اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پیام تیرانداز: جریان مقاومت در مقابل جریان سلطه قد علم کرده است

مدیرعامل خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با رادیو مقاومت گفت: جریان مقاومت در مقابل جریان سلطه قد علم کرده و آنچه از مکتب سلیمانی و سلیمانی‌ها گفته می‌شود دقیقا همان تفاوت ماهوی جریان حق و باطل در مسیر و هدف است.

پیام تیرانداز: جریان مقاومت در مقابل جریان سلطه قد علم کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس، پیام تیرانداز در گفت و گو با رادیو مقاومت و در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش خبرگزاری های داخلی در پوشش دادن به موقع خبرها به ویژه اخبار حوزه مقاومت، گفت: جریان مقاومت در مقابل جریان سلطه قد علم کرده و آنچه از مکتب سلیمانی و سلیمانی‌ها گفته می‌شود دقیقا همان تفاوت ماهوی جریان حق و باطل در مسیر و هدف است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف خبرگزاری‌ها، تصمیم سازی است، افزود: مخابره اخبار درست و کامل و مفید به قدرت تشخیص مردم در اخذ تصمیمات زندگی فردی و اجتماعی کمک می‌کند. در جریان سلطه، رسانه نقش همراه سازی مردم با اهداف نظام سرمایه‌داری دارد و اگر در دوره‌ای از تاریخ مردم را با زر، زور و یا تزویر با خود همراه می‌کردند امروز رسانه به عنوان ابزاری برای غلبه نرم در این جریان استفاده می‌شود.

تیرانداز با اشاره به اینکه برای موفقیت در جریان مقاومت، وظیفه رسانه کمک کردن به مردم در راستای اخذ تصمیمات سعادتمندانه در زندگی است، تأکید کرد: اصلی‌ترین مأموریت برای یک رسانه خبری در گام اول مخابره اخبار درست و تصمیم سازی است و در گام دوم کمک به تحلیل درست اتفاقات و رخدادهاست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار تشخیص اخبار درست از غلط توسط مخاطبان، اظهار کرد: اولین راهکار افزایش میزان سواد رسانه‌ای مخاطبان در تشخیص رسانه‌های کذاب است که این رسانه‌ها برای تهییج و فریب افکار عمومی از فقدان سواد رسانه ای مخاطبان در راستای اهداف خود استفاده می‌کنند و  راهکار دوم دقت در میزان اعتبار رسانه منتشر کننده اخبار غیر دقیق است.

تیرانداز افزود: البته این رسانه‌ها پس از مدتی با نشر اخبار فاقد اعتبار، بی اعتبار می‌شوند و نمی‌توانند مرجع درست خبری باشند، لذا پیگیری صحت اخبار از مراجع رسمی و معتبر بهترین راهکار  تشخیص اخبار درست خواهد بود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه در رسانه‌های امروز چه در حوزه مقاومت و چه جریان سلطه، جلب اعتماد مخاطب حرف اول را می‌زند، افزود: شگرد این رسانه‌ها از جمله بی بی سی برای جلب اعتماد مخاطبان، نشر چندین خبر درست است تا بتواند یک خبر دروغ را منتشر کند به عبارت دیگر ابتدا زمینه اعتماد را  فراهم می کند و بعد به نشر اکاذیب می پردازند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: فراتر از خبر، مقوله روایتگری در رسانه‌ها مطرح است. یک خبر ممکن است دو گونه روایت شود به این شکل که با حفظ ماهیت خبر، روایت‌های متفاوت از آن می‌شود. به عنوان مثال در بحث کرونا، رسانه‌های معاند تلاش داشتند از قِبل آن موضوعاتی از جمله FATF، تحریم ها و مذاکرات را مانعی برای ورود واکسن و افزایش آمار مرگ و میرها القا کنند ولی هم اکنون که شرایط ناپایداری سلامت در کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا با مرگ و میر روزانه بالای 1500 نفر وجود دارد این رسانه ها سکوت کرده و از نشر حقایق سر باز می زنند و این نمونه‌ای از روایت دوگانه از رویدادهای خبری است.

تیرانداز افزود: این رسانه ها در مواجهه با  افتخارات جمهوری اسلامی ایران در زمینه های پزشکی، عمرانی، ورزشی و ... بر عکس عمل کرده و با استفاده از ادبیاتی که ممکن است با فطرت‌ها همراه باشد مانند حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی سعی در تخریب اذهان عمومی مردم دارند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رقابتی شدن سرعت نشر خبرها حتی در میان عموم جامعه به ویژه در شبکه های اجتماعی، خبرگزاری های معتبر کشور از جمله فارس، تسنیم و حتی صدا و سیما تا تأیید صحت خبر تعلل در نشر دارند؟ گفت: سرعت در نشر خبر اهمیت دارد اما یکی از اصلی ترین اهداف رسانه های اسلامی که خود را متعلق به جبهه حق می‌دانند ، صحت  و درستی خبر است که باید به آن توجه شود. دشمن روزانه از هزاران سوژه برای تخریب مردم ایران و ایجاد شکاف در جامعه استفاده می‌کند اما مهمتر از سرعت، اصالت خبر است.

تیرانداز در مورد زمان انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی هم افزود: شبی که سردار سلیمانی به شهادت رسید ساعت 2 بامداد این خبر ناگوار به خبرگزاری فارس اعلام شد و نهایتا با تمامی ملاحظات و استعلام از مسئولان ارشد سپاه قدس در ساعت 4:20 بامداد آن را منتشر کردیم  بنابراین  نباید دقت و اصالت خبر فدای سرعت نشر آن شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول