اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

واکنش افشاریان به حقوق نگرفتن، لباس نداشتن داوران و اختلاف با رئیس دپارتمان داوری

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال توضیحاتی درمورد آخرین وضعیت داوری کشور ارائه کرد.

واکنش افشاریان به حقوق نگرفتن، لباس نداشتن داوران و اختلاف با رئیس دپارتمان داوری

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، خداداد افشاریان درباره جلسه امروز اعضای کمیته داوران اظهار داشت: دومین جلسه کمیته داوران با حضور تمام اعضا تشکیل شد. در ابتدای جلسه حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون هم حضور داشت و تصمیمات مهمی گرفته شد. ان‌شاءالله از فردا اجرایی خواهند شد زیرا مصوبه‌اش را گرفتیم و امیدواریم این تصمیمات به جامعه داوری کمک کند. امیدارم جامعه داوری خودش را با روند پویای کمیته داوران وفق بدهد و در آینده بتوانند به داوری کشور کمک کنند. 

وی افزود: گروه آنالیز داوران را با عضویت علی خسروی، خودم و رضا سخندان تشکیل دادیم و در هفته دیدارهایی که نیاز به کارشناسی بیشتری دارد و باید داوران نمره بیشتر یا کمتری بگیرند در دستور کار قرار می‌دهیم تا حق داوران و تیم‌ها ضایع نشود. همچنین تصمیم گرفتیم داوران لیگ دو و سه که در تست‌های آمادگی ابتدای فصل رد شدند، در آینده‌ای نزدیک طبق هماهنگی با هیات‌ها تست مجددی بدهند. در همین تست از داوران لیگ برتر و دسته‌ اولی که به دلیل کرونا در ابتدای فصل نتوانستند تست بدهند هم شرکت می‌کنند. 

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال عنوان کرد: از ابتدای فصل درمورد ناظران لیگ برتر کاری را شروع کرده و سعی داریم همه آنها با روند خاصی نسبت به نمره دادن اقدام کنند و همگی یکنواخت و در یک راستا گام بردارند. برخی ناظران در امتحانات پیش فصل نمره پایینی داشتند و از آنها کمتر استفاده کرده یا استفاده نکردیم. مقرر شد در نیم فصل همه ناظران را جمع کنیم تا مطابق قوانین داوری از این افراد تست بگیریم. هرکسی به میانگین استاندارد رسید می‌تواند در مسابقات آینده نظارت کند. همچنین مقرر شد در نیم فصل از داوران لیگ برتری و دسته اولی در کلاس آمادگی جسمانی تست دیگری بگیریم و برای نیم فصل دوم کارمان را خوب جلو ببریم.

افشاریان تصریح کرد: یادمان باشد در نیم فصل اول 4-3 هفته خیلی بد داشتیم اما اکنون آرامش به داوران برگشته است. همه اهالی فوتبال بدانند هر داوری خوب قضاوت کرد، تشویق می‌شود و بازی‌های بیشتری را قضاوت می‌کند و هر داوری از ناظر نمره کمی گرفته باشد، کمتر قضاوت می‌کند. سعی داریم داوران با روح و روان آماده برای نیم فصل دوم اقدام کنند. همچنین می‌خواهیم به تمام استان‌ها بحث استفاده از آکادمی داوران جوان 23 تا 28 سال را ابلاغ کرده در زمستان کلاسی برای آنها برگزار کنیم تا پشتوانه خوبی برای آینده باشند. طبق بحثی که AFC از ما خواسته این اتفاق می‌افتد. 

وی خاطرنشان کرد: برای ارتقای رتبه هر داوری باید سه سال از کلاس داوری درجه یکش بگذرد تا بتواند در کلاس داوری ملی بنشیند. تصویب شد اگر داوری شاخص و خیلی تاپ باشد حتی اگر به این ملهت زمانی نرسیده باشد، با معرفی هیات استان و مصوبه کمیته داوران می‌تواند تشویقی بگیرد و در کلاس ملی بنشیند. در اختیار داشتن کارت ملی در کشور، بالاترین سطح داوری است و مصوب شد داورانی که 15 بازی در تمام سطوح لیگ‌ها قضاوت کنند می‌توانند در کلاس ملی بنشینند. در گذشته برخی داوران دارای کارت ملی اصلا قضاوت نمی‌کردند یا حضور کم رنگی داشتند. قرار شد تا زمانیکه این تعداد بازی را قضاوت نکنند، به آنها کارت ندهیم.

رئیس کمیته داوران افزود: برخی کلاس‌ها به دلیل کرونا سر وقت برگزار نشد. به همین دلیل شش ماه زمان دادیم تا به این دلیل حقی از کسی ضایع نشود. همچنین مشخص شد هیچ داوری در هیچ سطحی از این به بعد با اعضای دپارتمان و کمیته داوران حق صحبت، تماس و ارتباط ندارد. فقط یک نفر باید به عنوان رابط بین ما و داوران هر استان انتخاب شود تا اهداف را در یک راستا جلو ببریم و از حرف‌های پراکنده و باری به هر جهت برای گرفتن وقت جلوگیری شود. مصوبه خیلی خوبی هم گرفتیم. شاید برخی داوران ملی از داور بین‌المللی بیشتر قضاوت کرده باشند اما قبلا به آنها نظارت نمی‌دادیم. در کمیته داوران قبلی مصوبه‌ای بیرون آمده بود که فقط داوران بین‌المللی می‌توانند نظارت دیدارهای برتر را داشته باشند. مصوب شد هر داوری که 120 قضاوت داشته باشد به جرگه ناظران اضافه شود. 

افشاریان توضیح داد: تفویض کردیم هیات‌های استانی با راهکارهای خودشان کلاس‌های داوری درجه دو و سه را برگزار کنند و کارت داوران توسط هیات‌ها صادر شود اما در کلاس‌های ارتقا تمام مدرسان با انتخاب کمیته داوران برای رسیدن کار به جایگاهی خوب حضور داشته باشند. کمیته داوران مدرسان آموزشی را به استان‌ها اعزام خواهد کرد. 

وی در مورد اینکه داوران تا پایان هفته چهاردهم لیگ برتر مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و کمیته داوران چه راهکاری برای حل این موضوع دارد، گفت:‌ روز گذشته با سازمان لیگ ارتباط زدم و دستمزد داوران برای 10 هفته از رقابت‌های لیگ، هفته آینده به حساب آنها واریز می‌شود. در ادامه هم حقوق آنها تا نیم فصل پرداخت می‌شود. در جلسه فردا هم درباره این موضوع طرح دعوی و بحث می‌کنیم. امیدوارم بتوانیم تصمیمات نهایی را درباره حق‌الزحمه داوران بگیریم.  همان افزایش 400 درصدی دستمزد اعمال می‌شود.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره حق الزحمه داوران خانم عنوان کرد: مصوبه هیات رئیسه همین است که برای برای همه رده‌های کشور چه بانوان و چه آقایان این افزایش دستمزد 400 درصدی باشد. شاید دست سازمان لیگ خالی و برای پرداخت مشکل داشته باشد، ولی قطعاً این اتفاق خواهد افتاد زیرا باید مصوبه هیئت رئیسه اجرا شود.

افشاریان درخصوص آخرین وضعیت استفاده از سیستم var پاسخ داد: این بحث مفصل است اما فدراسیون فوتبال، عزیزی‌خادم و همه ارکان فدراسیون مصمم هستند این اتفاق رخ بدهد. بعد از اینکه به هر دلیلی به با شرکت قبلی که VAR را آفلاین به ایران آورد، به بن‌بست رسیدیم اما در این چند مدت نامه‌نگاری‌هایی شد. فیفا پنج شرکت را انتخاب کرده است که می‌توانند در این حوزه کار کنند. فدراسیون فوتبال با جدیت زیاد کارش را به خوبی انجام می‌دهد. VAR یکی از دغدغه‌های این فدراسیون است و شک نکنید اتفاقات خوبی در این مورد می‌افتد. فردا هم در جلسه هیئت رئیسه ممکن است تصمیماتی در این مورد بگیریم.

وی درمورد سیستم نامناسب رادیویی و استفاده داوران از ایرپاد گفت: با این موضوع موافق هستم. سهل‌انگاری‌هایی از قبل بوده، سیستم‌های موجود مستهلک شده و سیستم جدید تأمین نشده است. نامه‌‌نگاری‌هایی شده است و در نیم‌فصل دوم همین امسال سیستم‌های رادیویی برای داوران شارژ  می‌شود.

رئیس کمیته داوران درخصوص اینکه چه برنامه‌هایی برای جلوگیری از برخی اتفاقات مثل تبانی و فساد در داوری دارند، پاسخ داد: از وقتی که آمدم هیچ چیز کمرنگی واقعاً ندیدم. اگر هم چیزی بوده حرف و حدیث یا گپ و گفت محلی و خودمانی بوده است. چیزی واقعاً مشاهده نکردیم، اگر موضوع پررنگ یا حتی کمرنگی در رابطه با این موضوع وجود داشته باشد، من، سخندان، دبیرکل و مجموعه فدراسیون به شدت با آن برخورد کرده و سعی می‌کنیم حق را به حقدار بدهیم. داوران ما در اتاق شیشه‌ای هستند و جایی برای اشتباه ندارند. من، سخندان و سایر مسئولان هم معصوم نیستیم و ممکن است در چیدمان اشتباه کنیم، ولی چیزی که ما می‌خواهیم این است که با صداقت، عدالت و با تمام قدرت جلو بریم. هیچکس را به اندازه آبروی خودم دوست ندارم.

افشاریان درباره مباحث مطرح شده نسبت به ارتباط و اختلافاتش با رضا سخندان، اظهار داشت: سخندان ید طولایی در داوری دارد و من نیز با انتخاب مجمع اینجا  در خدمت هستم. پیش آمدن اختلاف نظر در بحث چیدمان و نظارت‌ها طبیعی است اما اینکه بخواهیم طبق احساس خودزنی کنیم و داوران ضربه بخورند، به هیچ وجه چنین کاری انجام نمی دهیم. شک نکنید با هماهنگی یکدیگر تا روزی که اینجا هستیم کنار هم جلو می‌رویم و هیچکس اختلافات ما را بیرون از این در نمی‌بیند زیرا جامعه داوری نمی‌تواند به خاطر هر مسئله‌ای ضربه بخورد. کنار هم هستیم و اگر سلامت کار کنیم به جامعه داوری خدمات بیشتری می‌دهیم.

وی در مورد شایعه غیبت سخندان در جلسه قبلی کمیته داوران‌ به دلیل اختلاف و قهر گفت: سخندان در یک پروسه 10 روزه‌ به هر دلیلی که منطقش را نمی‌دانم، ناراحت بود. او توقعی داشت که در شش ماه مثل رابین هود همه چیز را عملی کرده  و را حل کنیم،‌ ولی وقتی وارد کار شدیم دیدیم باید رفته رفته و آرام آرام کار کنیم. وی ناراحت بود ولی بعد از آن باهم صحبت کردیم و مشکل حل شد. از اینجا به بعد مشکلی نداریم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درخصوص مشکل لباس داوران، توضیح داد: اگر شش ماه یا دو ماه دیگر اینجا باشم، حرف خود را شفاف می‌زنم زیرا میز را با هیچ‌ چیز به جز داوران معامله نخواهم کرد. دذو بار با اسپانسر جلسه داشتیم و این شرکت گفت من فقط فضای لباس داوری را کرایه کردم و در قرارداد چیزی برای تأمین البسه داوران نبود. در مقابل پولی هم به فدراسیون دادم. عزیزی خادم 20 روز پیش به من دستور داد که همه ضعف‌ها و کمبود‌های لباس‌ها را گزارش دهم. این گزارش را ارسال کردم و وارد پروسه تأمین البسه و محل خرید شده است.در نیم‌فصل دوم همه داوران ما با لباس کامل، گرمکن و کیف به مسابقات بروند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد. 

افشاریان در ارتباط با اعتراض برخی مربیان نسبت به انتخاب نشدن برخی داوران در هفته چهاردهم، پاسخ داد: در هفته‌های چهاردهم، سیزدهم و دوازدهم هیچ مشکل داوری وجود نداشت. در هیچ دیداری امتیاز به خاطر اشتباه داوران جا به جا نشد. اجازه بدهند کارمان را انجام دهیم. در مقابل تیم داوری و تیم‌ها دو وظیفه داریم. سعی می‌کنیم مسئله‌ای پیش نیاید. بیشتر از مربیان وسواس دارم، ولی چیزی که دست من است داوران مشخص هستند که باید آنها ارنج کنیم. ممکن است اشتباه کنیم، ولی اجازه دهید کارمان را انجام دهیم.

وی درخصوص انتقاد مربیانی مثل علیرضا منصوریان به عملکرد داوران چهارم، گفت: صحبت‌های منصوریان را شنیدم. باید از صحبت‌های یک مربی به نفع جامعه داوری استفاده کنیم. شاید آن مربی حرف دلش را می‌زند و با نیت نباشد. من باید این را رصد، بالانس و تحلیل کنم و در نیم‌فصل داوران بگویم. شاید به این جمع‌بندی برسیم تا با آرامش بیشتر و برنامه بهتری به نیمکت تیم‌ها کمک کنیم تا تنش از روی نیمکت به زمین شارژ نشود. نمی‌گویم صد درصد با صحبت‌های منصوریان موافقم، ولی می‌شود با حرف‌های هربی مربیان راه‌کارهایی اندیشید تا این مسئله هم حل شود. 

رئیس کمیته داوران تصریح کرد: صد درصد چهار نفر قضاوت کنند بهتر از سه نفر است. هر لحظه اشاره داور چهارم ممکن است بازی را نجات دهد،‌ ولی اینکه اجازه دهیم نیمکت نامتعارف به سمت داوری حمله کند بحث دیگری است. سعی می‌کنیم اتفاقات کمرنگ بازی را در نیم‌فصل حل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول