اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ضدعفونی قطعات و سطوح با استفاده از پلاسما/ قابلیت تزریق ۳۰ نوع گاز با دستگاه پلاسماکلینرتولید داخل

دستگاه پاک‌کننده پلاسمای ایران‌ساخت با اعمال اختلاف پتانسیل الکتریکی محیط پلاسما را شکل می‌دهد و سطوح را پاک‌سازی می‌کند.

ضدعفونی قطعات و سطوح با استفاده از پلاسما/  قابلیت تزریق ۳۰ نوع گاز با دستگاه پلاسماکلینرتولید داخل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سیدایمان حسینی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دانش پویان ساتیا با بیان این که دستگاه پلاسما کلینر ساخت داخل از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: دستگاه پلاسما کلینر به عنوان یکی از پرکاربردترین سامانه‌ های پلاسما مطرح است. الکترون‌ های موجود در محیط پلاسما می‌تواند با تولید الکترون‌های دیگر سطح موردنظر را پردازش کند.

پلاسما کلینر به زبان ساده استریل سازی قطعات را ممکن می کند و عمل آنتی باکتریال را به سرانجام می رساند که در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی به کار می رود.

تمیز کردن سطح نمونه‌ها با استفاده از پلاسما در محیطی با فشار کم، روشی اقتصادی برای تمیز کردن نمونه ها به صورت یکنواخت و ایمن به شمار می‌رود.

از بین بردن آلاینده ها از سطح زیرلایه های مورد مطالعه، بدون این که روی خواص کلی ماده تاثیر بگذارد، از مزایای روش تمیز کردن سطح با استفاده از پلاسما است. پلاسما به طور گسترده ای در صنعت تولید مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایجاد لایه‌های نانومتری

دستگاه پلاسما کلینر ایران‌ساخت از قابلیت تزریق ۳۰ نوع گاز با نرخ تزریق ۰ تا ۵۰۰ سی ‌سی بر دقیقه با دقت یک‌دهم سی‌سی بر دقیقه برخوردار است. این دستگاه می‌تواند برای ایجاد لایه‌های نانومتری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

فرایند تمیز کردن نمونه با استفاده از پلاسما اغلب برای از بین بردن آلاینده ها از سطوح، قبل از استفاده در فرایند تولید مورد نیاز است. پلاسما کلینر را می توان برای مجموعه ای از مواد به همراه سطوح با هندسه های پیچیده به کار برد.

 تمیز کردن با استفاده از پلاسما می تواند جایگزین مناسبی برای فرآیندهای شیمیایی مرطوب، مانند اچ پیرانا باشد زیرا این فرآیندها معمولا حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند، خطر آلودگی با عامل های شیمیایی را افزایش می دهند و سطوح تحت فرایند را با خطر اچ، روبرو می کنند.

در فرآیندهای پوشش دهی سطوح به‌وسیله پلاسما کلینر در صورتی که سطح قبل از پوشش‌دهی با استفاده از پلاسما تمیز شود، تاثیر به‌سزایی در کیفیت لایه نازک ایجاد شده خواهد داشت. انجام فرآیند پاک‌سازی پلاسمایی، موجب یکنواختی فیلم لایه‌نشانی شده و چسبندگی بهتر آن به زیرلایه می‌شود.

ارزان‌تر از نمونه خارجی

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که 10 فرصت شغلی در مجموعه دانش پویان ساتیا ایجاد شده است، توضیح داد: دستگاه پلاسما کلینر ساخت داخل، یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد و طراحی و ساخت آن سبب شده تا حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج نشود و امید است بتوان با حمایت هایی که انجام می شود در حوزه صادرات نیز وارد شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول