اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

خروجی سد میناب به 700 مترمکعب بر ثانیه رسید/سدهای هرمزگان پذیرای سیلاب پیش‌ِ رو هستند

رئیس حوزه آبریز زهره و جراحی گفت: شرایط در سد استقلال (میناب) تحت کنترل است و ریسکی متوجه این سد مهم نیست.

خروجی سد میناب به 700 مترمکعب بر ثانیه رسید/سدهای هرمزگان پذیرای سیلاب پیش‌ِ رو هستند

مهرزاد احسانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت سیلاب در استان هرمزگان اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در استان هرمزگان از شرایط نرمال تبعیت نمی‌کند و ما در برخی از سال‌ها با وضعیت بارشی بسیار پایین و در برخی سال‌های دیگر با شدت بسیار زیاد بارش مواجه هستیم.

رئیس حوزه آبریز زهره و جراحی در بیان اینکه بارش سال گذشته در استان هرمزگان 24 میلی‌متر بود، گفت: ما یک ماه پیش جلسه‌ای در ستاد وزارت نیرو پیرامون شرایط بد بارشی استان هرمزگان برگزار کردیم و از حجم خالی سدهای استان بسیار نگران بودیم.

*سر ریز 80 میلیون مترمکعبی سد میناب در 2 هفته گذشته

وی ادامه داد: در این جلسه عنوان شد، اگر شرایط بارشی استان هرمزگان تداوم داشته باشد، یکی از سدهای مهم استان تا انتهای اسفندماه سال 1400 به صورت کامل تخلیه می‌شود و یکی دیگر از سدها احتمالا تا اواسط تابستان سال آتی آبی برای استفاده نخواهد داشت.

احسانی با اشاره به اینکه در 2 هفته گذشته وضعیت بارشی بسیار امیدوارکننده در استان هرمزگان حاکم شده و هر 4 سد مستقر در این استان در شرایط بسیار مطلوب هستند گفت: سد میناب (استقلال) در بارش‌های 10 قبل یک سرریز 80 تا 90 میلیون متر مکعب را تجربه کرد و اوج سیلابی که از سد عبور کرد از زمان ‌بهره‌برداری این سد بی‌سابقه بود.

*بارش 110 میلیمتری در 4 ماه ابتدایی سال آبی هرمزگان

این مقام مسئول در بیان اینکه بارش 100 میلیمتری در بالادست سدهای استان در 2 هفته اخیر مشاهده شده است، گفت: متوسط بارش استان هرمزگان 190 میلی‌متر در یک سال است که در بازه زمانی 4 ماهه ابتدایی سال آبی جاری بارش 110میلیمتری در این استان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی لازم برای مدیریت سیلاب در سد استقلال گفت: در چند روز گذشته سعی کردیم حجم قابل توجهی از سد را به طور مستمر تخلیه کنیم تا در شرایط بارشی پیش رو با سر ریز قابل توجهی مواجه نشویم.

*با تخلیه سد استقرار پذیرای بارش‌های پیش رو هستیم

احسانی در بیان آمار تخلیه صورت گرفته از سد استقلال در روزهای پیش رو بیان کرد: ما با 300 متر مکعب بر ثانیه تخلیه سد را شروع کردیم و به تدریج این عدد بالا رفته و در حال حاضر به 700 متر مکعب بر ثانیه رسیده است تا بتوانیم حجم سد استقلال را برای سیلاب پیش رو خالی کنیم.

رئیس حوزه آبریز زهره و جراحی  ضمن تاکید بر اینکه تاکنون 75 میلیون متر مکعب آب به سد استقلال رسیده و 75 میلیون متر مکعب نیز تخلیه شده است، گفت: از فردا تا روز چهارشنبه بارش‌ها در استان هرمزگان ادامه خواهد داشت که در تلاشیم حجم بیشتری را از سدها را تخلیه کنیم تا شرایط مدیریت منابع آب مهیا شود.

این مقام مسئول تاکید  کرد: شرایط در سد استقلال تحت کنترل است و ریسکی متوجه این سد مهم نیست.

وی در بیان دلیل تخلیه روستاهای مسیر رودخانه پایین دست سد میناب گفت: بر اساس تخلیه صورت گرفته به منظور پذیرش سیلاب ناچار هستیم کمی خروجی سد را بیشتر کنیم و بر اساس اطلاع‌رسانی ها روستاهای واقع در مسیر رودخانه تخلیه شده است تا سیلاب فردا به صورت امن از منطقه خارج شود.

احسانی با اشاره به پیش‌بینی بارش هفته پیش روی استان هرمزگان گفت: پیش‌بینی بارش ها برای فردا به طور میانگین بین 40 تا 60 میلی‌متر است اما ممکن است در برخی نقاط با بارش بالاتری مواجه شویم.

 

خروجی سد میناب

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول