اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس من|630 واگن چینی به مترو تهران می‌رسد؟/ انجام پیش پرداخت قرارداد فاینانس طی هفته آینده

در دوره قبل مدیریت شهری قرار بود که ۶۳۰ واگن مترو از چینی ها خریداری شود. دولت سابق باید بخشی از پول را پرداخت می کرد اما این رقم در بودجه دیده نشد و عملاً خرید واگن ها منتفی شد اما اکنون معاون حمل و نقل شهرداری تهران می گوید طی رایزنی با دولت، معاون اول رئیس جمهور دستور داده است که اوایل هفته آینده پیش پرداخت خرید 630 دستگاه واگن پرداخت شود.

فارس من|630 واگن چینی به مترو  تهران می‌رسد؟/ انجام پیش پرداخت قرارداد فاینانس طی هفته آینده

خبرگزاری فارس، گروه شهری: توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهر‌های مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهر‌ها محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر روند ساخت مترو و ایستگاه‌های جدید با سرعت انجام نگرفته و مدیران شهری بار‌ها اعلام کرده اند دولت سابق همکاری‌های لازم را انجام نداده و برای همین هم خرید ۶۳۰ واگن از کشور چین طی فعالیت مدیریت شهری سابق با هاله‌ای از ابهام مواجه شد.

مدیران سابق شهری 4 سال وعده خرید 630 واگن مترو را برای تهران دادند.بر اساس آخرین بررسی‌هایی که انجام گرفته حدود ۱۵۰۰ واگن برای ۷ خط مترو پایتخت کمبود وجود دارد که قرار بود حداقل هزار واگن تا پایان برنامه ششم توسعه و تکلیف ماده ۵۸ قانون برنامه محقق شود، ولی متأسفانه یک مورد واگن هم به تهران نرسید و تأمین ۶۳۰ واگن هم از طریق فاینانس چینی محقق نشد.

بی توجهی دولت روحانی به تامین واگن مترو

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره این موضوع در زمان فعالیت دولت سابق گفت: ۶۳۰ واگن قرار بود از طریق فاینانس چین تأمین شود، ولی کشور مبدأ یعنی ایران باید ۱۵ درصد منابع را بر اساس مصوبات قبلی سالانه در بودجه در نظر می‌گرفت  و باید این موضوع از صندوق توسعه ملی باید محقق می‌شد، ولی در بودجه ۱۴۰۰ این قضیه کامل منتفی و برداشته شد که نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرد ما این موضوع را به وزارت کشور اعلام کردیم و وزارت کشور هم مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور( روحانی) انجام داد که رئیس‌جمهور آن را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادد.

وی افزود: ۶۳۰ واگن جزو ۲ هزار دستگاه واگنی بوده که بر اساس ماده ۵۸ برنامه پنج‌ساله ششم در تعهد دولت بوده و از این ۲ هزار دستگاه واگن ۱۰۵۰ مورد آن برای پایتخت در نظر گرفته شد که قدم اول آن انجام مناقصه بین‌المللی در سال ۹۶ بود که توسط وزارت کشور انجام گرفت و قرار شد ۶۳۰ واگن از کشور چین تأمین شود، ولی با گذشت ۴ سال از این ماجرا هنوز پرونده باز است و اکنون هم که به مراحل پایانی رسیده‌ایم در تأمین ۱۵ درصد منابع با نقطه‌ای از ابهام همراه شده‌ایم چرا که فاینانس بدون تأمین ۱۵ درصد منابع توسط کشور مبدأ هیچ معنی ندارد.

 یکی از برنامه های اصلی شورای ششم و شهردار تهران توجه ویژه به موضوع حمل و نقل عمومی

مدیریت شهری جدید حدودا اوایل شهریور امسال فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از برنامه های اصلی شورای ششم و شهردار تهران توجه ویژه به موضوع حمل و نقل عمومی بود. در این مدت برنامه هایی جهت تحقق ایین موضوع اجرایی شده و شهردار تهران و معاونانش هم مدتی پیش طی جلسه ای با آیت الله ابراهیم رئیسی به موضوع ترافیک، آلودگی هوا و وضعیت حمل‌ونقل عمومی و فرسودگی ناوگان حمل‌ و نقل اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که در این دوره دولت سهم خود را در حوزه حمل‌ و نقل بپردازد.

درخواست شورای شهر از شهردار برای پیگیری موضوع خرید 630 واگن

علیرضا نادعلی عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در زمینه اهمیت تامین واگن برای مترو گفت: نظر به اهمیت خطیر و نیاز فوری برای رسیدگی به توان خدمت‌رسانی متروی تهران به شهروندان عزیز و عدم نوسازی و تجهیز مناسب این ناوگان در طول سال‌های گذشته و شدت فرسودگی آن و عدم امکان مناسب برای تعمیرات و پشتیبانی‌های به‌روز تردد قطارها و خدمات وابسته به آن، مستدعی است با هماهنگی شورای اسلامی شهر، هم در این ماههای باقی‌مانده سال جاری، تخصیص بودجه مناسب و فوری برای این امر در نظر گرفته شود و هم در بودجه سال ۱۴۰۱ در صدر اولویت‌های بودجه، برای این‌موضوع تمهید و پیش‌بینی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: همچنین از شهردار تهران درخواست دارم تا موضوع خرید 630 واگن که از گذشته معطل پیش پرداخت قرارداد از سوی دولت مانده است را پیگیری کند. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت اورهال و تامین قطعات مترو در حال حاضر و با عنایت به اینکه از روزی که پیش پرداخت آن قرارداد صورت بگیرد تا ورود اولین واگن به کشور، تقریبا دوسال طول می کشد، لازم است تا هر چه سریع تر نسبت به محقق شدن این پیش پرداخت تسریع صورت گیرد.

قول زاکانی به شورای شهری ها در جلسه هم اندیشی

میثم مظفر عضو شورای شهر تهران هم درباره تامین واگن مترو برای تهران گفت: شهردار تهران در جلسه هم‌اندیشی که با اعضای شورای شهر برگزار شد، خبری دادند مبنی بر اینکه دولت قرار شده تعهدات خود را در حوزه حمل و نقل عمومی با اولویت تامین واگن و از طریق تهاتر نفت انجام دهد. 

وی ادامه داد: شهرداری تهران با یکی از شرکت‌های خارجی توافق کرده است و از طریق معاون اول رئیس جمهور و دستور دولت مبنی بر اینکه تعهدات دولت در زمینه حمایت از حمل و نقل عمومی انجام شود، از طریق فروش نفت و تامین واگن برای مترو این کار انجام خواهد شد. 

مظفر درباره تعداد واگن‌هایی که قرار است از طریق این دستور تامین شود، گفت: تعداد واگن‌های توافق شده را نمی‌دانم، اما راهکار خوبی است و با توجه به اینکه دولت در زمینه فروش نفت مساله دارد شهرداری از این فرصت می‌تواند استفاده کند. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: دستور رئیس جمهور صادر شده است و معاون اول پیگیر هستند که آن را عملیاتی کنند. 

مذاکرات شهرداری با دولت/اگر دولت کمک نکند دچار مشکلات جدی خواهیم شد

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه گفت: در صحبت‌هایی که با معاون برنامه‌ریزی شهرداری داشتم، ایشان گفتند که مذاکراتی با معاون اول رئیس‌جمهور داشته‌اند و آنها اطمینان داده‌اند که منابع لازم برای خرید 630 واگن تأمین خواهند کرد. دولت باید 15 درصد پیش‌پرداخت بدهد تا بتوانیم کار را آغاز کنیم. اگر دولت پول را پرداخت کند و این واگن‌ها وارد شود، تا حدودی کسری ناوگان حمل ونقل عمومی را جبران می‌کنیم.

وی افزود: البته ما همچنان نیازمند خرید قطعات مترو هم هستیم. در بودجه دولت عدد درنظر گرفته شده ناچیز است و عملاً شهرداری ها کشور نمی‌توانند کاری کنند. اگر دولت کمک نکند دچار مشکلات جدی خواهیم شد. البته مدیران شهری پیگیر موضوع هستند تا مشکلات برطرف شود. 

درباره سرانجام خرید 630 دستگاه واگن مترو به سراغ سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: مدیریت شهری توجه خاصی به موضوع توسعه حمل نقل عمومی و بهبود کیفیت خدمات به شهروندان دارد و بر همین اساس رایزنی ها با دولت انجام گرفته است.

وی اعلام کرد: معاون اول رئیس جمهور دستور داده اوایل هفته آینده پیش پرداخت خرید 630 دستگاه واگن انجام گیرد و قرارداد در این زمینه فعال شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین سال آینده تحول در اتوبوسرانی و مترو حاصل خواهد شد و شاهد بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان در حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

 پایتخت حداقل به 1500 دستگاه واگن نیاز دارد از طرفی تعداد زیادی قطار در متروی تهران نیازمند اورهال هستند. به گفته شورای ششمی ها به دلیل کم‌کاری شورای قبل، موجودی انبارها تجهیزات مورد نیاز مترو استفاده شده اما شارژی صورت نگرفته است. مدیران سابق شهری هم از ابتدای شروع به کار در دوره پنجم مدیریت شهری مدام وعده خرید 630 واگن را داده‌اند، اما این امر محقق نشد و کار در مرحله پیش‌پرداخت متوقف شد. اما اکنون طی تعامل دولت با مجلس و طبق دستور معاون اول رئیس جمهور این موضوع بزودی محقق خواهد شد و باید منتظر ماند دید واگن های جدید چه زمانی به تهران می رسد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول