اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حضور پر رنگ حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر

سازمان سینمایی حوزه‌ هنری امسال با دستی پر در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است.

حضور پر رنگ حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر

خبرگزاری فارس، گروه سینما: «دسته دختران»، «ضد»، «صورت فلکی» و «شادوران» چهار فیلم سازمان سینمایی سوره حوزه هنری در چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند. آثاری که حکایت از آن دارد، این نهاد برخلاف سال‌های گذشته با دست پر رهسپار جشنواره فجر شده است.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی بهمن‌ماه برگزار خواهد شد که بعد از دو سال تعطیلی سینماها، امید می‌رود، بتواند رونق را به سینماها بازگرداند. جشنواره چهلم اما قرار است از سال‌های گذشته متفاوت‌تر باشد. در جشنواره امسال حوزه هنری که در سال‌های اخیر کارنامه قوی در تولیدات سینمایی نداشته با چهار فیلم به میدان آمده است که دو فیلم از آن، در همکاری با بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

«دسته دختران»، «ضد»، «صورت فلکی» و «شادوران» چهار فیلمی هستند که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت. نگاهی دقیق‌تر به این چهار فیلم مشخص می‌کند که حوزه هنری امسال تلاش کرده است تا آثاری با موضوعات و ژانرهای مختلف را راهی جشنواره کند. این موضوع زمانی بیشتر به چشم می‌آید که دو اثر از چهار فیلم امسال سازمان سینمایی سوره موضوعی درباره زنان دارند.

فیلمی زنانه در جشنواره‌ای مردانه

زنان و موضوعات پیرامون آن از جمله سوژه‌هایی هستند که کمتر مورد توجه سینماگران قرار گرفته‌اند. اما دو فیلم «دسته دختران» و «صورت فلکی» تلاش دارند تا این رویه را در جشنواره تماما مردانه امسال بشکنند. جشنواره‌ای که همیشه این نقد به آن وارد است که فیلمسازان زن یا موضوعات زنانه در آن جایگاه مناسبی ندارند.

هرچند که در جشنواره سی‌و‌نهم سه فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده نماینده زنان سینمای ایران بودند؛ اما جشنواره امسال تنها میزبان یک فیلمساز زن خواهد بود.

دسته دختران روایتی از زنان خرمشهر

«دسته دختران» و «صورت فلکی» ساخته منیر قیدی و حسین دارابی، هر دو دومین اثر کارگردان‌های خود هستند؛ درست مانند دو اثر دیگر حوزه هنری، «ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی. سازمان سینمایی سوره با این انتخاب‌ها نشان می‌دهد که به دنبال سرمایه‌گذارای بر روی جوانان با تجربه سینمای ایران است.

«دسته دختران» حال و هوایی دفاع مقدسی دارد و حوزه هنری آن را با همکاری بنیاد فارابی به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری ساخته است. فیلم خوانشی قهرمانانه از حضور دختران ایران زمین در روزهای ابتدایی جنگ دارد. موضوعی که در آثار این ژانر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نقش مهم و حساس زنان  در این دوران موضوعی است که پیش از این نیز قیدی در فیلمش بر آن تاکید داشته است.

اولین کارگردان بیگ پروداکشن زن در ایران

منیر قیدی که در کارنامه کاری خود، فیلم تحسین شده «ویلایی‌ها» را دارد، در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ بوده و اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از مقاومت خرمشهر را خلق کرده است. قیدی اولین زن فیلمساز ایرانی است که چنین پروژه‌ بزرگی را جلوی دوربین برده است.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری در این فیلم نقش دسته‌ی دختران را بازی می‌کنند. حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر و مهدی حسینی‌نیا ترکیب کامل بازیگران این اثر را شکل می‌دهند.

دومین اثرکارگردان فیلم مصلحت در جشنواره امسال

دومین فیلم سازمان سینمایی سوره با زاویه دید زنانه، فیلم «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه است. فیلمی در ژانر درام اجتماعی که با نگاهی زنانه به مقطعی ملتهب از دهه نود جامعه ایران نگاه می‌اندازد. صورت فلکی دومین کار دارابی بعد از اثر تحسین شده «مصلحت» است. فیلمی که در جشنواره قبلی برای دارابی دیپلم افتخار بهترین کارگردان اول را به ارمغان آورد.

نویسندگی این فیلم توسط احسان ثقفی و مهدیه عین‌الهی صورت گرفته است و به نوعی روایت‌گر زندگی زنی است که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند. بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند.

ضد و شادوران آثار دیگر حوزه هنری در جشنواره چهلم

فیلم سوم سازمان سینمایی سوره در جشنواره چهلم، «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی است. درامی سیاسی که وقایع ملتهب روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی را سوژه خود کرده است. ربیعی نیز همچون قیدی و دارابی دومین تجربه سینمایی خود را به جشنواره رسانده است. فیلم قبلی او «لباس شخصی» است که در آن زمان مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

حسین نمازی که با فیلم «آپاندیس» به عرصه سینما ورود کرد نیز، امسال با فیلم «شادروان» به مصاف رقیبان خود می‌رود. «شادروان» درامی اجتماعی با تمی شیرین و خانوادگی است. نمازی در این فیلم تلاش دارد ضمن دست‌مایه قراردادن یک مشکل حقوقی، همبستگی درون اقوام و خانواده‌های ایرانی در زمان مشکلات را به نمایش بگذارد. سازمان سینمایی حوزه هنری این فیلم را در همکاری با بنیاد سینمایی فارابی تهیه‌ کرده است.

*خبرهای پیشنهادی گروه سینما و تئاتر

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول