اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

افزایش 53 درصدی خرید نفت چین از ایران و ونزوئلا در سال 2021

پالایشگاه‌های چینی در سال گذشته میلادی 324 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریدند که 53 درصد از سال پیش از آن بیشتر است.

افزایش 53 درصدی خرید نفت چین از ایران و ونزوئلا در سال 2021

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از بلومبرگ، واردات نفت خام چین از ایران در سال 2021 به بالاترین رقم  از سال 2018 رسید.

آمریکا در سال 2018 با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تحریم هایی علیه این کشور اعمال کرد.

آمار شرکت کپلر، شرکت رهیابی محموله های نفتی، نشان داد پالایشگاه های چینی 324 میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا در سال2021 خریدند که حدود 53 درصد از سال گذشته بیشتر است.

بر اساس این آمار، «این رقم، بالاترین میزان از سال 2018 به شمار می رود که چین در آن سال از ایران و ونزوئلا 352 میلیون بشکه نفت خریده بود.»

به نوشته این گزارش، پالایشگاه های خصوصی چین، مشتریان اصلی محموله های نفت شناور ایران بر روی آب از طریق خرید لحظه ای هستند. نفت خام ایران در نفتکش هایی در آب های آسیا، گزینه جذابی است؛ چراکه می تواند به سرعت ارسال و تحویل شود. میلیون ها بشکه نفت شناور در سواحل چین، اطراف سنگاپور و مالزی وجود دارد که نفت ایران نیز در میان آنها وجود دارد.

خریداران چینی به ویژه پالایشگاه های خصوصی از موضع سخت واشنگتن در قبال ایران و ونزوئلا و ادامه خرید نفت از این کشور با توجه به اینکه همتایان شان در سایر نقاط آسیا خرید خود از ایران را متوقف کردند، سود بردند.

انبوهی از محموله های فروخته نشده، افزایش قیمت های بین المللی و صدور سهمیه های بیشتر واردات نفت خام از سوی چین (برای پالایشگاه هایش)، پالایشگاه های خصوصی این کشور موسوم به تی پات ها را تشویق کرد تا نفت بیشتری از این ایران و ونزوئلا خریداری کنند. این محموله ها معمولا در آمار رسمی گمرک نشان داده نمی شوند.

آنوپ سینگ، بخش تحقیقات نفتکش ها در شرکت کشتیرانی Braemar ACM گفت: «این افزایش (واردات) با افزایش قیمت ها آغاز شد چراکه نفت ایران ارزان تر بود.»

به گفته سینگ، نفت های تحریمی معمولا در کشتی های قدیمی اسقاطی ارسال می شوند که این امر سبب می شود در هزینه ها صرف جویی شود. محموله ها ممکن است مسقیما از کشور مبدا در نفتکش هایی که اصطلاحا «تاریک شده اند» ارسال می شوند (به این معنا که سیستم ردیابی آنها خاموش شده است) یا بین کشتی ها در دریا منتقل می شوند تا مبدا نفت خام مشخص نشود.

در ادامه این گزارش آمده است، نام نفت خام ایران و ونزوئلا اغلب به نام نفت عمان یا مالزی تغییر داده می شود. آمارهای رسمی نشان می دهند، چین از دسامبر 2020 تاکنون هیچ نفتی از ایران وارد نکرده درحالی که واردات از عمان و مالزی افزایش یافته است.

افزایش حدود 50 درصدی قیمت نفت در جهان طی سال گذشته، نفت های تحریمی را (برای خریداران) جذاب تر می کند.

یونتائو لیو، تحلیلگر انرژی اسپکت در لندن گفت، افزایش قیمت نفت و مالیات و بررسی های آلایندگی می تواند برای پالایشگاه های خصوصی چینی (تی پات ها) هزینه های بیشتری داشته باشد و فشار بیشتری بر آن وارد کند.

قیمت نفت های تحریمی اغلب با تخفیف همراه است و همین امر جذب کننده پالایشگاه های چینی است.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد آمریکایی در ماه سپتامبر به رویترز گفته بود واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و دیپلماسی را به عنوان «مسیری موثرتر برای رسیدگی به نگرانی های ما" انتخاب کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول