اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حکایت آغاز «تدوین» در سینمای ایران

حسن ایوبی از روزهای آغاز جریان «تدوین» در سینمای ایران گفت و حضور یک تدوینگر با تجربه را در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر، ضروری دانست.

حکایت آغاز «تدوین» در سینمای ایران

خبرگزاری فارس، گروه سینما: علاوه بر کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران، افراد دیگر برای تولید یک فیلم حرفه‌ای تلاش می‌کنند. افرادی که اگر نباشند و برای تولید یک فیلم سینمایی نقش آفرینی نکنند، دیگر خبری از فیلم با کیفیت که مخاطب از تماشای آن لذت ببرد، وجود نخواهد داشت.

تدوین یکی از بخش‌های مهم تولید یک فیلم سینمایی است. بخشی که به نحوی تمام تلاش تیم تولید به کیفیت انجام آن بستگی دارد و اگر با دقت انجام نشود، ضربه‌ای کاری به یک فیلم وارد می‌کند.

تدوینگر در یک فیلم سینمایی انقدر اهمیت دارد که جشنواره فیلم فجر چند دهه است برای آن سیمرغ بلورین در نظر گرفته و آن را به بهترین تدوین اهدا می‌کند. به علت این اهمیت به سراغ حسن ایوبی تدوینگر با سابقه سینمای ایران رفته‌ای و درباره جریان تدوین در سینمای ایران سؤالاتی را پرسیده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

حسن ایوبی درباره آغاز جریان تدوین در سینمای ایران، گفت: آغاز تدوین در سینمای ایران به چند سال پیش از انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در آن سال‌ها بسیاری از فیلم‌ها، چیزی به نام تدوین نداشت و عمدتاً کارگردان یا فیلمبردار فیلم‌ها کاری شبیه به تدوین انجام می‌داند تا فیلم آماده نمایش در سینما شود.

وی ادامه داد: در سال‌های نزدیک به انقلاب، افرادی مانند عباس گنجوی و همچنین استاد خودم روح الله امامی، تدوین را در سینمای ایران به صورت جدی آغاز کردند و این شروعی شد برای اینکه فیلمسازان آن زمان به مقوله مهم تدوین پی ببرند.

وقتی جریان «تدوین» آغاز شد

ایوبی درباره تدوین در سینمای پس از انقلاب اسلامی، بیان کرد: پس از انقلاب بحث تدوین جدی‌تر شد، چرا جشنواره فیلم فجر شکل گرفت و این جشنواره برای اولین‌بار جایزه بهترین تدوین فیلم را به جوایز بهترین فیلمبردار و بهترین کارگردان اضافه کرد. همین جایزه انگیزه‌ای شد برای افراد مختلف که بحث تدوین را به صورت حرفه‌ای و تمرکز در سینما پیش بگیرند. تا پایان دوران آنالوگ رشد بسیار چشمگیری در تدوین سینمای ایران صورت گرفت.

این تدوینگر سینمای ایران درباره تاثیر فناوری دیجیتال بر جریان تدوین در سینما، گفت: بروز فناوری تدوین دیجیتال در سینمای ایران باعث سهولت فعالیت در عرصه تدوین شد. ورود سینمای کشورمان به فناوری دیجیتال، هم به نفع و هم به ضرر تدوین در سینمای ایران بود.

ایوبی درباره ضرر رسانی ورود فناوری دیجیتال به تدوین سینمایی، اظهار کرد: در زمان آنالوگ، تدوینگر باید به توانایی و تجربه کافی می‌رسید تا تهیه‌کننده فیلم اعتماد می‌کرد و فیلمش را به تدوینگر می‌داد تا تدوین کند، چرا که کوچکترین اشتباهی باعث می‌شد تمام راش‌‌ها نابود شود. این موضوع اتفاق خوبی بود، چرا که باعث می‌شد تدوینگر از پایه رشد کند و بالا بیاید.

تدوین با تسلط به چند نرم افزار

وی درباره دوره تدوین دیجیتال، بیان کرد: در دوره دیجیتال دیگر هر کسی می‌توانست با تسلط بر یک یا چند نرم افزار تدوین، اقدام به تدوین یک فیلم سینمایی کند. از طرفی چون امکان آرشیو راش‌ها وجود داشت، تهیه‌کننده به راحتی نسخه‌ای از راش‌ها را در اختیار تدوینگر قرار می‌داد و دیگر امکان از بین رفتن راش‌ها نیز وجود نداشت.

تدوینگر فیلم سینمایی «33 روز» درباره وضعیت تدوینگران حاضر کشورمان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تدوینگران خوبی که تجربه کمی داشتند با استفاده از اساتید، کلاس‌ها و فیلم‌های آموزشی، تجربه بیشتری کسب کرده و سطح خودشان را بالا کشیدند. از طرفی یک همگرایی بین نسل قدیم و جدید تدوین در سینمای ایران شکل گرفت که این همگرایی آثار مثبتی بر سطح  تدوین سینمای ایران گذاشت.

رقابت با سینمای جهان 

وی درباره توانایی تدوین‌گران سینمای ایران در برابر تدوین‌گران خارجی، تصریح کرد: سینمای ایران در حال حاضر تدوین‌گران خوبی دارد. برخی از تدوین‌گران سینمایی کشورمان قدرت رقابت با تدوین‌گران خارجی را دارند که این یک دستاور ارزشمند است.

ایوبی با اشاره به اهمیت بالای کار یک تدوین‌گر در فیلم‌های سینمایی، گفت: یک خط داستانی در ذهن کارگردان هست و طبق آن خط داستانی، تصویربرداری می‌کند، حال تدوین‌گر باید توانایی این را داشته باشد تا با استفاده از نگاهی که کارگردان در نظر داشته و فیلمنامه فیلم، راش‌ها را در کنار هم قرار دهد، از طرفی دیگر تدوین‌گر باید خود را جای تماشاگر فیلم بگذارد تا ببیند آیا آن نگاهی که کارگردان در نظر داشته کامل به مخاطب منتقل می‌شود یا نه.

سیمرغی که انتخاب آن دشوار است

این تدوینگر سینمای ایران، درباره نحوه داوری بهترین تدوین در جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: داوری بخش تدوین، کار بسیار سختی است. برای من که بیش از  80 فیلم مونتاژ کرده‌ و بارها تجربه داوری داشته‌ام نیز تشخیص یک تدوین خوب دشوار است. تدوین بد را کامل می‌توان تشخیص داد. دلیل اصلی این موضوع هم آن است که ما نمی‌دانیم دست تدوین‌گر چقدر باز بوده یا اینکه راش بهتری وجود داشته یا نه.

ضرورت حضور تدوینگر با تجربه در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر 

وی ادامه داد: گاهی در اتاق تدوین برای اضافه کردن یک سکانس به فیلم، بین کارگردان و تدوینگر بحث می‌شود. برخی از کارگردانان می‌خواهند تمام راش‌هایی که ضبط کرده‌اند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما تدوینگر با تجربه‌ای که دارد می‌گوید همین یک سکانس باعث کاهش ریتم فیلم می‌شود.

ایوبی خاطر نشان کرد: اگر جشنواره فیلم فجر می‌خواهد در بخش جایزه بهترین تدوین، حرفه‌ای‌تر عمل کند، بهتر است که یک تدوینگر با سابقه در هیئت داوران داشته باشد. چرا که غیر از یک تدوینگر با تجربه، شخص دیگری نمی‌تواند تدوین خوب را تشخیص دهد.

*خبرهای پیشنهادی گروه سینما و تئاتر

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول