اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

۴۰ نقاشی دیده‌نشده انقلابی؛ از اثر ایوب امدادیان تا سیروس مقدم + عکس

نمایشگاه «آینه در آینه» شامل ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر انقلابی از سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ است که حدود نیمی از کارها تاکنون در هیچ نمایشگاهی به نمایش در آمده است.

 

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» با حضور احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی، کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنر معاصر ایران ۱۳۶۳-۱۳۵۳) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. 

آقایی در ابتدای این نشست گفت: تصمیم گرفتیم در کنار نمایشگاه‌های جدید، گنجینه‌های دیده نشده را هم در معرض دید قرار دهیم. نمایشگاه «آینه در آینه» از دوره اعتراضی (انقلاب مشروطه) و هنرمندان مستقل آغاز می‌شود و تا انقلاب اسلامی ادامه می‌یابد و به دفاع مقدس می‌رسد. در دهه ۴۰ هنر اعتراضی را با ادبیات داریم و سپس در دهه ۵۰ به هنر تجسمی وصل می‌شود. 

رییس موزه هنرهای معاصر تهران پیرامون «آینه در آینه» توضیح داد: نمایشگاه‌های اینچنینی در ایران معمولاً به محتوای هنر اعتراضی می‌نگرند، بنابراین تصمیم گرفتیم از وجه هنری به آن بپردازیم. با این دیدگاه، ما نمایشگاه‌های دیگری هم با عنوان «آینه در آینه» در ادامه خواهیم داشت. 

وی خاطرنشان کرد: بعد از موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری و انجمن انقلاب و دفاع مقدس بیشترین سهم را دارند و تعدادی تک اثر هم مثلاً از باغ موزه نگارستان و گنجینه برخی هنرمندان مانند «ایوب امدادیان» دریافت شده است. قدیمی‌ترین اثر متعلق به ایشان مربوط به سال ۱۳۵۳ است. 

آقایی خاطرنشان کرد: به زعم بنده، آثاری که از دهه ۵۰ و ۶۰ در گنیجینه حوزه هنری وجود دارد، بسیار مهم و طلایی هستند، برخلاف کارهایی که سال‌های اخیر به گنجینه حوزه هنری اضافه شده‌اند.

* حقوق معنوی هنرمندان خارج ایران را رعایت می‌کنیم

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به این پرسش که «برخورد موزه با آثار هنرمندانی که در گنجینه حوزه هنری وجود دارد اما رابطه‌شان با این مرکز شکرآب است، چگونه است» گفت: هنرمند وقتی کاری را مثلاً به موزه هنرهای معاصر تهران می‌فروشد، نمی‌تواند قید کند در موزه نمایش ندهید، ولی می‌تواند بگوید در موزه دیگری نشان ندهید. با این حال سعی می‌کنیم حقوق معنوی هنرمند را معمولاً رعایت کنیم. مثلا آقای امدادیان که اکنون در فرانسه زندگی می‌کند، من ساعت‌ها با ایشان صحبت کردم تا راضی شدند اثرشان در نمایشگاه به نمایش درآید.

وی ادامه داد: آقای بهمن بروجنی هم که در ایران نیست، یک نقاشی ۱۰۰ متری دارد که بزرگترین نقاشی ایران است و اگر در این نمایشگاه نیست، به دلیل کمبود فضاست. حتی با آقای مسعود سعدالدین هم که ایران نیست، صحبت کردیم که خیلی از نمایشگاه استقبال کرد و گفت که حدود ۱۰۰ اثر انقلابی دارد و با برادرش در سمنان هماهنگ کرد تا این آثار در اختیار موزه هنرهای معاصر تهران قرار گیرد.

آقایی در پایان سخنان خود یادآور شد: رویکرد جدید جشنواره تجسمی فجر، بدون هر جانبداری رویکرد پژوهشی است و از این فعالیت‌ها دفاع می‌کند. قرائت کنونی موزه از نمایشگاه آینه در آینه هم اگر رویکرد آقای میرهاشمی نبود، امکان‌پذیر نبود.

 

 

* سلیقه‌مان را در کار پژوهشی دخیل نمی‌کنیم

میرهاشمی در ادامه نشست، با اشاره به نگاه اصلاحگرایانه در ساختار جشنواره تجسمی فجر گفت: رویکرد پژوهشی یکی از این موارد اصلاحی است و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های مختلف تکرار شود تا خلأهای بسیار حوزه تجسمی، پوشش داده شود.

وی ادامه داد: همراهی میان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و موزه هنرهای معاصر تهران، موجب شد به تحقق اتفاقات ارزشمند کمک کنیم و جا دارد از آقای آقایی تشکر کنم.

میرهاشمی تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم.

دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تصریح کرد: وقتی صحبت از کار پژوهشی می‌شود، اجازه نداریم سلایق خودمان را دخیل کنیم و باید با نگاه باز و آکادمیک به آن بنگریم. بنابراین اگر اثری در این نمایشگاه وجود ندارد، برخورد سلیقه‌ای با آن نشده است.

 


اثری که «سیروس مقدم» کارگردان سریال تلویزیونی پایتخت در سال ۱۳۵۶ کشیده شده است

 

* نیمی از آثار «آینه در آینه» تاکنون دیده‌نشده‌اند

سپس معتقدی، نمایشگاه گردان «آینه در آینه» پیرامون ایده این نمایشگاه گفت: در مسیر جریان‌شناسی هنر معاصر ایران، جریان‌هایی داریم که به مکتب تبدیل می‌شوند. در اوایل دهه ۵۰ و بعد از تولد مکتب سقاخانه، جریان هنر اعتراضی ذیل هنر اجتماعی متولد می‌شود. شکل‌گیری جنبش اعتراضی و نهایتاً هنر انقلابی را در این نمایشگاه مدنظر داریم. 

وی افزود: بازه انتخابی ما یک دهه است و واقعیت آن است که تا پیش از این، زمینه‌های هنر انقلاب را کمتر دیده‌ایم. در این نمایشگاه بر اساس سیر تاریخی آثار نقاشی و نقاشیخط را به نمایش می‌گذاریم. حدود نیمی از آثار برای نخستین بار است دیده می‌شود و روایت مهمی از نقاشی ایران در مقطع تاریخی خاصی است که با یک اکسپرسیونیسم ملی همراه است. 

این نمایشگاه‌گردان افزود: هنر قهوه‌خانه‌ای را هم به عنوان یک گونه ملی در این نمایشگاه دیده‌ایم. ابعاد آثار بسیار بزرگ است و روی بوم های بسیار بزرگ انجام شده‌اند. ضمن اینکه به آثار هنری متأثر از انقلاب‌های دیگر مثلا مکزیک و روسیه هم توجه داشته‌ایم. همچنین از عکس و پوستر انقلاب هم برای کامل شدن روایت استفاده کرده‌ایم. 

وی افزود: ۲ عنصر مهم در هنر انقلاب داریم، مردم و رهبری. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی آنها با این دو مضمون جالب است و به همین دلیل، پرتره نگاری را در این نمایشگاه داریم. حدود ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کارهای گرافیکی در این نمایشگاه دیده شده است.

به گزارش فارس، نمایشگاه «آینه در آینه» بعد از ظهر سه شنبه ۲۸ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

موزه هنرهای معاصر تهران در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله واقع شده است. این موزه پس از ۳۲ ماه مرمت، سال گذشته بازگشایی شد. این بازگشایی با نمایش ۷۰۵ اثر از مجموعه اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی به موزه همراه بود.

*خبرهای پیشنهادی گروه هنر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول