اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

جای خالی تولیدات علمی علوم انسانی در دنیا/هدایت مجله‌های علمی علوم انسانی به سمت نمایه‌های بین‌المللی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: مجله‌های علمی پژوهشی رشته‌های علوم انسانی باید به سمت نمایه‌های بین‌المللی هدایت شوند تا صدای تولیدات علمی این رشته‌های کشور هم در دنیا شنیده شود.

جای خالی تولیدات علمی علوم انسانی در دنیا/هدایت مجله‌های علمی علوم انسانی به سمت نمایه‌های بین‌المللی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه وضعیت ما در تولید علم نسبتا خوب است، گفت: تولید علم به خودی خود یکی از مؤلفه‌های پیشرفت کشور ما بوده و هست و خواهد بود. مقام معظم رهبری و مدیران ارشد مملکت هم همواره روی این قضیه تاکید دارند.

وی با اشاره به رتبه پانزده تولید علم ایران در دنیا، گفت: تولید علمی که طی سال‌های اخیر صورت پذیرفته بیشتر در حوزه فنی، علوم پایه و پزشکی بوده است. اما ما برای تولید علم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی چقدر فعالیت کرده‌ایم؟ 

صالحی با تاکید بر اهمیت تولید علم در رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، گفت: ما می‌توانیم هر حرف خوبی را به زبان فارسی بگوییم و فقط کشورهای هم‌زبان ما افغانستان و تاجیکستان آن را بفهمند یا این حرف را می‌توانیم به زبان انگلیسی بگوییم و تمام دنیا متوجه آن شوند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه علوم انسانی ما حرف‌های بسیاری برای گفتن در دنیا داریم، گفت: آیا وقتی درباره اقتصاد اسلامی صحبت ‌می‌کنیم، باید مباحثی در سطح جهان مطرح کنیم یا مدام با همدیگر فارسی صحبت کنیم؟ وقتی در روانشناسی هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا و کشور ما اصول و ایده‌های روانشناسانه دیگر دنیا مطرح می‌شود که خیلی از آنها با عقاید ما جور درنمی‌آید، آیا ما در این زمینه نباید حساس باشیم؟ اصلا چرا راه دور بروید، در حوزه‌های عقیدتی مثلا درباره مهدویت ما چقدر حرف بین المللی زدیم؟ حالا بروید ببینید دیگران درباره مهدویت چه می‌گویند و به چه زبانی می‌گویند و چکار دارند می‌کنند. من اینها را تحقیق کرده‌ام. امام زمان متعلق به خودمان است، چقدر درباره ایشان و فلسفه‌اش در دنیا صحبت کرده‌ایم. ما نیاز داریم که در این حوزه‌ها بیشتر حرف بزنیم و مطالبمان را صادر کنیم.

 معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی جایگاه خودش را دارد و شما اگر در سطح جهانی در حوزه علمی حرف درست و خوب بزنید، می‌پذیرند. من کاری ندارم یک عده آدم هستند که نگاهشان سیاسی است و هر چه هم شما بگویید الآن روز است، آنها می‌گویند شب است، ولی یک سری آدم‌های عالم در دنیا هستند که بدون تعصب مسائل علمی را پیگیری می‌کنند. ما خیلی از این حرف‌ها را به زبان فارسی گفته‌ایم اما به زبان انگلیسی نگفته‌ایم. بنابراین سیاست‌های ما در معاونت پژوهشی این است که مقاله یا کتاب چاپ کنیم و با دیپلماسی علم و فناوری در سازمان‌های بین المللی حضور یابیم.

وی با اشاره به یک هزار و ۴۰۰ مجله‌ علمی پژوهشی در داخل کشور، گفت: بیش از ۵۵ درصد مجلات علمی پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی هستند و ما باید آنها را به سمت نمایه‌های بین‌المللی ببریم. این کار شدنی است کما اینکه بعضی از مجلات هم این کار را تا حالا کرده‌اند و این یکی از سیاست‌های ما است. این کار می تواند علاوه بر این مزایایی که خدمتتان گفتم، طراز ما را هم در آن جاهایی که شاید یک ذره خلا داشتیم، در سطح بین المللی افزایش دهد.

صالحی ادامه داد: واقعا همکارانمان در وزارت علوم و وزارت بهداشت و سایر نهادها در حوزه پزشکی، فنی مهندسی و علوم پایه بسیار خوب کار کرده‌اند. پس این وظیفه ماست که همکاران‌مان را در حوزه علوم انسانی متوجه کنیم. سیاست‌های ما سیاست‌های توبیخی نیست و سیاست‌های تشویقی است. شما می‌توانید به یک نفر بگویید اگر این کار را نکنید من پایه تان را نمی‌دهم، ارتقاءتان را نمی‌دهم و فلان نمی‌کنم. همینطور می‌توانید بگویید اگر این کارها را کردید، ارتقاءتان می‌دهیم، پایه می‌دهم و به شما جایزه می‌دهیم. این سیاست ماست که به صورت جدی اولین قدمش را هم برداشتیم.

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آئین‌نامه و شیوه نامه این مسیر نوشته شده است و به زودی سیاست‌های تشویقی پشت سر هم به تمام دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و سپس باید این موارد در آیین‌نامه ارتقاء که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تصویب شود.

مرضیه حسن پور

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول