اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

یک روز سیلابی در هرمزگان و کرمان/ از بارش‌های کم سابقه تا ادامه امدادرسانی‌ها+ عکس و فیلم

بارش‌هایی که در ۲۴ ساعت گذشته در هرمزگان و کرمان آغاز شده با تداوم، شدت و ادامه آن‌ سبب سیلابی شدن و خسارات فراوانی در این دو استان شد.

یک روز سیلابی در هرمزگان و کرمان/ از بارش‌های کم سابقه تا ادامه امدادرسانی‌ها+ عکس و فیلم

خبرگزاری فارس؛ سردبیری استانها: با پیش‌بینی هواشناسی و بارش‌های باران و برف که در روزهای اخیر و تعدادی از استان‌های کشور رخ داده است منجر به سیلابی، مسدود شدن مسیرها، آسیب و خسارات قابل توجهی شد که در گزارش زیر به وضعیت دو استان هرمزگان و کرمان پرداخته شده است:

سیل هرمزگان

وقتی هرمزگان در چند روز اخیر بارانی شد و پیش‌بینی از ادامه و شدت این وضعیت داشت سپاه مثل همیشه خیلی به موقع پای کار آمد. موازی دریچه‌های سد میناب به سمت دریا اما در فاصله‌ای دورتر، سه روستای مازغ بالا، مازغ پایین و تمبک واقع شده است که احتمال آن می‌رود با یک بارش شدید و باز شدن دریچه‌های سد استقلال، با هجمه طوفانی آب مواجه شوند و سیلابی سهمگین وارد روستاها شود و مردم را غصه‌دار کند.

قرارگاه منطقه‌ای مدینه منوره نیروی زمینی سپاه از چند روز اخیر با تمام امکانات لجستیکی خود وارد میدان شده است و نزدیک روستاهای در معرض خطر، بر مسیر آب به احداث سیل‌بند مشغول است.

این سه روستا از جمله روستاهایی هستند که به‌دلیل عدم لایروبی مستمر رودخانه میناب در پایین دست سد استقلال، هر لحظه امکان ورود سیلاب به این روستاها و نابودی زندگی مردم وجود داشت.

سیل‌بند و خاکریزها کامل و پیش‌بینی، پیشگیری و تمهیدات لازم اتخاذ شد اما شدت باران با همراهی تندباد شدید فراتر از حد تصور است.

بیش از ۱۰۱ میلی‌متر باران در میناب

بر اساس گزارش هواشناسی هرمزگان با فعالیت سامانه بارشی در استان از روز گذشته تاکنون بیش از ۱۰۱ میلی‌متر باران در شهرستان میناب باریده است.

میزان ورودی سیلاب به سد استقلال از ۱۵۰۰ متر مکعب فراتر رفت

مجید سلحشور فرماندار میناب صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: بارش شدید باران در بالادست سد استقلال میناب و ورود حجم عظیمی از سیلاب به سد سبب شده تا خروجی بیشتری از سد استقلال را شاهد باشیم .

وی افزود: دریچه‌های سد استقلال میناب گشوده شده و احتمال زیرآب رفتن روستاهای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین وجود دارد و لذا با همکاری همه دستگاه‌های امدادی و سپاه و بسیج در حال تخلیه حدود یک‌هزار خانوار ساکن در این روستا و زندگی و احشام مردم به شهرک صنعتی تیاب و مدارس روستاهای دُهو، حکمی و تیاب هستند.

به گفته فرماندار میناب میزان ورودی سیلاب به سد استقلال از ۱۵۰۰ متر مکعب فراتر رفته است.

مسدود شدن راه ۱۰۰ روستا، قطع آب ۶۷ روستا و قطعی برق ۳۰ روستا 

همچنین مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز گفت: سیلاب سبب مسدود شدن راه ۱۰۰ روستای هرمزگان، قطع آب ۶۷ روستا و قطعی برق ۳۰ روستا شده است.

مختار سلحشور مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان صبح امروز عنوان کرد: بارش‌ها در شرق هرمزگان از روز گذشته شدت گرفته و سد استقلال میناب حجم آن تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان در شهرستان میناب مستقر شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از اقلام نیز از بندرعباس برای آن‌ها ارسال می‌شود.

 

 

 

خسارت بیش از ۱۷ میلیاردی به بیش از ۴هزار واحد مسکونی در رودان

عبدالرضا سالاری سرپرست فرمانداری رودان بیان کرد: بارندگی در رودان برابر با برآوردهای انجام شده تا بامداد امروز باعث تخریب ۵۷۴ منزل مسکونی شده است.

وی ادامه داد: در همان ساعات بامداد ۷۴ خانوار در مدارس بخش مرکزی، بیکاه و جغین و سطح شهر رودان اسکان اضطراری داده شده‌اند.

سرپرست فرمانداری رودان از آبگرفتگی بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ منزل مسکونی نیز خبر داد.

سالاری اضافه کرد: در مجموع با احتساب این آمار ۴هزار و ۱۲۱ منزل مسکونی از بارندگی دچار آسیب شده‌اند و میزان خسارت وارده شده نیز  بیش از ۱۷ میلیارد تومان برآورده می‌شود.

وی از مسدود بودن چندین محورهای ارتباطی در بخش رودخانه، مرکزی و بیکاه نیز خبر داد و گفت: بارندگی به  تاسیسات آب و برق نیز خسارتی را وارد کرده است.

از رودان غافل نشوید

به‌رغم تمرکز اکثر اخبار به بارندگی‌ها در میناب به نظر می‌رسد وضعیت روستاهای رودان نیز چندان مساعد نیست و در رودان تنها ۹ میلی‌متر کمتر از میناب بارندگی داشته است و طبق اعلام منابع محلی بیش از ۴ هزار منزل مسکونی درگیر سیل شده‌اند.

همچنین بارش شدید باران در دهستان کوهشاه و  روستاهای چک چک، بیدوییه، کجین احمدآباد  باعث بروز خسارات به تأسیسات زیربنایی  و راه و برق و باغات  و آب گرفتگی منازل و تخریب بیش از ۵۰ صندوق کندوعسل و آسیب به باغات نارنگی شده و در روستای چک چک  موجب انسداد و تخریب راه‌های مواصلاتی کوهشاه شمالی به معدن آبدشت شد و نزدیک به ۳ هزار مترلوله تأمین آب  عشایر  نیز تخریب شده است.

 

سامانه بارشی کنونی بر فراز استان هرمزگان بر اساس اعلام هواشناسی در حال تغذیه رطوبت است و طی امشب و فردا (سه شنبه) فعالیت شدیدتری در استان خواهد داشت.

سیل کرمان

بارندگی‌ها که در کرمان نیز از شبانه‌روز گذشته در استان آغاز شده به علت شدت بارش‌ها موجب ایجاد خساراتی به منازل، زیرساخت‌ها و کشاورزی مردم به ویژه در جنوب استان در شهرستان‌های قلعه‌گنج، رودبار جنوب، منوجان، کهنوج همچنین ریگان در شرق استان شده است.

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان از امدادرسانی به ۷۰۰ نفر آسیب دیده از سیل در شهرستان های جنوب استان اعلام و بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های شبانه‌روز گذشته در جنوب استان، ۱۴۰ خانوار متأثر از سیل دچار خسارت و حادثه شدند.

وی با اشاره به اینکه امدادگران و نجاتگران تا کنون ۷۵ نفر اسکان دادند و چندین خودروی گرفتار در سیل رهاسازی کردند، از حضور ۱۲۱ نیروی عملیاتی در قالب ۲۵ تیم در مناطق حادثه دیده خبر داد و گفت: ۲۵ خودروی سبک و سنگین، نجات و آمبولانس در عملیات‌های امدادونجات به‌کار گرفته شده است.

یک فوتی

مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در خصوص آخرین وضعیت سیل استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: در شهرستان‌های استان متأثر از بارندگی‌های روز گذشته تا صبح امروز مشکلاتی را داشتیم و در شهرستان ریگان هم به واسطه طوفان شدید و خیزش گرد و خاک مشکلاتی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ۱۶۷ راه روستایی مسدود شده بود که با فروکش کردن سیلاب بازگشایی آنها در حال انجام است، افزود: ۴۳ روستای استان در معرض خطر جدی سیلاب قرار داشتند که به تدریج این خطر برطرف شده، ۳۴ روستا برق آنها قطع بوده که تاکنون تعدادی وصل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه آب ۳۲ روستا نیز قطع شده بود، عنوان کرد: ۱۸ روستا همچنان آب آنها قطع است و تلاش برای برقراری آنها ادامه دارد.

سعیدی با بیان اینکه سه راه اصلی استان نیز مسدود است، گفت: محور ریگان – ایرانشهر، رودبار به زهکلوت و زهکلوت به ایرانشهر محورهای آنها بر اثر آب‌بردگی پل‌ها بر اثر سیلاب شدید مسدود هستند.

وی در خصوص مفقودی‌های سیل نیز افزود: در قلعه‌گنج یک مفقودی داشتیم که جسد وی پیدا شده، در ریگان نیز بارندگی نداشتیم دو کودک در مجاور رودخانه عبوری کنار روستا مفقود شدند که تلاش برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در خصوص آب‌گرفتگی منازل نیز گفت: حدود ۲۰۰ خانه در روستاهای مختلف دچار آب‌گرفتگی شدند که ۷۰ مورد شدید بوده، اسکان موقت در حسینیه و مدرسه و موارد دیگر انجام شده و به تدریج مردم به منازل خود بر می‌گردند.


آخرین جزئیات ۳ مفقودی در کرمان/ جسد کودک ۸ ساله و یک جوان پیدا شد

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان گفت: در پی وقوع بارندگی در شهرستان قلعه‌گنج از شامگاه شب گذشته ۲ جوان در اثر طغیان رودخانه در روستای شریک‌آباد مفقود شدند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای هلال‌احمر در شب گذشته اولین مفقودی را زنده پیدا کردند، افزود: عصر امروز جسد دومین مفقودی در روستای شریک‌آباد توسط نیروهای هلال‌احمر پیدا شد.

وی در ادامه با اشاره به مفقود شدن ۲ کودک هشت و پنج ساله در محل رودخانه روستای ناصرآباد چاه‌ملک شهرستان ریگان خاطرنشان کرد: عصر امروز جسد کودک ۸ ساله در مسیر رودخانه توسط نیروهای هلال‌احمر پیدا شد.

جهانگیری با بیان اینکه ۲۳ روستا در شهرستان دچار آبگرفتگی شده‌اند، افزود: از بین این ۲۳ روستا ۱۰ روستا دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند و راه ارتباطی روستاهای شمزان جهاد، ریگ چمران و جنگل‌آباد مسدود است.

جدال ریگانی‌ها با توفان و سیل

امین باقری فرماندار ریگان هم گفت: با شدت وزش باد و طغیان رودخانه و شکستن چندین دهانه پل، محور ریگان - ایرانشهر مسدود شد همچنین شدت طغیان رودخانه‌ها راه ۶۰ روستا را مسدود کرده است.

وی افزود: پل توکل‌آباد ریگان به دلیل سست شدن پایه تخریب شد و تردد متوقف شده است.
 

 

بارندگی‌های شدید و سیلاب طی شبانه‌روز گذشته خسارت‌هایی به منازل مسکونی، کشاورزی و زیرساخت‌ها در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان وارد کرده است.

دستور و رسیدگی معاون اول و وزیر کشور

احمد وحیدی وزیر کشور که دیروز در تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت بارندگی در استان را بررسی کرد امروز نیز در ارتباط تلفنی بر امداد رسانی و اسکان اضطراری تأکید کرد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار کرمان گزارش وضعیت مناطق سیل‌زده این استان را جویا شد و ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده بر بسیج امکانات برای اهالی درگیر آبگرفتگی تأکید کرد.

امدادرسانی به خسارت‌دیدگان از این بارندگی‌ها و سیلاب‌ها با حضور نیروهای بسیج، هلال احمر و همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها در کنار گروه‌های جهادی ادامه دارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول