونه‌ای باشد که در مسیر آینده با ثبات و همراه با صلح افغانستان باشد. موضوعاتی هست که باید به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان وقت بدهیم که در این مسیر گام بردارد.

خطیب‌زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد که کمک کند آینده افغانستان متفاوت از امروز باشد. همانطور که سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان مقدمه این مسیر بود. یک نقشه راه است و تمامی اقدامات در این نقشه راه تعریف می‌شود.

* امروز در نقطه شناسایی طالبان قرار نداریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره شناسایی طالبان از سوی ایران نیز گفت: ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مؤلفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شد و شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد.

*  هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات جاری در وین بیان کرد: گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را بیان کردند در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها و راستی آزمایی بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیررسمی و مکتوب آرشیوی از مواضع است و هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.

وی گفت: ما نه خوشبین هستیم نه بدبین، ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق موقت در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد در دستورکار ما نیست. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود. این با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

* در تماس مداوم با دوستان در قزاقستان هستیم

خطیب‌زاده درباره تحولات قزاقستان نیز بیان کرد: این تحولات را از نزدیک از لحظات اول پیگیری کرده و در تماس مداوم با دوستان در قزاقستان هستیم و تصورمان این است که مردم قزاقستان این توانایی را دارند که با کمترین هزینه این مشکل را حل کنند. شاهد برخی دخالت‌های خارجی هستیم.امروز شاهد آرامش بیشتری در قزاقستان  هستیم و امیدواریم بزودی این موضوع به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

 

 

* هیچ مانعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور نبوده

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تسهیل رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور نیز بیان کرد: بهترین قاضی وضعیت خود مردم و شهروندان جمهوری اسلامی ایران هستند. هیچ مانعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور نبوده است. شاید تعداد انگشت شماری را برخی رسانه‌های متعلق به دول خارجی که با زبان فارسی صحبت می‌کنند، برای ایران هراسی مطرح کرده باشند و این رسانه‌ها در تلاش برای القای ایران هراسی در جامعه ایرانیان خارج هستند. البته زندان‌های ایران تنها مربوط به انگشت شماری از ایرانیان خارج از کشور که مرتکب جرمی شده‌اند، نیست.

وی همچنین بیان کرد: امروز لیستی از مجرمانی که در کانادا اموال ملت را دزدیدند و در این کشور حضور دارند و دولت کانادا مأمن این دزدان شده‌اند و این دولت از استرداد اینها که جرم مرتکب شده‌اند استنکاف می‌کند، وجود دارد. دولت سیزدهم تلاش بسیار جدی را کرده برای این‌که تردد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج با داخل را تسهیل کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: معدودی از کسانی که سال‌هاست به ایران سفر نداشته‌اند، برخی نگرانی‌ها را دارند که سامانه پرسمانی را در تارنمای وزارت خارجه درست کردیم که به راحتی و با دادن کمترین اطلاعات در عرض کمتر از چند روز پاسخ بگیرند که آیا پرونده مفتوحی دارند یا خیر و آنهایی که پرونده مفتوح دارند اگر بخواهند در دادگاه پاسخ دهند، منع ترددی برای هیچ ایرانی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور نگاه هموطنی است و هیچ تفاوتی با منی که در پشت میز ایستاده‌ام ندارند. همه ایرانیان در اقصی نقاط دنیا این حق و سهم را در ساختن ایران دارند.

وی همچنین بیان کرد که قانون جامع حمایت از ایرانیان مقیم خارج از کشور ربطی به بحث تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور ندارد.

* سفر آخر هفته امیرعبداللهیان به چین

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین و اقدامات عملیاتی در حوزه صنعت و نفت و گاز نیز خاطرنشان کرد: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت همتای چینی خودش عازم چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت‌وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف هستند. مقررات سفت و سخت کرونایی در چین برقرار است و مراودات با سختی انجام می‌شود و ملاقات محدود آخر هفته نیز در همین چارچوب انجام می‌شود.

وی افزود: دستورکار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در دست پیگیری است.

* هرگونه نگاه سیاسی به رویدادهای ورزشی را محکوم می‌کنیم

وی درباره موضع ایران در خصوص المپیک زمستانی پکن نیز اظهار داشت: ما هرگونه نگاه سیاسی به رویدادهای ورزشی را محکوم می‌کنیم. پیام المپیک نزدیکی ملل بوده است ولی متاسفانه برخی دول غربی و آمریکای شمالی تلاش می‌کنند المپیک که مظهر جوانمردی و نزدیکی مردم از طریق ورزش است را سیاسی کنند. این رویکرد محکوم است و ایران با هیأت ورزشی کامل و در سطوح خوبی در افتتاحیه و المپیک زمستانی حاضر خواهد بود.

* سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش فاکس نیوز درباره مسابقات کشتی ایران و آمریکا و اظهارات علیرضا دبیر گفت: شاید فاکس نیوز جزو آخرین رسانه‌هایی باشد که بشود به گزارش‌های آن اطمینان کرد و سمت و سوی این رسانه روشن است. تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ‌آمریکا از چندی قبل با دعوت‌های مکرر در چارچوب مراودات ورزشی عادی که قبلا هم بوده است این سفر را در دستورکار داشته است و اساسا رفتن و سیاسی کردن موضوعاتی که صرفا روح و ذات ورزشی دارد در تناقض با این موضوع است. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده که از این فاصله بگیرد که برخی رویدادهای ورزشی را سیاسی کنند البته شاید در داخل آمریکا برخی دنبال این موضوع باشند و باید در بستر صرف ورزشی این رویداد را دید.

* سفر قربانقلی بردی محمد اف و همچنین مادورو به تهران در دستورکار 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر رئیس جمهور ترکمنستان و همچنین رئیس جمهور ونزوئلا بیان کرد: تهران این روزها محلی برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک است و هم هیأت‌هایی از ایران در سطوح مختلف عازم کشورهای مختلف بودند. وزرای مختلف و از جمله وزیر امور خارجه و معاونان مرتبط و هم این‌که در این هفته نیز میزبان هیأت‌های مختلفی بوده است. سفر رئیس جمهور ترکمنستان در دستورکار است و سفر مقدماتی هیأت آنها انجام شده و امیدواریم این تاریخ بزودی نهایی شود و خدمتتان عرض کنم.

وی گفت که سفر مادورو نیز در دستورکار است و بزودی تاریخ آن را اعلام خواهم کرد. آخر هفته نیز آقای امیرعبداللهیان عازم پکن است.

* ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تحمیل جدول زمانی در مذاکرات وین و موضع ایران بیان کرد: ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم. ما هم از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم. فکر می‌کنیم طرف مقابل به ویژه در دور هفتم وقت کشی زیادی کرد و بعد از انکارهای اولیه بالاخره پذیرفت که باید درباره ابتکارات ایران مذاکره کند. هیأت ایران هم در سطح کارشناسی از این توان برخوردار است و هم به گونه‌ای چیده شده که در اسرع وقت همه تصمیمات را بگیرد.

 

 

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: این سؤال را باید کرد که آیا هیأت‌های دیگر هم با این سطح کارشناسی و با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند یا خیر و باید پاسخ این سؤال را داد که آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کند و یا طرف‌های مقابل هم انتظار است با همین دقت کار را جلو ببرند.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل در روزهای آتی دیده شود، قطعا می‌توان گفت که با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.

* جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره چالش‌هایی که جهان با آن روبرو است و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه گرایی اظهار داشت: جهان امروز در یک دوراهی قرار دارد. دوراهی یکجانبه گرایی که آمریکا از زمان ترامپ آغاز کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که براساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در محوریت آن قرار دارد و یا راهی که براساس چندجانبه گرایی، گفت‌وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایران و چین در این مسیر در یک محور قرار دارند و تلاش می‌کنند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه‌ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و برخی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می‌کنند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری‌های بین‌المللی است. امیدواریم آنهایی که مسیر یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می‌کنند به این مسیر که محتوم در روابط بین‌المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

* تأیید دیدار متقی با اسماعیل خان و احمد مسعود در تهران

خبرنگاری با بیان این‌که روز گذشته خبری منتشر شد که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان با اسماعیل خان و احمد مسعود در تهران دیدار کرده‌ و درباره صحت این خبر سؤال کرد که خطیب‌زاده بیان کرد: درباره ملاقاتی که گفتید جمهوری اسلامی ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و آنچه به عنوان ابتکار تهران قبلا انجام شد به انحای مختلف ادامه داشته و در این سفر هم بله، جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفت‌وگوها بوده و تا جایی که ما خبر داریم گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران و گروه‌ها انجام شده و امیدواریم نتیجه آن، آینده باثباتی برای افغانستان باشد.

*  نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملا شمول گراست

وی درباره سرنوشت مردم پنجشیر در گفت‌وگوهای انجام شده امیرعبداللهیان با مقامات طالبان نیز بیان کرد: نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملا شمول گراست و فارغ از منطقه و قومیت بوده است و این‌که همه اقوام در داخل جغرافیای افغانستان صدای شنیده و اراده‌شان دیده شود.

* انتظار از سه کشور اروپایی 

وی درباره تغییر مذاکره کنندگان آلمان و انگلیس در وین و عملکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات وین نیز گفت: تغییر برخی مذاکره کنندگان به دلیل تغییر دولت در آلمان و جابه جایی پست مذاکره کننده آلمانی انجام شد و تغییر مذاکره کننده انگلیسی آنگونه که به ما گفتند به خاطر بازنشستگی نماینده قبلی بوده است. اینها موضوعات طبیعی است و شاید بیشتر مربوط به حاشیه است. انتظار ما از سه کشور اروپایی این است که خودشان را به عنوان عضو برجام بدانند و نه نماینده طرف خاصی و براساس این واقعیت به عنوان یکی از اعضای مانده در برجام تلاش کنند که اطمینان را همه اعضا پیدا کنند که آمریکا به صورت راستی آزمایی و موثر و با ارائه تضمین‌های درست به برجام برگردد و از بازی که به عنوان تقسیم کار از آن یاد می‌شود اجتناب کنند. از اظهاراتی که فکر کنند در فضای عمومی گفته می‌شود و نتیجه آن در اتاق‌های دربسته گرفته شود، بپرهیزند.

خطیب‌زاده ادامه داد: تصور ما این است سه کشور اروپایی باید به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اجازه دهند که گفت‌وگوها را در مسیر سازنده همانطور که در چند روز اخیر می‌بینیم ادامه دهد و اگر این مسیر و رفتار را ببینم امیدوارم هستیم به توافق پایدار خواهیم رسید.

وی درباره این‌که گفته می‌شود عربستان به درخواست ایران برای دور پنجم گفت‌وگوها در بغداد پاسخی نداده است نیز گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی دوستان در عراق پیگیری شده و در سفر فؤاد حسین به تهران نیز گفته شد و امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم تاریخ را نهایی کنیم.

 

 

* در موضوع هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم و می‌توانیم در روزهای آتی منتظر توافقات بهتری باشیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره موانع موجود در مذاکرات وین اظهار داشت: هم موانع موضوعی داریم و هم موقعیتی. در روزهایی به خاطر برخی اتفاقات در وین مجبور هستیم تاخیری در مذاکرات داده شود به عنوان مثال یکی از اعضا کرونا می‌گیرد و همه مجبور هستند تست کرونا بدهند و این می‌تواند گفت‌وگوها را با توقف روبرو کند، ولی گذشته از این موانع موقعیتی ما دچار برخی چالش‌ها هستیم که مهمترین چالش نگاه یکجانبه آمریکا برای موضوع رفع تحریم‌هاست.

خطیب‌زاده ادامه داد: دولت قبلی آمریکا یکجانبه تلاش می‌کرد سیاست‌های خود را در اعمال تحریم‌ها و خروج از برجام اعمال کند و دولت فعلی آمریکا نیز همان نگاه یکجانبه گرایانه را در تعریف تحریم‌هایی که باید برداشته شود، دارد و با لیست‌هایی می‌آید و فکر می‌کند به تنهایی می‌تواند در خصوص آنها تصمیم بگیرد. اگر آمریکا آماده باشد و آمادگی بیشتری از خودش نشان دهد و رفع تحریم‌ها به صورت موثر انجام شود فکر می‌کنم در موضوع هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم و می‌توانیم در روزهای آتی منتظر توافقات بهتری باشیم.

وی درباره سند جامع همکاری‌ با افغانستان گفت که الان در نقطه‌ای قرار نداریم که بخواهیم با دولت فعلی سرپرستی افغانستان صحبت کنیم. قطعا درباره اجزای آن از جمله حق‌آبه و... صحبت‌هایی شده است. سفر هیأت افغانستان به تهران سفر سازنده، خوب و موفقی بوده در چارچوب نقشه راهی که برای بهبود وضعیت مردم افغانستان به آن اشاره کردم.

خطیب‌زاده درباره اعلام رسمی پایان ماموریت سفیر مغرب در ایران نیز گفت: این مسیری دارد که باید در روزنامه رسمی آنها اعلام شود و بعد از چندین سال که سفیرشان از ایران خارج شده این مطلب را در روزنامه رسمی خود اعلام کرده‌اند و تحول جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر هیأت کره جنوبی و همچنین ارتباط آن با مذاکره ایران و آمریکا درباره زندانیان نیز گفت: سفر کره جنوبی نه ربطی به موضوعات ۱+۴ دارد و نه موضوعاتی که قبلا و امروز در حوزه ایران و آمریکا وجود دارد. این سفر مستقلی بود و درباره موضوع زندانیان، آمریکا می‌داند باید چه کار کند که توافقات اجرایی شود.

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر برگزاری مذاکرات بین ایران، مصر، عربستان و ترکیه نیز اظهار داشت: البته درباره این چهار کشور به صورت مشخص نمی‌توانم جوابی بدهم، چون اولین بار است که می‌شنوم. درباره این‌که گفت‌وگوهای منطقه‌ای انجام شود در فرمت بغداد چندین بار هم در بغداد و هم در نیویورک گفت‌وگوها انجام شده و هم پیشنهاداتی را دوستان ما در عراق نسبت به برخی مراودات منطقه‌ای داشته‌اند که ما نظرات خود را اعلام کرده‌ایم. ولی هنوز نقطه مشخصی درباره اجرایی کردن آن ابتکارات وجود ندارد.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به عمان گفت: این سفر دوجانبه و به دعوت همتای عمانی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول