اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

هیل: خلأ آمریکا در غرب آسیا باعث گشایش‌های جدیدی در سیاست خارجی چین شده است

یک وبگاه خبری آمریکایی نوشت، رویکرد سیاست خارجی آمریکا موجب شده، باب‌های جدیدی از روابط میان کشورهای غرب آسیا و چین باز شوند.

هیل: خلأ آمریکا در غرب آسیا باعث گشایش‌های جدیدی در سیاست خارجی چین شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «هیل» روز شنبه در یادداشتی نوشت، با تضعیف مواضع آمریکا در غرب آسیا، چین در حال گشودن باب‌های جدیدی از روابط با کشورهای این منطقه راهبردی است.

در این یادداشت آمده است، وزارت امور خارجه آمریکا اخیراً در گزارشی ادعای چین درباره حق حاکمیت بر بخش‌هایی از دریای جنوبی چین را رد کرد. این گزارش اولین مورد در نوع خود ظرف چند سال گذشته بوده و بر نگرانی واشنگتن از قدرت چین در شرق آسیا دلالت دارد.

هیل می‌نویسد، در همان روز که این گزارش منتشر شد، پکن در راستای تداوم تلاش برای پر کردن خلأ ایجاد شده توسط آمریکا در غرب آسیا، سوریه را به پروژه بزرگ تجاری «کمربند و جاده» اضافه کرد. از سوی دیگر چین و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک بر همکاری راهبردی در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری تأکید کردند.

این وبگاه نزدیک به کنگره آمریکا افزود: «به نظر می‌رسد که احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران مهم‌ترین نگرانی واشنگتن در خاورمیانه باشد. دولت [جو] بایدن ورای دستیابی به توافق احیاشده با ایران، تصریح کرده که مسائل اروپا و شرق آسیا را در اولویت دارد و در این میان، چین و بازیگران منطقه‌ای متوجه این مسئله هستند».

هیل می‌افزاید، تمایل سوریه به ابتکار کمربند و جاده از آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌های اروپا و آمریکا سرچشمه می‌گیرد. خبرگزاری «عرب نیوز سوریه» در این‌باره نوشته است: «این ابتکار به گشایش افق‌های وسیعی از همکاری با چین از جمله تبادل کالا، فناوری، سرمایه، سفر شهروندان و تبادلات فرهنگی کمک خواهد کرد».

در ادامه این یادداشت آمده است، از آنجا که دولت سوریه توانسته از حمایت آمریکا از براندازی در این کشور موفق خارج شود، چینی‌ها قادر خواهند بود در بازسازی سوریه مشارکت کرده و به ادعای هیل، «نفوذ سیاسی خود در دمشق» را افزایش دهند.

این وبگاه خبری می‌نویسد، کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس از نظر اقتصادی ضعیف نیستند اما نسبت به قابل اعتماد بودن آمریکا به طور فزاینده‌ای نگران هستند و این نگرانی با دستیابی تهران و واشنگتن به توافقی هسته‌ای بیشتر نیز خواهد شد. دبیرکل سازمان همکاری‌های خلیج فارس، در این ارتباط اعلام کرده است: «این شورا از تأثیر مهم و مثبت چین در امور بین‌المللی و منطقه بسیار قدردانی می‌کند». پیام این بیانیه کاملا روشن است و این حقیقت که وزرای خارجه عربستان سعودی، بحرین، کویت و عمان نیز در نگارش آن شرکت داشتند نشان می‌دهد او فقط از طرف خودش صحبت نمی‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: «دولت بایدن چین را نه فقط تهدیدی در سطح منطقه بلکه تهدیدی جهانی می‌داند. این دولت همواره بر اساس واقعیت عمل نکرده است. آمریکا تلاش کرده دسترسی چین به زیرساخت‌های اروپا را محدود کند اما درخصوص غرب آسیا کمتر فعال بوده است. بحث فقط کمتر یا بیشتر شدن استقرار نیرو در منطقه نیست. آمریکا باید از ارسال این پیام که غرب آسیا به اولویت پایین‌تری برای دولت تبدیل شده خودداری کند. اگر این کار ادامه پیدا کند، درب‌های منطقه‌ای بیشتری به سوی چین باز خواهد شد و برای امنیت ملی آمریکا در چند سال آینده عواقبی جدی خواهد داشت».

این یادداشت در حالی نوشته شده که علاوه بر چین، کره جنوبی نیز به دنبال دستیابی به فرصت‌های تجاری جدید در غرب آسیا است. به همین منظور، «مون جائه این» امروز (شنبه) سفر به سه کشور عربی امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر را آغاز کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول