اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چرا پردیس سینمایی «باغ کتاب» بازگشایی نمی‌شود؟

ماه‌هاست که پردیس سینمایی «باغ کتاب» تعطیل است؛ فارس علت عدم بازگشایی سومین سینمای پرمخاطب ایران را پیگیری کرده است.

چرا پردیس سینمایی «باغ کتاب» بازگشایی نمی‌شود؟

خبرگزاری فارس، گروه سینما: شیوع ویروس کرونا تاثیرات منفی بسیاری به کشورمان وارد کرد. تاثیراتی که بخش گسترده‌ای را در بر گرفت؛ اما یکی از مشهودترینِ آن‌ها تعطیلی اصناف بود. این اتفاق ضربه محکمی به اقتصاد کشورمان وارد کرده و افراد بسیاری را خانه نشین کرد.

سینما نیز از جمله اصنافی بود که پس از شیوع ویروس کرونا، تعطیل شد و معیشت بسیاری از افرادی که در آن فعالیت داشتند، با مشکل رو به رو شد. تعطیلی سینماهای کشور ماه‌ها به طول انجامید و همین امر برخی از فیلمسازان را تا مرز ورشکستگی پیش برد.

با ورود واکسن کرونا به ایران و تزریق چند میلیون از این واکسن، سینماهای سراسر کشور بازگشایی شدند؛ اما در این بین سینماهایی هم بودند که اقدام به بازگشایی نکردند و همین موضوع صدای بسیاری از مخاطبان را در آورد.

یکی از این سینماها که پس از گذشت پیک کرونا اقدام به بازگشایی نکرده، پردیس سینمایی «باغ کتاب» است. این پردیس سینمایی از ماه‌ها قبل تعطیل است و مخاطبان بسیاری دلیل این تعطیلی را جویا شده‌اند.

ماجرای تعطیلی پردیس سینمایی «باغ کتاب» را از محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی پیگیری کردیم.

یکی از بهترین سینما‌های کشور

فرجی درباره این پردیس سینمایی گفت: پردیس سینمایی «باغ کتاب» یکی از بهترین سینمایی‌های ایران در چند سال گذشته بوده است. این سینمایی درست زمانی افتتاح شد که سینمای ایران به شدت با مشکل کمبود سینما رو به رو بود و اضافه شدن این ظرفیت بخشی از بحران کمبود سالن‌های سینمایی را برطرف کرد.

وی درباره فعالیت سازمان سینمایی برای بازگشایی پردیس سینمایی «باغ کتاب»، اظهار کرد: ما در چندین مرحله با پیمانکار سینما و شهرداری تهران که صاحب اصلی این سینما است، مذاکره داشتیم و سعی کردیم هر دو طرف را راضی کنیم تا سینما را بازگشایی کنند؛ اما همچنان اختلافات برطرف نشده است.

این مدیر سینمای ایران درباره علت بسته شدن پردیس سینمایی «باغ کتاب»، اعلام کرد: این سینما مانند تمامی سینما‌های کشور با بالا رفتن پیک کرونا تعطیل شد؛ اما پس از پایان پیک کرونا، یعنی زمانی که همه سالن‌های سینمایی دوباره بازگشایی شدند، پردیس سینمایی «باغ کتاب» اقدام بازگشایی نکرد.

فرجی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که سازمان سینمایی داشته، علت اصلی بسته ماندن پردیس سینمایی «باغ کتاب» اختلاف شدید بین پیمانکار و مجموعه شهرداری تهران است.

وی درباره زمان احتمالی بازگشایی پردیس سینمایی «باغ کتاب»، گفت: سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر پیگیر بازگشایی هرچه سریعتر این پردیس سینمایی هستند. به نظرم اگر همتی وجود داشته باشد، پردیس سینمایی «باغ کتاب» بزودی می‌تواند بازگشایی شود.

 بنابراین گزارش، با توجه به اینکه پردیس سینمایی «باغ کتاب» زیر مجموعه موسسه «نشر شهر» شهرداری تهران است، علت تعطیلی این پردیس سینمایی را از محسن جلالی فراهانی مدیرعامل موسسه نشر شهر نیز پیگیر شدیم.

بازگشایی تا 1401

جلالی فراهانی درباره تعطیلی پردیس سینمایی «باغ کتاب» گفت: پس از پایان ساخت پردیس سینمایی «باغ کتاب»، شرکت بهره‌بردار این سینما طی قراردادی پذیرفت که به جای بخشی از پول خود، سه سال این پردیس سینمایی را در رهن خود بگیرد.

وی ادامه داد: در همان زمان هم مبلغی به عنوان سقف سود بهره‌بردار از سینما در نظر گرفته شد که در حال حاضر فروش سینما از آن سقف عبور کرده و بهره‌بردار به شهرداری تهران بدهکار است.

مدیرعامل موسسه «نشر شهر» اعلام کرد: قرارداد سینما در بهمن ماه سال 1399 به پایان رسیده و بهره‌بردار سینما باید پس از این تاریخ مدیریت سینما را به شهرداری تهران واگذار می‌کرد؛ اما از انجام این واگذاری امتناع کرد و شهرداری تهران به صورت حقوقی مطالبه خود را پیگیری شد.

جلالی فراهانی درباره علت عدم تحویل مدیریت پردیس سینمایی «باغ کتاب» توسط شرکت بهره‌بردار، بیان کرد: شرکت بهره‌بردار مدعی است آنچنانی که باید از این سینما استفاده نکرده و شهرداری تهران باید قرارداد او را تمدید کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پردیس سینمایی «باغ کتاب» تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر بازگشایی می‌شود، گفت: قطعاً بازگشایی این پردیس سینمایی به چهلمین جشنواره فیلم فجر نمی‌رسد؛ اما ما سعی داریم پردیس سینمایی «باغ کتاب» تا عید نوروز سال 1401 بازگشایی کنیم.

گروه سینما و تئاتر خبرگزاری فارس تلاش‌های بسیاری داشت تا پای صحبت‌های سید سعید طباطبایی و احمدرضا ابوالصدق که پیمانکاران اصلی پردیس سینمایی «باغ کتاب» بوده‌اند، بنشیند و موضوع تعطیلی این سینما را از نگاه آن‌ها نیز بررسی کند؛ اما آنها پاسخگوی تماس‌ها و پیام‌های خبرگزاری فارس نبودند.

*خبرهای پیشنهادی گروه سینما و تئاتر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول