اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مذاکره از موضع قدرت؛ تأمین‌کننده منافع ملی/ پیام رهبر انقلاب به مردم و طرف غربی چه بود؟

پیام سخنان اخیر رهبر انقلاب برای مردم این است که مطمئن باشند تجربیات تلخ گذشته تکرار نخواهد شد؛ پیام این سخنان برای غربی‌ها هم این است که بدانند ایران تسلیم نخواهد شد.

مذاکره از موضع قدرت؛ تأمین‌کننده منافع ملی/ پیام رهبر انقلاب به مردم و طرف غربی چه بود؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب اسلامی بارها درخصوص مذاکرات و نوع تعامل با کشورهای مختلف نکاتی را طرح کرده‌اند که برآمده از عقلانیت و دانشی وسیع نسبت‌به مسائل بین‌الملل است؛ ازاین‌رو در دوره‌های مختلف شاهد بیاناتی از ایشان در خصوص مذاکره با دنیا بوده‌ایم که در تازه‌ترین مورد می‌توان به سخنان ایشان در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم، اشاره کرد.

ایشان در این دیدار در همین زمینه افزودند: «تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو» نیز جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنان که تاکنون تسلیم نشده و ازاین‌پس نیز نخواهیم شد.

در گذشته جمهوری اسلامی بارها با جهانیان  به مذاکره نشسته است که در تازه‌ترین مورد آن می‌توان به برجام اشاره کرد که علی‌رغم انجام تعهدات از طرف ایران، با بدعهدی و کارشکنی طرف غربی مواجه شد. آمریکا درنهایت با خروج از برجام ثابت کرد که به هیچ توافقی پایبند نیست و تنها به‌دنبال قلدری و امتیاز گرفتن از کشورهای دیگر است.

اگرچه ترامپ با خروج از برجام مدام با فشار و شرط و شروط‌ ایران را به مذاکره دعوت می‌کرد اما در آن دوران ایران تن به مذاکره با زورگویی نداد و از اقتدار ملی کشورمان دفاع شد. پس از شکست ترامپ و تغییرات در کاخ سفید نیز علی‌رغم درخواست‌های پی‌درپی ایران تن به مذاکره مستقیم به آمریکا نداد و در چارچوب برجام به‌دنبال اثبات رویکرد مثبت ایران در تعامل با دنیا بود.

سخنان اخیر رهبر انقلاب نیز نگاهی کلی به مذاکره با جهان است که مساله جدیدی نیست و در همه دوره‌ها ایران از آن استقبال کرده است. با مذاکره نه‌تنها جمهوری اسلامی دست از منافع و امنیت ملی خود نخواهد شست، بلکه به‌دنبال افزایش اقتدار است؛  ازاین‌رو و با شرح آنچه رفت مذاکره به معنای تسلیم شدن نیست و راهی برای نشان دادن نیت مثبت جمهوری اسلامی است.
 


مذاکره مساوی با  تسلیم‌شدن نیست

ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه می‌گوید: حضرت آقا در سخنان اخیرشان درباره مذاکره خواستند یک تابوشکنی از مذاکره داشته باشند.

وی معتقد است: در ذهن برخی از دوستداران انقلاب اسلامی مذاکره مساوی با تسلیم شدن است و این رویکرد کاملا نادرستی است.

مذاکره از موضع قدرت؛ تأمین‌کننده منافع ملی

ایمانی در ادامه می‌گوید: البته برخی زمان‌ها مذاکره به معنای تسلیم شدن است که جمهوری اسلامی نشان داده در چنین شرایطی نه‌تنها دست به مذاکره نخواهد زد، بلکه مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد و این به این معناست که مذاکره در هر زمانی به معنای تسلیم شدن نیست و می‌تواند مفید باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی مذاکره اگر در زمان خوب و از موضع قدرت انجام شود، برای تامین منافع ملی اثرگذار است. همچنین مذاکره باید آرمان‌های انقلاب را جلو ببرد؛ این اصول اگر رعایت شود، نه‌تنها مذاکره چیز بدی نیست، بلکه مولفه و الگویی موثر است.
 


سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکره پیام به مردم و طرف غربی بود

محمدکاظم انبارلویی، معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید: ما یک دوره مذاکرات در زمان روحانی داشتیم؛ یک دوره هم در زمان احمدی‌نژاد اتفاق افتاد و در اواخر دوره خاتمی نیز شاهد مذاکراتی بودیم و در هیچ‌یک نتوانستیم به حقوق حقه خود که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کشورهای عضو تعریف شده است، برسیم.

 وی افزود: در دوره آقای روحانی امتیازات زیادی به دشمن دادیم و این به معنای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آن‌ها بود اما تحریم‌ها از ۷۰۰مورد به بیش از ۱۵۰۰مورد رسید و این تلقی از مذاکرات به معنای تسلیم شدن در برابر زورگویی دشمنان است.

 مذاکرات روی لغو تحریم‌ها متمرکز است

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در دوره جدید، جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود تاکید دارد و اجازه نمی‌دهد طرف‌های غربی چیزی که می‌خواهند را دیکته کنند؛ لذا ما با این نگاه به وین رفته‌ایم که تحریم‌ها را لغو کنیم، نه تعلیق و دولت نیز تاکنون با حضور خود در وین و صبوری صورت‌گرفته توانسته به سه کشور شرور اروپایی که به نمایندگی از آمریکا عمل می‌کنند، تفهیم کند که آن دوران گذشته و مذاکرات روی لغو تحریم‌ها متمرکز است و آن‌ها نباید حرفی یا ادعایی درخصوص بحث موشکی یا منطقه‌ای داشته باشند.

باب مذاکرات را نبستیم

انبارلویی با بیان اینکه «کم‌اهمیت بودن مذاکرات را می‌توان در صداوسیما نیز مشاهده کرد و ما دیگر مسائل اقتصادی و داخلی را به مذاکره پیوند نزده‌ایم و با علم به اینکه تاثیر زیادی روی مشکلات داخلی ندارد، به‌دنبال حل مشکلات خود هستیم»، می‌گوید: «اما باب مذاکرات را نیز نبستیم و فصل جدیدی از رویارویی با دشمن را تجربه می‌کنیم.»

پیام رهبر انقلاب به مردم و طرف غربی 

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در خصوص مذاکره می‌گوید: «مطالب حضرت آقا یک پیام برای طرف‌های غربی دارد و یک پیام هم برای مردم ایران دارد.»

به گفته انبارلویی «پیام سخنان اخیر رهبر انقلاب برای مردم این است که مطمئن باشند تجربیات تلخ گذشته تکرار نخواهد شد؛ پیام این سخنان برای غربی‌ها هم این است که بدانند که ایران تسلیم نخواهد شد و درست است که تحریم‌ها دست آن‌هاست اما خنثی کردن آن‌ها دست ایران بوده که تاکنون هم اتفاق‌های خوبی افتاده است.»

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول