اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

چه بر سر جای خالی دندان ها می آید؟

از دست دادن دندان های دائمی امر چندان متدوالی نیست اما عوامل مختلفی مثل افزایش سن، کشیدن سیگار، ضربه و آسیب های فیزیکی، بیماری لثوی، پوسیدگی دندان و غیره می توانند باعث افتادن یا کشیدن دندان شوند.

چه بر سر جای خالی دندان ها می آید؟

از دست دادن دندان های دائمی امر چندان متدوالی نیست اما عوامل مختلفی مثل افزایش سن، کشیدن سیگار، ضربه و آسیب های فیزیکی، بیماری لثوی، پوسیدگی دندان و غیره می توانند باعث افتادن یا کشیدن دندان شوند. بعضی افراد اهمیتی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته قائل نیستند. اما اگر جای خالی دندان را به حال خود رها کنیم، چه اتفاقی برای آن و دندان های مجاور رخ می دهد؟ چرا دندانپزشکان تاکید دارند که جای خالی دندان ها باید بعد از مدت کوتاهی پر شود؟

[دلایلی که نباید جای دندان از دست رفته را خالی بگذارید | محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس]

خالی ماندن جای دندان باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟

جایگزینی دندان های از دست رفته نقش مهمی در بازگرداندن اعتماد به نفس شما در هنگام لبخند زدن ایفا می کند و همچنین کلید حفظ سلامت و عملکرد صحیح دندان هاست. در زیر، به برخی از دلایل اهمیت جایگزین کردن دندان های از دست رفته اشاره می کنیم.

کج شدن دندان های مجاور

زمانی که جای یک دندان، چه به دلیل ضربه خوردن و افتادن و چه بر اثر کشیدن آن در یک کلینیک دندانپزشکی خالی می ماند، دندان های مجاور تلاش می کنند آن را پر کنند. اما این تلاش نتیجه مثبتی را در پی ندارد. دندان های اطراف به سوی آن جای خالی حرکت کرده و از موقعیت اصلی خود منحرف و کج می شوند. در نهایت، آنچه باقی می ماند دندان های کجی است که از هم فاصله گرفته اند.

مشکلات جویدن غذا

دندان ها به عنوان یک واحد عمل می کنند. دندان هایی که به درستی تراز شده اند هنگام گاز گرفتن و جویدن غذا به طور هماهنگی به هم می رسند و روی هم قرار می گیرند. زمانی که یک یا تعداد بیشتری از دندان ها را از دست می دهید، هنگام خوردن و جویدن غذا ممکن است فشار بیشتری بر دندان های باقی مانده وارد شود.

حتی امکان دارد غذا را به اندازه کافی نجوید، که می تواند بر روند هضم غذا تأثیر منفی بگذارد. جویدن اولین مرحله در فرآیند گوارش است و اگر به درستی انجام نشود، دچار سوء هاضمه خواهید شد. شاید گاهی از خوردن غذاهای جویدنی، ترد یا سفت مورد علاقه خود اجتناب می کنید زیرا جویدن آنها دشوار است.

ناتراز شدن دندان ها

هنگام سکوت و زمانی که دندان ها تراز هستند، دندان های های آسیاب و پشتی روی هم و دندان های جلویی فک بالا کمی جلوتر از دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرند. زمانی که لقمه را گاز می گیرید، تراز بودن دندان ها نقش مهمی را در اجرای درست آن ایفا می کنند. خالی ماندن جای دندان ها باعث برهم خوردن این نظم و هماهنگی شده و شما را در هنگام خوردن غذا اذیت خواهد کرد.

احساس خجالت و کاهش اعتماد به نفس

حسی که نسبت به لبخندتان دارید اهمیت بالایی دارد. از طرفی، لبخند زدن یکی از راهکارهای ایجاد ارتباط با دیگران است. جای خالی دندان ها نمایی زشت به لبخندتان داده و باعث می شود از خندیدن و لبخند زدن خجالت بکشید.

چگونه می توانیم جای خالی دندان ها را پر کنیم؟

خوشبختانه گزینه های بسیار خوبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و به دست آوردن دوباره لبخندی زیبا وجود دارد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از متداول ترین و بهترین روش های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته است. ایمپلنت  شامل یک تاج و یک پست فلزی به عنوان ریشه مصنوعی است که هم از لحاظ ظاهری و هم عملکرد بسیار شبیه به دندان طبیعی می باشد.

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد که استحکام بسیار بالا، عمر طولانی و عملکرد شبیه به دندان طبیعی را می توان مهم ترین آنها دانست. از آنجایی که ایمپلنت یک ریشه مصنوعی در داخل فک دارد، از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می کند. اگرچه قیمت ایمپلنت دندان نسبت به سایر جایگزین ها بیشتر است اما اگر به مزایای آن نگاهی بیندازیم، می بینیم که ارزشش را دارد.

دندان مصنوعی تکه ای

اگر تعداد دندان های افتاده یا کشیده شده تان خیلی زیاد نیست، دندان مصنوعی تکه ای و متحرک می تواند گزینه خوبی برای پر کردن جای آنها باشد. با این روش دیگری نیازی به کشیدن باقی دندان های طبیعی و استفاده از دندان مصنوعی کامل و یکسره نیست.

دندان مصنوعی تکه ای به دندان های مجاور متصل می شود. در این شرایط، آنها در جای خود می مانند و از طرفی، می توان آنها را برداشت و دوباره در جای خود قرار داد. این روش مزیت های زیادی دارد؛ اول اینکه هزینه دندان مصنوعی نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان کمتر است. ساخت و نصب دندان مصنوعی تکه ای زمان کمتری نسبت به ایمپلنت دندان نیاز دارد. اما ظاهر آن کمتر طبیعی و از دندان های طبیعی مجاور قابل تشخیص است. به علاوه، هر روز باید آن ها را از دهان خارج و تمیز کرد.

 

پل دندانی

پل دندانی یا بریج روشی است که به کمک آن می توان جای خالی یک یا چند دندان را در طول یک جلسه پر کرد. در واقع، از این رو به آن پل گفته می شود که روی چند دندان موجود را هم می پوشاند تا جای خالی دندان از دست رفته دیده نشود.

پل دندانی یا بریج هم به دندان های طبیعی می چسبد و قیمت آن به صرفه می باشد (به خصوص در مواردی که چند دندان از دست رفته است). اما اگر ابعاد آن دقیقا مناسب جای خالی دندان طبیعی نباشد، ممکن است به دندان های مجاور آسیب برساند. تمیز کردن بریج های دندانی کمی دشوارتر به نظر می رسد. در ضمن، عمر بریج دندانی خیلی طولانی نیست و پس از مدتی باید آن را جایگزین نمایید. این امر می تواند هزینه زیادی را برای شما بتراشد.

همانطور که مشاهده کردید، برای جایگزین کردن دندان های افتاده یا کشیده شده گزینه های متنوع و متعددی وجود دارد. به علاوه، می توانید یکی از گزینه ها را متناسب با بودجه خود انتخاب نمایید. پس جای هیچ بهانه ای برای خالی گذاشتن جای دندان ها و لطمه به زیبایی و اعتماد به نفس تان نیست.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول