اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

روایتی از یک روز برفی در کردستان/از محاصره 550 روستا در برف تا لغو پروازها و تعطیلی مدارس و ادارات

بارش سنگین برف در کردستان جدای از شادی وصف‌ناپذیر مردم از نزول این رحمت الهی، برای بسیاری از مردم و مسوولان زحماتی نیز به دنبال داشت که جدای از محاصره 550 روستای استان در برف، مدارس و ادارات را به تعطیلی کشاند و موجب قطعی برق 213 روستای استان شد.

روایتی از یک روز برفی در کردستان/از محاصره 550 روستا در برف تا لغو پروازها و تعطیلی مدارس و ادارات

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بارش برف اواخر روز یکشنبه‌ در بسیاری از شهرستان‌های کردستان آغاز شد و تا شامگاه دوشنبه ادامه داشت. جدای از شادی وصف‌ناپذیر مردم از نزول این رحمت الهی، برای بسیاری از مردم و مسوولان زحماتی نیز به دنبال داشت.

تعطیلی مدارس استان در روز دوشنبه

روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: به دلیل  بارش شدید برف، لغزندگی معابر، برودت هوا، مشکلات تردد و مسدود شدن برخی از مسیرها و همچنین پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مبنی بر ادامه  بارش و افت دما در سطح استان، با توجه به هماهنگی صورت گرفته با فرمانداران شهرستان‌ روز دوشنبه تمامی مدارس شهری و روستایی مقاطع تحصیلی استان در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل و آموزش دانش آموزان به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی و شبکه شاد انجام می‌شود.

لغو پروازهای فرودگاه سنندج

ادامه بارش برف و کولاک پروازهای روز دوشنبه سنندج ـ تهران و بالعکس تهران ـ سنندج را لغو کرد در حالیکه پرواز قشم ایر سنندج تهران در روز یکشنبه برقرار بود.

روزانه یک پرواز رفت و برگشت سنندج تهران در فرودگاه سنندج انجام می‌شود.

نجات 3 نفر از زیر بهمن در سروآباد

دیاری استواری رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سروآباد اظهار کرد: ساعت سه بامداد امروز  یک بهمن سنگین در گردنه ژالانه محور ارتباطی سروآباد و مریوان به پاوه سقوط کرد و باعث مسدود شدن مسیر شد.

وی افزود: یک خودروی سواری پژو ۴۰۵ با سه سرنشین که بدون توجه به توصیه‌های هواشناسی و راهداری وارد مسیر شده بودند در گردنه ژالانه در زیر بهمن گیر افتادند،

استواری خاطرنشان کرد: با حضور به موقع راهداران این خودروی سواری بعد از زیر بهمن رهاسازی و مسافران آن از مرگ حتمی نجات یافتند و در راهدارخانه ژالانه اسکان داده شدند.

550 روستای کردستان در محاصره برف

به دنبال بارش‌ شدید برف، جدای از مسدود شدن برخی راه‌های اصلی مواصلاتی استان، راه ارتباطی و مسیر دسترسی 550 روستای کردستان هم مسدود شد.

برف، تردد در محور سقز ـ مریوان، سنندج ـ مریوان، سرواباد به سمت کامیاران، سقز ـ بوکان و سقز به بانه و همچنین سنندج دهگلان را برای ساعاتی مسدود کرد که با تلاش مجموعه راهداری این مسیرها بازگشایی شد هر چند امکان تردد در آنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر بود.

فوت یک نفر بر اثر ریزش سقف در بیمارستان بعثت سنندج

به دلیل بارش سنگین برف، سایه‌بان ورودی اورژانس بیمارستان بعثت سنندج مقاومت خود را از دست داده و ریزش کرد. 

متاسفانه در این حادثه یک مرد ۵۰ ساله اهل بانه که همراه یک مریض به بیمارستان مراجعه کرده بود، جان خود را از دست داد. 

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان به دنبال وقوع این حادثه، ضمن تسلیت به خانواده فرد متوفی بر بررسی تمامی جوانب و برخورد با هر گونه قصور احتمالی در جریان وقوع این حادثه تاکید کرد.

قطع برق در 213 روستای کردستان

 هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در خصوص خاموشی‌های شبکه برق در استان گفت: طی شبانه‌روز گذشته بارش سنگین برف که باعث شکستن درختان بر روی شبکه برق و ایجاد اتصالی در سطح شبکه شده بود، منجر به قطع شبکه برق در ۲۱۳ روستای استان شد که دیروز و با بسیج تمام امکانات و نیروهای اجرایی و عملیاتی مشکل ۱۷۴ روستا تا ساعت ۱۷ مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان‌های سقز، بانه، دهگلان و قروه هیچ روستا و منطقه شهری خاموشی شبکه برق ندارد، افزود: در حال حاضر تنها شبکه برق ۳۹ روستای استان باقی مانده که شبکه توزیع برق آنان متصل و پایدار گردد.

بارش برف در شهر مریوان موجب شد تا پُست شماره ۶۳ کیلوولت برق شهرستان از مدار خارج شود و موجب چند ساعت قطعی برق در برخی نقاط مریوان و روستاهای تابعه این شهرستان شود.

نجات جان کوهنورد بانه‌ای

اسماعیل رحیمی رییس جمعیت هلال احمر شهرستان بانه گفت: بعد از ظهر دوشنبه گروهی از کوهنوردان بانه برای کوهنوردی به کوه آربابا رفته بودند که یکی از کوهنوردان دچار مشکلی قابی شد و در برف گرفتار شد.

وی اضافه کرد: همراهان این کوهنورد برای نجات جانش با گروه های امدادی تماس گرفتند و یک اکیپ هفت نفره از نجات گران جمعیت هلال احمر به محل اعزام شدند.

رحیمی گفت: امدادگران کوهستان با انجام عملیات پیمایش زمینی از نقطه مستقرشدن آمبولانس تا محل حادثه، این کوهنورد ۳۵ ساله را پس از یک ساعت یافتند و پس از انجام اقدامات اولیه پیش بیمارستانی با احتیاط کامل از کوه پایین آوردند و به بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه منتقل کردند.

وی ادامه داد: با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و بارش برف سنگین، عملیات امداد و نجات توسط تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان انجام شد.

نجات جان 12 مادر باردار

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: همزمان با شروع بارش سنگین برف که از روز یکشنبه شروع شده به 12 مادر باردار در استان امدادرسانی و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

رضا پیرا افزود: یکی از مادران باردار اهل روستای شاهینی در ۲۰ کیلومتری کامیاران بود که در سی و هفتمین هفته بارداری دچار مسمویت حاملگی شده بود و نیروهای اورژانس بعد از پنج ساعت توانستند این مادر باردار را به مراکز درمانی منتقل کنند.

مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مادر باردار ۳۶ ساله دیگر در روستای سوییچ و مادر دیگری در روستای بوالحسن بانه امدادرسانی شد و برای دیگری نیز در تلاش هستیم تا به مرکز درمانی منتقل شود.

وی از امدادرسانی به سه مورد هم در روستاهای مریوان خبر داد و گفت: نیروهای امدادی با تلاش شبانه‌روزی و طی کردن مسیر سخت گذر و برفی سه مادر ۱۹، ۲۵ و ۲۲ ساله را نجات دادند و روانه مراکز درمانی شهری کردند.

پیرا عنوان کرد: یک مادر باردار ساکن روستای دزلی از توابع سروآباد، یک مادر باردار در شهر سنندج، مادر ۳۳ ساله در شهر سقز و یک مادر ۳۸ ساله در روستای دالوی سقز و مادر ۱۸ ساله در شهر مریوان امدادرسانی و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

شکستن درختان معابر شهری در سنندج

سنگینی برف در سنندج هم موجب شکسته‌شدن شاخه‌های درختان در بیشتر معابر شهری سنندج شد.

مردم بصورت خودجوش برای جلوگیری از شکستن بیشتر شاخه درختان، اقدام به تکاندن برف درختان کردند که جلوه‌ای دیگر از زیبایی برف را به نمایش گذاشته بود.

تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی در روز سه‌شنبه

ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای جزئیات تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی این استان در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است؛ با توجه به پیشنهاد فرمانداری‌ها و با تایید استاندار کردستان، ادارات و سازمان‌های دولتی این استان در روز سه شنبه ۲۸ دی ماه تعطیل است.

با عنایت به ادامه بارش برف و برودت دمای هوا و در راستای کاهش میزان تردد ها در سطح شهرهای استان برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی، ادارات و سازمان های دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان کردستان به جزء، دستگاه‌های امدادی و خدمت‌رسان و مراکز درمانی تعطیل خواهد بود.

همچنین با عنایت به تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان بانک‌های استان روز سه شنبه با یک سوم ظرفیت فعالیت خواهند کرد.

همچنین در روز سه‌شنبه تمامی مدارس استان در دو نوبت صبح و عصر در مناطق شهری و روستایی تعطیل خواهد بود و تنها دانش آموزانی که امتحان نهایی دارند طبق روال گذشته باید در مدرسه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/2330/70/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول