اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

5 دلیل توجیه اقتصادی اتوگاز برای موتورسیکلت‌‌ها/ تعارض منافع وزارت نفت مانع سامان‌دهی LPG

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: گاز مایع فشرده LPG در سبد سوخت می‌تواند خلاهای گاز فشرده طبیعی CNG را پر کند، در موتورسیکلت‌ها که امکان استفاده CNG نیست، می‌توان از سوخت LPG استفاده کرد.

5 دلیل توجیه اقتصادی اتوگاز برای موتورسیکلت‌‌ها/ تعارض منافع وزارت نفت مانع سامان‌دهی LPG

علی محمودیان رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400 مبنی بر افزودن گاز مایع فشرده LPG به سبد سوخت گفت: در حال حاضر 70 درصد از گازمایع توزیعی در داخل کشور با قیمت پایین در خودروها مصرف می‌شود که این قیمت پایین، باعث ایجاد بی‌نظمی در سبد سوخت کشور شده است.

وی اظهار داشت: بنابر آمار غیررسمی هم‌اکنون حدود 700 هزار تا یک میلیون خودروی LPGسوز در کشور وجود دارد که صاحبان این خودروها از اقشار ضعیف جامعه‌اند که بعد از گران شدن بنزین، از LPG استفاده می‌‎کنند.

*تعارض منافع وزارت نفت مانع از ساماندهی سوخت LPG در کشور شده است

محمودیان درباره چرایی اجرا نشدن الزام قانونی مجلس در قانون بودجه 1400 با بیان این پریس که چرا وزارت نفت حاضر به عرضه رسمی و البته هوشمندانه LPG در سبد سوخت نیست، گفت: زیرا در این حوزه تعارض منافع دارد. به بیان دیگر سهم وزارت نفت از درآمدهای صادرات LPG،حدود 100 درصد است، اما سهم این وزارتخانه از درآمد صادراتی بنزین و گازوئیل 14.5 درصد است. در نتیجه این وزارتخانه علاقه ندارد که LPG را در داخل کشور به صورت رسمی و استاندارد عرضه کند و بنزین و گازوئیل معادل را با قیمت صادراتی بالاتر بفروشد.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: باید با از بین بردن این تعارض منافع، وزارت نفت را به سمت افزودن رسمی و استاندارد LPG به سبد سوخت هدایت کرد. بدین صورت هم درآمد صادراتی دولت افزایش می‌یابد و هم جلوی حوادث غیرمترقبه ناشی از استفاده غیراستاندارد LPG در خودروها گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین 4 سال است که پیاپی به وزارت نفت نامه میزند که درباره توزیع LPG تصمیم‌گیری کند و این موضوع را ساماندهی کند، اما وزارت نفت دولت قبل به این موضوع توجه نمی‌کرد تا اینکه در سال گذشته مجلس شورای اسلامی به درستی یک گام رو به جلو برای ساماندهی سوخت LPG در کشور برداشت.

*LPG باید خلاهای CNG در سبد سوخت را پُر کند

محمودیان با اشاره به توجیه اقتصادی استفاده از LPG در خودروها اظهار داشت: اقتصاد اتوگاز در تمامی دنیا نشان داده است که می‌توان LPG را وارد سبد سوخت کرد و پس از اصلاح قیمت به صورت هوشمندانه از آن برای پر کردن خلاهای CNG در سبد سوخت بهره‌ برد.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: با استفاده از ابزار قیمت‌گذاری می‌توان هر کالایی را در جای مناسب خود قرار داد، اینکه الان مشاهده می‌شود استقبال از LPG افزایش یافته است به خاطر قیمت‌گذاری نادرست آن است. وقتی قیمت را خیلی پایین در نظر می‌گیرید، معلوم است تقاضا برای گازمایع افزایش می‌یابد و صنعت CNG آسیب می‌بیند.

وی افزود: راهکار این نیست که به خاطر CNG، گازمایع را کلا از سبد سوخت حذف کنیم و به گونه‌ای دیگر عدم‌النفعی را به کشور تحمیل کنیم. باید پس از اصلاح قیمت این سوخت آن را به گونه‌ای در سبد سوخت نگه‌داشت که خلاهای CNG را در جایگزینی با بنزین و گازوئیل پر کند. متاسفانه مسئولان ما در این حوزه تاکنون هوشمندی به خرج نداده‌اند.

*افزایش قیمت LPG به معادل دو سوم قیمت بنزین یارانه‌ای

محمودیان اظهار داشت: پیشنهاد مجموعه اتحادیه سوخت‌های جایگزین این است که قیمت LPG و سایر سوخت‌ها مثل CNG، بنزین و گازوئیل در تناسب با یکدیگر اصلاح شوند. درباره قیمت‌گذاری LPG، قیمت جدید باید متناسب با هزینه حمل تغییر کند.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: منطقی است طبق قانون بودجه 1400، قیمت LPG در نزدیک مبادی تولید مثل پالایشگاه‌ها دو سوم قیمت بنزین یارانه‌ای شود و سپس با افزایش فاصله به ازای هر کیلومتر مسافت بر قیمت آن افزوده شود تا توجیه توسعه آن در مناطقی غیر از مبادی تولید گرفته شود.

وی تاکید کرد: با اصلاح قیمت LPG و تعیین هر کیلوگرم آن معادل دو سوم قیمت بنزین، طبق قانون بودجه 1400، دولت موظف است، بخشی از درآمد حاصل از مابه‌التفاوت افزایش قیمت را در قالب یارانه به حساب سرپرست خانوارهایی که از نعمت گاز طبیعی بی‌بهره‌اند پرداخت کند.

*5 دلیل توجیه اقتصادی توسعه اتوگاز در موتورسیکلت‌ها در کلان‌شهرها

محمودیان با اشاره به مدل توسعه مطلوب اتوگاز گفت: درباره مدل توسعه پیشنهاد ما این است که با توجه به نزدیکی کلان‌شهرها به پالایشگاه‌ها به عنوان مبادی تولید LPG، این سوخت وارد سبد سوخت موتورسیکلت‌ها در این مناطق بشود.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: استفاده از LPG در موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها چند مزیت دارد: اولا در موتور سیکلت‌ها به دلیل حجم پایین باک سوخت، امکان استفاده از CNG اساسا وجود ندارد زیرا مسافت خیلی پایینی را می‌تواند طی کند، اما توان موتورسیکلت‌ها با LPG افزایش قابل توجهی خواهد یافت و پیمایش بالاتری حتی نسبت به بنزین خواهند داشت. اینجاست که بنده تاکید دارم LPG باید در سبد سوخت خلاهای CNG را پر کند.

وی اظهار داشت: ثانیا سهم مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها در هر کلان‌شهر مشخص است و مثلا اگر در تهران روزانه N لیتر بنزین در موتورسیکلت‌ها مصرف شود، شما می‌توانید این میزان را با LPG جایگزین کنید به گونه‌ای که این سوخت به سایر خودروها منحرف نشود.

محمودیان توضیح داد: اگر سیاست‌گذار به اشتباه تصمیم بگیرد که LPG را وارد سبد سوخت خودروهای سواری کند این امکان وجود دارد که LPG رقیب CNG شود و دغدغه فعالان صنعت CNG در این حوزه قابل درک است، ولی با تخصیص هوشمندانه LPG به بخش خاصی از سبد سوخت که امکان نظارت بر آن وجود دارد مثل موتورسیکلت‌ها این نگرانی کاملا برطرف می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: ثالثا در صورت استفاده از LPG در موتورسیکلت‌ها عملا هزینه احداث جایگاه‌ها هم به شدت کاهش می‌یابد. از لحاظ عملکردی جایگاه‌های LPG همانند جایگاه‌های بنزین هستند. یعنی همه جایگاه‌داران بنزین می‌توانند به صورت جایگاه‌های کوچک قابل حمل، زیرساخت عرضه LPG را فراهم کنند. ایمنی این موضوع نیز کاملا مطمئن است.

وی ادامه داد: رابعا استفاده از LPG در موتورسیکلت‌ها و صادرات بنزین معادل آزاد شده که هم حجم بیشتری دارد و هم قیمت صادراتی بالاتری، باعث می‌شود که درآمد ارزی دولت افزایش یابد. در حال حاضر تراز بنزین کشور در آستانه سر به سر شدن و منفی شدن است، از طرفی حجم قابل توجهی از LPG به دلیل محدودیت صادراتی در خط لوله هدر می‌رود که می‌توان با افزودن LPG به موتورسیکلت‌ها این مشکل را حل کرد.

محمودیان گفت: خامسا یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها مربوط به سوختن بنزین در موتورسیکلت‌هاست و می‌توان با توسعه اتوگاز در این بخش و استفاده از سوخت پاک LPG برای کاهش آلودگی زیست‌محیطی در کلان‌شهرها نیز اقدام کرد.

*توسعه اتوگاز خطرات جاده‌ای و هزینه حمل و نقل LPG به مبادی صادرات را کاهش می‌دهد

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین گفت: منتقدان اتوگاز همواره بحث خطرات جاده‌ای و هزینه‌های حمل و نقل زمینی LPG را به عنوان دلیل مخالفت خود با این سوخت عنوان می‌کنند اما اتفاقا به همین دو دلیل LPG باید در سبد سوخت افزوده شود، زیرا انتقال LPG از پالایشگاه‌ شهرهای مختلف به مبادی صادرات در جنوب کشور، هم هزینه حمل و نقل را افزایش می‌دهد و هم خطرات جاده‌ای را تشدید می‌‎کند.

وی اظهار داشت: به بیان دیگر با افزودن LPG به سبد سوخت موتورسیکلت‌ها در شهرهای نزدیک پالایشگاه، هم هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد و هم خطرات جاده‌ای حمل این سوخت. اتفاقا این استدلال این دوستان در جهت دفاع از توسعه اتوگاز است.

* بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و احداث جایگاه‌های LPG اقدام خواهد کرد

محمودیان با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه اتوگاز گفت: برای احداث جایگاه نیز اصلا نیازی به یارانه و حمایت دولت نیست. دولت کافی است تجارت احداث جایگاه را معنادار کند. مطمئن باشید در صورت این کار خودِ سرمایه‌گذار کاملا هوشمند است و در این حوزه ورود خواهد کرد.

رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین در پایان تاکید کرد: متاسفانه دولت‌ها اصرار دارند که همه کارها را خودشان انجام دهند، این روش غلط است. اگر دولت هم سیاست‌گذاری درست داشته باشد و هم به سرمایه‌گذار اعتماد کند نیازی به مداخله مستقیم وجود ندارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول