اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

استفاده کره‌ای‌ها از زمین مذاکرات برای فرار از پرداخت جریمه بیشتر به سرمایه‌گذار ایرانی

طبق خبری که از سوی یونهاپ خبرگزاری مشهور کره‌ای منتشر شد، با صدور مجوزی از سوی دولت امریکا، دولت کره جنوبی امکان پرداخت غرامت گروه صنعتی انتخاب را پیدا کرد.

استفاده کره‌ای‌ها از زمین مذاکرات برای فرار از پرداخت جریمه بیشتر به سرمایه‌گذار ایرانی

اخبار شرکتها؛ طبق خبری که از سوی یونهاپ خبرگزاری مشهور کره‌ای منتشر شد، با صدور مجوزی از سوی دولت امریکا، دولت کره جنوبی امکان پرداخت غرامت گروه صنعتی انتخاب را پیدا کرد.

موضوعی که گرچه هنوز از سوی دولت کره جنوبی به طور رسمی اجرا نشده، اما نتیجه‌بخش بودن پیگیری آرام و پیوسته وکلای خانواده دیانی در مجامع حقوقی بین‌المللی بر علیه دولت کره جنوبی را بازگو می‌کند.

اواخر هفته گذشته بود که خبری مبنی "پرداخت غرامت به سرمایه‌گذار ایرانی توسط کره جنوبی از سیستم مالی آمریکا" از سوی وزارت امور خارجه کره جنوبی منتشر شد که بازتاب خبری گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. شواهد موجود نشان می‌دهد کارزار حقوقی گروه صنعتی انتخاب در طول ماه‌ها و سال‌ها موجب شده تا دولت کره جنوبی برای ایفای تعهدات مالی و حقوقی خود، دست به دامان دولت آمریکا شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره چرایی صدور مجوز اوفک برای دولت کره جنوبی در یک پرونده اقتصادی از لزوم کمک به دولت کره جنوبی برای خاتمه دادن به پرونده خانواده دیانی که حول محور خرید شرکت صنعتی دوو الکترونیکس از سال 1389 شکل گرفته، خبر داد. 

براساس این مجوز ویژه که از سوی دفتر اوفک در وزارت خزانه داری آمریکا صادر شده، دولت کره اجازه دارد تا غرامت سرمایه‌گذار ایرانی درباره مشکل مالکیت دوو الکترونیک در سال 2010 را پرداخت کند.

یونهاپ خبرگزاری مشهور کره‌ای نخستین رسانه‌ای بود که با استناد به دیدار چوی جونگ کان وزیر امور خارجه کره جنوبی با رابرت مالی فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا به مذاکرات هسته‌ای، از توافق بر سر پرداخت غرامت به خانواده دیانی از سوی دولت کره جنوبی با موافقت آمریکا خبر داد.

پس از این خبر بود که خبرگزاری رویترز با اشاره به اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا از لزوم تسویه حساب مالی میان دولت کره جنوبی و گروه صنعتی انتخاب به مالکیت خانواده دیانی خبر داد.

بلومبرگ خبرگزاری اقتصادی مشهور نیز با اشاره به دیدار رابرت مالی و وزیر امور خارجه آمریکا این موضوع را به عنوان بخشی از وضعیتی دانست که در صورتی که حل نشود تبعات سنگینی را برای دولت کره جنوبی به همراه خواهد داشت.

سایر خبرگزاری‌های مشهور نظیر العربیه و فرانس 24 هم در اخبار خود به این موضوع پرداخته که با کنار هم قرار دادن آنها می‌توان از فشار بالای حقوقی وکلای این سرمایه‌گذار ایرانی به دولت کره جنوبی و امکان تحمیل هزینه‌های بالاتر به این کشور در صورت عدم پرداخت غرامت حکایت دارد.

براین مبناست که می‌توان ادعا کرد تلاش برخی رسانه‌های داخلی و خارجی در راستای مرتبط ساختن این اقدام به تلاش طرف‌های غربی برای جلب اعتماد ایران در مذاکرات، پیگیری‌های حقوقی گروه صنعتی انتخاب را در طی یک دوره زمانی بلندمدت نادیده گرفته است. وزن بالای تلاش‌های حقوقی گروه صنعتی انتخاب جایی قابل لمس است که مکاتبه یک رسانه آمریکایی با سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، بخش دیگری از جزئیات این رویداد مهم را بازگو می‌کند.

خبری که نشان می‌دهد، عدم پرداخت این بدهی از سوی دولت کره جنوبی می‌تواند شرایط بدتری را به سئول به عنوان یک شریک دیرین برای واشنگتن تحمیل کند.

یک سخنگوی وزارت خزانه داری ایالات متحده در گفتگو با تلویزیون دولتی آمریکا درباره این اقدام توضیح داد:  اجازه ندادن به پرداخت پول رای داوری می‌تواند به شکایت‌های بیشتر علیه کره جنوبی در مجامع دیگر منجر شود و همچنین باعث صدور احکام بزرگ‌تر جریمه‌ علیه دولت کره جنوبی، و به نفع سرمایه‌گذار ایرانی شود.

طرف‌های آمریکایی که کره جنوبی را یک شریک ثابت قدم می‌دانند، بدون اشاره به رد  بدل شدن امتیاز میان ایران و 5+1، بر لزوم حل و فصل موضوع پرداخت غرامت به خانواده دیانی به عنوان راهی برای حفاظت از منافع کره جنوبی اشاره کرده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده با توجه به اینکه دولت کره جنوبی از تحریم‌های ایالات متحده و سازمان ملل حمایت کرده است، از امتیاز دریافت این مجوز خاص جهت تسویه حساب با طرف ایرانی جهت فیصله دادن به پرونده گروه صنعتی انتخاب تاکید کرده و از کنار تاثیر مذاکرات احیای برجام در وین بر این مجوز گذشته است.

گروه صنعتی انتخاب در سال 1389 در یک مزایده بین المللی در کنار شرکت‌های بزرگی مانند الکترولوکس و مورگان استنلی آمریکا حضور یافت و شرکت دوو کره جنوبی را خریداری و برنده این مزایده بین المللی شد.

متاسفانه پس از اعمال تحریم های آمریکا، کره جنوبی گروه سرمایه گذار ایرانی را از ادامه این قرارداد محروم کرد. در ادامه این روند سرمایه گذار ایرانی با شکایت از دولت کره جنوبی در دیوان بین المللی داوری و شرکت چندین باره در دیوان بین‌المللی، رای به نفع سرمایه گذار ایرانی صادر و کره جنوبی نیز برای ابطال رای دیوان اقدام کرد. به همین منظور کره جنوبی به رای دیوان اعتراض و از طریق دادگاه لندن انگلیس شکایت خود را پیگیری کرد. 

با رای این دادگاه به نفع این سرمایه‌گذار ایرانی، کره جنوبی محکوم به پرداخت خسارت شد و دادگاه انگلیسی نه تنها رای پیشین دیوان بین‌المللی را باطل نکرد بلکه مجدد به رای دیوان صحه گذاشت و تاکید کرد بازپرداخت پول و غرامت گروه انتخاب به هر میزان که از طرف کره جنوبی تاخیر داشته باشد، باید پرداخت شود.

با توجه به اینکه کره جنوبی به بهانه اینکه تحریم ایران، اجازه پرداخت این پول را از سوی آمریکا ندارد، از دادن این پول امتناع کرد. به همین خاطر در اقدامی دیگر نسبت به توقیف اموال کره در سایر کشورها از طریق دادگاه لندن و پاریس اقدام شد. 

در پایان باید به این نکته توجه داشت که این مجوز دولت آمریکا را می‌توان اقدامی در جهت جلوگیری از پرداخت جریمه‌های بیشتر کره‌جنوبی به سرمایه‌گذار ایرانی عنوان کرد، زیرا کره سعی داشت از این طریق به نوعی از تبعات دادگاه هفته آینده توقیف اموال جلوگیری کند.

گروه انتخاب طی بیانیه‌ای اعلام کرده تا حصول نتیجه از نهادهای بین المللی قضایی پیگیر خواهد بود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول