اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعدام‌های سال ۲۰۲۱ در عربستان ۱۴۸ درصد افزایش یافت

به گفته یک سازمان حقوق بشری، تعداد موارد اعدام‌ها در عربستان سعودی در سال گذشته میلادی افزایش چشمگیری داشته و جامعه جهانی باید دولت سعودی را مورد بازخواست قرار دهد.

اعدام‌های سال ۲۰۲۱ در عربستان ۱۴۸ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر (esohr) در گزارشی به افزایش بالای تعداد اجرای احکام اعدام در عربستان پرداخت و نوشت که سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال پیش از آن تعداد موارد اجرای حکم اعدام در این کشور، ۱۴۸ درصد افزایش یافت.

طبق این گزارش، تعداد ۶۷ مورد اعدام در سال ۲۰۲۱ انجام شده است، در حالی که در سال قبل از آن این تعداد ۲۷ مورد بود و این مسأله نشان از این دارد که دولت سعودی هیچ ارزشی برای خون انسان‌ها قائل نیست، به خصوص اینکه صدور احکام اعدام در یک پروسه‌ی غیر قانونی و بدون طی مراحل دادرسی عادلانه صورت می‌گیرد و هیچ انطباقی با قوانین پذیرفته شده بین‌المللی ندارد.

این سازمان حقوق بشری، همچنین تأکید کرد که کاهش اعدام‌ها در سال ۲۰۲۰ نه به دلیل توجه حاکمان سعودی به لزوم رعایت حقوق بشر، بلکه به این دلیل بود که محمد بن سلمان تلاش داشت تا چهره خود را در مجامع بین‌المللی ترمیم کند چرا که میزان اعدام‌ها در عربستان از زمان روی کار آمدن «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به شکل قابل توجهی افزایش یافته بود و ریاض نیاز به کاهش انتقادها داشت.

در این خصوص باید گفت که در سال  ۲۰۱۹ تعداد ۱۸۶ مورد اعدام در عربستان اجرا شد و صدای بسیاری از نهادهای حقوق بشری را در آورد.

 

تشدید اعدام‌ها در عربستان در حالی است که «محمد بن سلمان» در آوریل ۲۰۱۸ در گفت‌و‌گو با روزنامه تایمز وعده کاهش قابل توجه موارد اعدام را داده بود. با این حال از آن زمان تاکنون ۳۸۷ حکم اعدام اجرا شده است.

در جولای ۲۰۲۰ نیز یک عضو شورای مشورتی سعودی خواستار لغو مجازات اعدام و جایگزین آن با دیگر حکم‌های تعزیری مدنظر قاضی شد، پس از آن بحث و تبادل نظر زیادی صورت گرفت و برای مدتی اجرای احکام اعدام به تعویق افتاد، اما پس از مدتی دوباره از سر گرفته شد.

طبق رصد این سازمان حقوق بشری، همچنان حداقل ۴۲ نفر منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند، اما از آن‌جایی که بسیاری از خانواده‌های محکومان به اعدام از اطلاع رسانی در این باره واهمه دارند، به احتمال بسیار بالا، تعداد منتظران اعدام بیشتر از این است.

همچنین از ۶۷ اعدامی سال ۲۰۲۱، یک نفرشان زن و مابقی مرد بودند، ۵۱ نفرشان شهروند عربستان، هفت نفر تبعه مصر، چهار نفر از یمن، دو نفر از پاکستان، یک نفر از چاد، یک نفر از نیجریه و یک نفر دیگر نیز از سودان بود. هشت نفر از آن‌ها نیز به دلایل سیاسی اعدام شدند.

در این راستا روز سه شنبه نیز دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی، حکم اعدام دو جوان بحرینی را تأیید کرد. این دو فرد، «جعفر سلطان» و «صادق ثامر» نام دارند که از ساکنان منطقه «دار کلیب» هستند. سلطان و ثامر در سال ۲۰۱۵ به اتهام تلاش برای انفجار گذرگاه ملک فهد که عربستان را به بحرین وصل می‌کند، بازداشت شده بودند.

سرکوب مخالفان از شاهزادگان گرفته تا مخالفان شیعه در شرق عربستان، از زمان ولی‌عهدی محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ به خصیصه غالب دولت سعودی تبدیل شده است. در این میان معارضان شیعه عضو همیشگی تمامی لیست‌های اعدام هستند. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸، تعداد ۳۷ تن از مخالفان شیعه عربستان اعدام شدند، اعدام شیخ نمر باقر النمر و قتل فجیع جمال خاشقچی در سال‌های اخیر چهره خونینی از ولی‌عهد جوان سعودی ترسیم کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول