اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

رسانه‌ها و خبرنگاران باید با حملات تردید افکنانه دشمن مقابله کنند

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان گفت: باید حوزه رسانه، نویسندگان و خبرنگارانمان را تقویت کنیم و به آنان کمک کنیم که هدف حملات تردید افکنانه دشمن قرار نگیرند یا قدرت مقابله با آن را داشته باشند.

رسانه‌ها و خبرنگاران باید با حملات تردید افکنانه دشمن مقابله کنند

مسعود بصیری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم و موضوع حساسیت‌زدایی از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و لزوم مقابله با آن به نقش رسانه‌ها در این موضوع اشاره کرد و گفت: انگاره های ذهنی در هر جامعه ای با توجه به بازنمایی‌هایی که از سوی رسانه‌ها یا عوامل دیگر از سوی انسان‌ها انجام می‌شود شکل می گیرد. این انگاره متاسفانه در کشور ما اینگونه تقویت شده است که لیبرال دموکراسی می‌تواند نجات بخش باشد. عمده این انگاره از سوی رسانه‌های غربی در کشور ترویج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین ضعف‌های ما برای بازنمایی و احیای انگاره ها در دنیا رسانه‌‌ها است، افزود: بخشی از رسانه های ما متاسفانه انگاره های فکری غربی دارند و از قبل از انقلاب و اواخر دوره قاجار که رسانه ها نقش جدی تری در تنظیم و تغییر افکار عمومی داشتند وابستگی های آنان سبب شده است که انگاره های ذهنی مردم ما در 150 سال اخیر تغییر جدی کند و این روند ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: رسانه ها گسترش بیشتر و عمق کمتری یافته و اکنون نیز شکل عوامانه‌تری پیدا کرده‌اند. به دلیل عدم آشنایی بخشی از تولید کنندگان محتوا میان عامه مردم و تقویت شدن بازنمایی فرهنگ غربی شاهد هستیم حساسیت‌زدایی از آرمان های انقلاب شدت گرفته است.

رئیس سابق بسیج رسانه کشور با تاکید بر اینکه برای اصلاح این روند باید روشنگری میان اهل رسانه به عنوان یک اولویت در دستور کار برنامه‌ریزان قرار گیرد، اضافه کرد: خبرنگاران و رسانه‌های فعال در خاورمیانه برداشتی را از غرب و فرهنگ لیبرالی که آن هم به شکل اشتباه به آنان منتقل شده است، دارند و همان تصور را به مردمشان منتقل می‌کنند که تصویری درست و واقعی از غرب و دنیای آن نیست.

بصیری خاطرنشان کرد: حداقل آشنایی بین برخی اهل رسانه از غرب و فرهنگ آن وجود دارد و متاسفانه نبود این آگاهی میان اهالی رسانه در خاورمیانه به شکل یک اپیدمی در حال رشد است.

وی ادامه داد: میزان اثرگذاری فرهنگ غربی در کشور ما به دلیل ساختارهای فرهنگی و وجود جبهه مقاومت به مراتب کمتر از دیگر کشورها است اما،؛ باید گفت که ما نیز در وضعیت چندان مطلوبی قرار نداریم. اگر می‌خواهیم این روند را اصلاح کنیم باید حوزه رسانه، نویسندگان و خبرنگارانمان را تقویت کنیم و به آنان کمک کنیم که هدف حملات تردید افکنانه دشمن قرار نگیرند یا قدرت مقابله با آن را داشته باشند.

این مدرسه دانشگاه و فعال رسانه‌ای، با تاکید بر اینکه اشتباهات بشر ناشی از میل او به پلیدی نیست بلکه منتج از تشابه حق و باطل با یکدیگر است، گفت: دشمن شبهات زیادی را مطرح می‌کند.اولین جایی که دشمن هدف می‌گیرد خط مقدم حوزه رسانه و کسانی است که حرف و عمل آنان میان مردم اثر دارد است.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان ادامه داد: بر این باورم که خبرنگاران و اهل رسانه در ایران، نه تنها در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند بلکه، آنان 50 قدم جلوتر از خط مقدم قرار دارند و آماج حملات گسترده‌ای قرار دارند. این گروه زیر بار چنین حملاتی باید ضربه دشمن را گرفته و مطالبی تولید کنند که بتواند در مقابل شبهه افکنی‌های انجام شده درباره ارزش‌های انقلاب قابلیت استفاده داشته باشد.

بصیری با بیان اینکه باید در حوزه رسانه سرمایه‌گذاری جدی برای تقویت توان نیروهای فعال در آن انجام شود، افزود: اگر می‌خواهیم در مقابل حساسیت‌زدایی دشمن از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و نیز تردید افکنی‌های آنان که هر روز رنگ و بو و ابعاد جدید‌تری به خود می‌گیرد ایستادگی کنیم، باید میان اهل رسانه سرمایه‌گذاری فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیشتری کنیم.

وی به مشکلات رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما در مواردی در کشور هزینه‌های مختلفی را انجام می دهیم و درصدی از درآمد و سود شرکت های اقتصادی خود را به موضوعات عام المنفعه اختصاص می‌دهیم و برای معاش مردم هزینه می کنیم. بنابراین ضرورت دارد  همانطور که برای معیشت مردم نگران هستیم برای اندیشه مردم هم نگران باشیم. دستگاه‌های مختلف باید در زمینه رسانه بیشتر هزینه کنند تا فرهنگ مردم را بسازند و آنان را مقابل طرح‌های دشمن ایمن کنند.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول