اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

تخلف برخی کارگاه‌ها در به کارگیری کارگر بدون دستمزد/ بازرسی وزارت کار و بیمه ورود کند

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه به کارگیری کارگران بدون قرارداد دستمزد تخلف است، گفت: بازرسی وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی باید به این کارگاه‌ها ورود کنند.

تخلف برخی کارگاه‌ها در به کارگیری کارگر بدون دستمزد/ بازرسی وزارت کار و بیمه ورود کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مطلبی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که برخی از کارواش‌ها به صورت رسمی در بنری اعلام کردند، کارگران این مجموعه‌ها بدون دستمزد هستند و از مشتریان درخواست کردند به کارگران انعام بدهند.

خبرنگار فارس نیز در بازدید از تعدادی کارگاه‌های کارواش (ماشین‌شویی) در گفت‌وگو با کارگران متوجه شد، برخی از این کارگران هیچ مزدی ندارند و فقط در قبال در اختیار قراردادن جای خواب در آنجا کار می‌کنند و مجبورند از مشتریان انعام بگیرند و حتی مجبورند انعام دریافتی را هم با کارفرما نصف کنند.

در این زمینه خبرنگار فارس با آ‌یت اسدی نماینده کارگران در شورای عالی کار تماس گرفت و این مسئله را مطرح کرد که آیا این کار قانونی است که وی گفت: به کارگیری کارگر در یک کارگاه بدون قرارداد و بدون رعایت قانون یعنی پرداخت حداقل دستمزد کارگران کار غیرقانونی است و کارفرما نمی‌تواند به کارگر بگوید، از طریق گرفتن انعام از مشتریان مزد خود را تأمین کند.

وی گفت: کارفرما می‌تواند بخشی از دستمزد را از مشتری دریافت کند، اما باید در قالب قرارداد رسمی باشد و این قرارداد به تأیید اداره کار نیز برسد، اما در هر حال باید حداقل دستمزد کارگر را بدهد.

وی گفت:‌ اگر کارفرمایی حداقل دستمزد کارگر را ندهد، کارش غیرقانونی است و وزارت کار باید با او برخورد کند.

به گفته عضو شورای عالی کار، باید بازرسان روابط کار وزارت کار از نظر قراردادی و شرایط کارگری، کارگاه‌ها را بازرسی کنند و بازرسان سازمان تأمین اجتماعی نیز از نظر پوشش بیمه‌ای کارگر بازرسی و نظارت کنند و اگر کارگاه‌هایی تعدادی کارگر را به کار بگیرد که قرارداد ندارند و یا پوشش بیمه‌ای ندارند، تخلف کرده و یا اینکه ساعت کار بیشتری از کارگر کار بکشد و به او حقوق ندهد، این هم تخلف است و باید کارگر مستندات خود را به بازرسی وزارت کار ارائه کند و از کارفرما شکایت کند.

اسدی این را هم گفت: اگر بازرسی کار و کارگاه‌ها به درستی انجام شود، در مرحله اول می‌توانند به کارفرما اخطار بدهند و اگر کارگر شکایت کند، همین بازرسی هم به عنوان شاهد می‌تواند در پرونده درج شود. به هر حال هر جا کارگری مشغول به کار می‌شود، باید طبق قرارداد باشد و بیمه تأمین اجتماعی نیز برقرار شود.

وی در واکنش به این پرسش که گاهی کارگر از ترس اخراج شدن، حرف نمی‌زند و اگر بازرس اداره کار هم مراجعه کند، نمی‌تواند حقیقت را بگوید، گفت: کارگر می‌تواند گزارش تخلف کارفرما را بدون اسم به اداره کار ارائه کند و یا اگر بازرس اداره کار و یا بازرس بیمه به کارگاه مراجعه می‌کند، باید از کارفرما درخواست لیست بیمه کارگری و لیست پرداخت حق الزحمه را بکند که اگر لیست بیمه و یا لیست دستمزد وجود نداشت، کارفرما تخلف کرده است و باید به آن رسیدگی شود.

اسدی در مورد اینکه آیا جلسات شورای عالی کار در دولت جدید تشکیل شده است، گفت: در دولت جدید تاکنون دو جلسه شورای عالی کار تشکیل شده و روزهای شنبه آخر هر ماه نیز برگزار می‌شود، اما بحث حداقل مزد کارگران برای سال آینده از اسفندماه شروع می‌شود که براساس دو معیار نرخ تورم سال جاری و سبد معیشت خانوار کارگری، حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر طبق گزارش سازمان تأمین اجتماعی حدود 14.9 میلیون کارگر بیمه شده اصلی در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول