اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

روایت فرزند شهید و همسر جانبازی که با ۳ فرزند استاد دانشگاه است/ لحظه ورود به کلاس‌ احساس ورود به بهشت را دارم

فاطمه سبک‌خیز فرزند شهید و همسر جانباز است که با وجود داشتن 3 فرزند ادامه تحصیل داده و الان استاد رشته ژئومورفولوژی دانشگاه اصفهان است، با او به گفت‌و‌گو نشستیم تا بیشتر درباره فعالیت‌های این استاد دانشگاه و فعال فرهنگی آشنا شویم.

روایت فرزند شهید و همسر جانبازی که با ۳ فرزند استاد دانشگاه است/ لحظه ورود به کلاس‌ احساس ورود به بهشت را دارم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، توانایی زنان جامعه ایرانی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی و ایفای نقش پررنگ آنان در جامعه همواره از ابتدای انقلاب اسلامی مدنظر بوده است که این مهم نیز به تدریج پس از به پیروزی رسیدن انقلاب و شکوفایی زنان در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سایر زمینه‌ها به وضوح دیده شده است.

در این میان هستند زنانی که به هیچ وجه حجاب مانعی برای رشد و ترقی آنان نشده و آن‌ها در کنار ایفای نقش مادری و همسری به مدارج بالای علمی نیز دست پیدا کرده‌اند و همه این‌ها را به بهترین وجه ممکن سپری کرده‌اند.

فاطمه سبک‌خیز یکی از آن بانوانی است که این مسیر را طی کرده است؛ این فرزند شهید و همسر جانباز این توفیق را داشته است که مدرک دکتری ژئومورفولوژی را در دانشگاه اصفهان کسب کند و در این دانشگاه مشغول به تدریس شود؛ علاوه بر آن مادری سه فرزند که هر سه آنان در حال طی کردن مدارج عالی هستند، همه و همه باعث شده تا خبرنگار فارس به یک گفت‌وگو خواندنی با این بانوی موفق اصفهانی را در زیر می‌خوانید: 

فارس: در ابتدا معرفی از خودتان داشته باشید؛ چند سال دارید و در چه سنی ازدواج کرده‌اید؟

سبک‌خیز: فاطمه سبک‌خیز متولد سال ۱۳۵۱ هستم؛ در خانواده‌ای کاملا مذهبی به‌دنیا آمدم و این افتخار را دارم که فرزند شهید هستم و با عنایت خدا توانستم موفقیت‌هایی را به‌دست بیاورم تا اگر اسمی از پدرم برده می‌شود بتوانم نام او را به نیکی در جامعه اشاعه دهم؛ پدرم کارمند ذوب‌آهن بود و به‌طور داوطلبانه به جبهه رفت و در عملیات بدر در ۲۶ اسفند سال ۱۳۶۳ به شهادت رسید و در دوم فروردین تشییع و تدفین شد.

در سن ۱۷ سالگی ازدواج کردم و تا سن ۲۰ سالگی خداوند ۲ فرزند پسر به من عنایت کرد و پس از آن به تدریج با همراهی همسرم که یکی از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس هستند درسم را ادامه دادم؛ همسرم ۶۸ ماه سابقه حضور در جبهه دارد و از حصر آبادان تا پذیرش قطعنامه در جبهه حضور داشت و این مورد نیز از افتخارات بزرگ زندگی‌ام است.

فارس: چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

سبک‌خیز: خواهر همسرم معلم دوران دبیرستانم بود و با توجه به آشنایی پدر بزرگم با پدر همسرم با همسرم آشنا شدم.

فارس: برخی افراد معتقدند که ازدواج و فرزند داری مانع پیشرفت بانوان می‌شود؛ آیا همسر و فرزندان شما مانع پیشرفت شما شدند؟

**با بزرگ شدن فرزندانم احساس کردم که نیاز است فعالیت‌های علمی‌ام را ادامه دهم

سبک‌خیز: همراهی همسرم تأثیر زیادی در زندگی‌ام داشت؛ از سال دوم دبیرستان را در خانه همسرم ادامه دادم و دیپلمم را در سال ۱۳۷۱ گرفتم پس از آن چون تربیت فرزندانم برایم اهمیت داشت تا سال ۱۳۷۷ مطالعاتم را برای ورود به دانشگاه داشتم و با بزرگ شدن فرزندانم احساس کردم که نیاز است فعالیت‌های علمی‌ام را ادامه دهم.

فارس: توضیحی در خصوص رزومه علمی خود بفرمایید.

سبک‌خیز: در سال ۱۳۷۷ در رشته زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان قبول شدم و در سال ۱۳۸۲ فارغ‌التحصیل شدم و در همان سال در دانشگاه اصفهان مشغول به کار شدم؛ در ابتدا حدود ۱۸ ماه در خوابگاه دانشجویی خدمت کردم و سپس به گروه زمین‌شناسی منتقل شدم؛ در سال ۱۳۸۷ برای مقطع کارشناسی ارشد در تخصص رسوب‌شناسی پذیرفته شدم و در سال ۱۳۹۰ با نمره ۲۰ پایان‌نامه فارغ‌التحصیل شدم و در آن سال یکی از پایان‌نامه‌هایی بود که در نوع خودش برای اولین بار در ایران کار می‌شد.


**در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان دانشجوی برتر دوره دکترای کشور انتخاب شدم

در بهمن سال ۱۳۹۰ دوره دکتری خود را در دانشگاه اصفهان آغاز کردم و از سمت زمین شناسی به گرایش ژئومورفولوژی رفتم و در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه در مقطع دکترا فارغ‌التحصیل شدم و لوح تقدیر گرفتم، همچنین به‌عنوان دانشجوی برتر دوره دکترای کشوری شاهد و ایثارگر انتخاب شدم.

فارس: در این سال‌ها چه مسؤولیت‌های اجرایی را به عهده داشته‌اید؟

سبک‌خیز: حدود ۷ سال در دانشگاه اصفهان مشاور امور بانوان بودم و در دوره خدمت توانستم تا حدودی مسائلی از جامعه بانوان را در حد دانشگاه اصفهان و استان حل کنم. از نظر آموزش نیز سال‌های زیادی در حال تدریس هستم و کارم به این گونه ایجاب می‌کرد چون کمک استاد بودم و دروس آزمایشگاهی را تدریس می‌کردم.

**بیش‌تر فعالیت‌هایم مسأله محور است

پس از آن هم در دوره‌های مختلف توانستم از نظر پژوهشی کارهای اثربخشی انجام دهم و یکی از مقالاتم توانست جلوی یکی از آسیب‌های ژئوتوریسمی را بگیرد و بیش‌تر فعالیت‌هایم مسأله محور است و در مسائل مختلف مانند ریزگردها که جامعه با آن درگیر است فعالیت می‌کنم زیرا در دوره دکتری‌ام درخصوص تغییرات اقلیمی پژوهش کردم و توانستم در زمینه ریزگردها صحبت‌هایی داشته باشم.

 

متقاضی هیأت علمی بودم و قانون ایثارگران نیز شامل حالم می‌شد و باید سال ۱۳۹۴ تبدیل می‌شدم اما این اتفاق نیفتاد و با این حال به هدایت دانشجویان زیادی پرداختم؛ قبل از اتمام دکترا این کار را آغاز کردم و در دانشگاه شهید بهشتی، حکیم سبزوار نیشابوری، صنعتی و اصفهان این کار را پیش بردم و تا این لحظه توانسته‌ام به بیش از ۱۴ پایان‌نامه دکتری و ارشد کمک کنم و برخی موارد نیز در حال اجرا است.

همیشه دغدغه‌مند فکر کردم و به دنبال این بوده‌ام که چطور می‌توان دغدغه‌ای را با توجه به علم حل کرد یعنی مسأله‌محور و نیازمحور بودن همیشه محوریت کارهای علمی‌ام بوده است و در راستای آن در دروس عملی و تئوری تدریس داشته‌ام.

**لحظه ورود به کلاس‌ها احساس ورود به بهشت را دارم

یکی از شاخصه‌های اصلی‌ام عشق به شغل معلمی و تعلیم دادن است و بچه‌ها را به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ می‌بینم و دوست دارم از این فرصت هم استفاده کنم؛ همیشه لحظه ورود به کلاس‌های مجازی و حضوری‌ام احساس ورود به بهشت را دارم.

فارس: تا به حال چه تعداد مقاله ارائه کرده‌اید؟

سبک‌خیز: در حال حاضر ۲ مقاله دارم که یکی زیر چاپ و یکی در حال پذیرش است و به جز این ۲ مورد ۸ مقاله علمی-پژوهشی  و ISI و حدود ۱۷ مقاله کنفرانسی بین‌المللی و ملی دارم و در حال حاضر در مراحل آخر ترجمه یک کتاب در خصوص روش‌های سن‌سنجی در دوران چهارم زمین‌شناسی هستم.

فارس: چند فرزند دارید و هر کدام از فرزندان‌تان در حال حاضر مشغول به چه کاری هستند؟

سبک‌خیز: ۲ پسر و ۱ دختر دارم؛  پسرهایم متولد ۷۰ و ۷۲ هستند؛ پسر بزرگم در حال تحصیل در مقطع دکترای زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان و متأهل است. پسر دومم طراحی صنعتی خوانده است و در دوره کارشناسی نفر اول طراحی صنعتی کشور شد و مدال طلا گرفت و برای کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران تحصیل کرد و در حال حاضر هم با توجه به رشته‌اش در دانشگاه هنر، علم و صنعت و تبریز در حال تدریس است و یک دختر هم دارم که در پایه دهم مشغول به تدریس است.

فارس: چطور توانسته‌اید در کنار نقش مادری نقش اجتماعی خود را به نحو احسن اجرا کنید؟ چه عواملی را در این مسیر مؤثر می‌دانید؟

**از نکات کلیدی موفقیت در نقش‌های مختلف توکل و توسل است

سبک‌خیز: یکی از نکات کلیدی که نقش مادری و اجتماعی را کنار هم تجمیع می‌کند و باعث می‌شود انسان رضایت درونی داشته باشد که توانسته در راه رضای خدا قدم بردارد، توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار است؛ در کنار این موارد زنده بودن پدرم را حس می‌کنم و بسیاری از مسائل را از ایشان درک می‌کنم و مطمئنم دعای پدرم شامل حالم بوده است و از سمتی دعای مادرم هم پشت سرم است.

 

یکی از مواردی که باعث شده در سختی‌ها کنار بیایم نگاه به مادرم بوده است؛ پس از شهادت پدرم، مادرم گفت که من ۵ حج واجب دارم یعنی به فرزندان خود این دید را داشت که نیاز است تمام اعمال آن‌ها را بجا بیاورد. در این مسیر عنایت خدا و ائمه، توسل و دعای پدر و الگو بودن مادرم را داشتم؛ در زمینه تربیت فرزند نیز نگاه زیادی به زندگی حضرت زهرا(س) داشتم و تلاش داشتم نقش‌هایی که داشتم با یکدیگر ایفا کنم.

**با اقتدا به ولایت حضور اجتماعی و فرهنگی‌ام را حفظ کردم

یک بار حدیثی شنیده بودم که بهترین زنان آخرالزمان افرادی هستند که شخصی صدای آن‌ها را نمی‌شنود و آن‌ها را نمی‌بیند و در حین تدریس برایم سؤال پیش می‌آمد که با تدریس به نامحرم جزء این دسته نباشم؛ از دفتر رهبر معظم انقلاب استفتاء گرفتم و گفتند مشکلی ندارد؛ در این مسیر سعی کردم با اقتدا به ولایت حضور اجتماعی و فرهنگی‌ام را حفظ کنم، معلمی‌ام را پیش ببرم و وظیفه مادری‌ام را انجام دهم.

زمانی که انسان الگو، انگیزه و ارزش‌هایی را در ذهن داشته باشد شاید از نظر کمیت کم‌تر نزد فرزندان خود باشد اما کیفیت لازم این موضوع را پوشش می‌دهد و در این مسیر فرزندان از انسان الگو می‌گیرند.

هرجایی که احساس دین و تکلیف کنم منتظر نمی‌مانم که وظیفه‌ای به من محول شود و خودم حاضر می‌شوم؛ در این مسیر دغدغه‌ها و مسائل روز جامعه برایم اهمیت داشته و تلاش کرده‌ام هرکاری از دستم برمی‌آمده انجام دهم.

فارس: ظاهراً شما در کنار فعالیت‌های علمی که تا به الآن داشته‌اید، فعالیت‌های مؤثر فرهنگی هم پیش برده‌اید؛ توضیحی در این باره بفرمایید.

سبک‌خیز: در خوابگاه چون دانشجویان آن‌جا را به‌عنوان منزل دوم خود می‌دیدند سعی کردم امین آن‌ها باشم؛ در زمینه عفاف و حجاب نیز همیشه دغدغه داشتم و تلاش کردم همیشه به روش پیامبر(ص)‌ و حضرت زهرا(س) در حد توان حرکت کنم؛ همیشه دانشجویان را فرزند خودم می‌دیدم و تلاش می‌کردم همان گونه که برای فرزندانم امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌دادم با آن‌ها نیز برخورد داشته باشم.

در زمینه مشاور دانشجویی نیز وقتی دانشجویانی که حجاب آن‌ها کم‌تر بود را به کمیته انضباطی می‌آوردند، هیچ‌گاه توبیخ نمی‌کردم و با آن‌ها صحبت می‌کردم و دوست می‌شدم و حتی یکی از دانشجویان بعد از این اتفاق چادری شد.

در کمیته عفاف و حجاب استانداری و معاونت آموزش و فرهنگ بسیج نیز فعالیت داشته‌ام و راهکارها و دغدغه‌ها را مطرح کردیم؛ از خودم هیچ چیز ندارم و نیاز است خدا در هرموردی برکت و رزق قرار دهد تا تأثیرگذاری داشته باشد.

فارس: چند خاطره شیرین و جالب از سال‌هایی که تدریس و فعالیت داشته‌اید بفرمایید.

**تأکیدم به نظم رعایت شئون اجتماعی است

سبک‌خیز: علاوه بر آموزش به تربیت شاگردانم اهمیت زیادی داده‌ام و در این راستا نظم و رعایت شئون اجتماعی برایم اهمیت زیادی دارد؛ یکبار در کلاس خانم‌ها بحث ظاهر، رعایت حیا و... پیش آمد؛ صورت یکی از دانشجویانم همیشه موقع صحبت قرمز می‌شد و زمانی که این بحث تمام شد پیش من آمد و گفت فکر نکنید آرایش کرده‌ام و صورتم قرمز شده است.

همیشه سعی کردم با حفظ کرامت دانشجویان و چشم پوشی از خطا فعالیتم را پیش ببرم.

درباره حفظ نظم نیز تأکیدم این بود که اگر دانشجویان تأخیری داشتند غیبت می‌خوردند اما می‌توانند در کلاس از مطالب استفاده کنند چون به نظم ایمان زیادی دارم؛ در یکی از کلاس‌هایم یکی از دانشجویان با تأخیر آمد و وقتی متوجه شد غیبت خورده است می‌خواست از کلاس خارج شود و به او گفتم با انجام این کار حذف می‌شوی و در نهایت از کلاس بیرون رفت.

در کلاس بعدی برای عذرخواهی آمد و گفت می‌خواستم شما را اذیت کنم و به او گفتم از شجاعتت خوشم آمد، با اینکه می‌دانستی حذف می‌شوی این کار را انجام دادی؛ در جواب گفت می‌دانم شما مهربان هستید و این کار را نمی‌کنید و حذفش هم نکردم اما بعد از این اتفاق کاملا ادب و نظم را رعایت می‌کرد و احترام زیادی می‌گذاشت.

اینکه دانشجویان با وجود سخت‌گیری‌ها و تفاوت‌های ظاهری که وجود دارد به من اعتماد دارند و مشکلات‌شان را با من در میان می‌گذراند و در این راستا می‌توانم نقش تربیتی‌ام را ایفا کنم اتفاق خوبی است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول