اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

پشت پرده سفر اخیر پسر رئیس‌جمهور مصر به فلسطین اشغالی چیست؟

منابع مطلع مصری از پشت پرده سفر برنامه‌ریزی شده اخیر پسر رئیس‌جمهور مصر در رأس‌ یک هیئت امنیتی به فلسطین اشغالی خبر دادند.

پشت پرده سفر اخیر پسر رئیس‌جمهور مصر به فلسطین اشغالی چیست؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه و ویژه مصری اطلاعاتی در خصوص پشت پرده سفر «محمود السیسی» از مقامات سرویس اطلاعات مصر و فرزند «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور در رأس یک هیئت امنیتی به فلسطین اشغالی در روز یکشنبه پیش ارائه کردند.

به نوشته «العربی الجدید»، بر اساس اطلاعات موجود، پسر رئیس‌جمهور مصر در رأس یک هیئت امنیتی از این کشور وارد فلسطین اشغالی شد تا طی نشست با مقامات مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص چندین پرونده مشترک میان دو طرف رایزنی کند.

مرد شماره یک نظارت بر پرونده روابط با تل‌آویو در مصر

به گفته این منابع، فرزند السیسی که دارای نفوذ بالایی در داخل سرویس حاکمیتی مصر است، در این سفر تنها نبود و با هیئتی از مقامات مسئول دو پرونده اسرائیلی و فلسطینی، با یک هواپیمای خصوصی متعلق به سرویس اطلاعاتی مصر وارد فلسطین اشغالی شد.

به گفته این منابع، پس از آن‌که رئیس جمهور مصر سرلشکر «ایمن بدیع» را به عنوان رئیس کمیته مربوط به پرونده لیبی، منصوب کرد، پسر او به مرد شماره یک نظارت بر پرونده روابط با اسرائیل تبدیل شد.

سفر برنامه‌ریزی شده فرزند السیسی به فلسطین اشغالی

به گفته منابع آگاه مذکور، این نخستین بار نیست که محمود السیسی که یکی از مسئولان ارشد در پرونده روابط میان مصر و اسرائیل است،در قالب ماموریت کاری به فلسطین اشغالی سفر می‌کند بلکه در سفر پیشین سرتیپ «عباس کامل» رئیس سرویس اطلاعات مصر به اسرائیل، او را همراهی کرده بود. سفر روز یکشنبه پیش نیز کاملا برنامه‌ریزی شده بود و یک سفر ناگهانی نبود.

این منابع فاش کردند که دوره کنونی شاهد افزایش تماس‌ها و ارتباطات بین مقامات سرویس اطلاعاتی مصر و همتایان آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به منظور دستیابی به تفاهم در خصوص اعمال اصلاحات در برخی موارد مرتبط با معاهده کمپ‌دیوید پیش از نشست کمیته مشترک نظامی بین دو کشور است.

بنا بر این گزارش، مصر برنامه‌هایی برای ایجاد یک منطقه صنعتی در شمال سینا در نزدیکی مرز با نوار غزه دارد. در دستور کار نشست اخیر پس السیسی با مقامات صهیونیست، علاوه بر تکمیل رایزنی‌ها برای اصلاح موارد توافقنامه امضا شده بین دو کشور، تحرکات مصری‌ها در پرونده بازسازی غزه که تحت نظارت یکی از شرکت‌های مصری وابسته به سرویس اطلاعاتی این کشور است نیز بررسی شد. امری که در چارچوب طرح ابتکاری رئیس جمهور مصر پس از پایان جنگ ماه می رژیم صهیونیستی در نوار غزه ارائه شده بود.

‌زمینه‌سازی محمود السیسی در اسرائیل برای نشست چهارجانبه اطلاعاتی

به گفته منابع مذکور، از جمله پرونده‌های مطرح در نشست اخیر هیئت مصری با صهیونیست‌ها، آماده‌سازی برای برگزاری نشست چهارجانبه در سطح روسای دستگاه‌های اطلاعاتی مصر، اردن، اسرائیل و فلسطین به منظور احیای روند مذاکرات رسمی بین صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها بود.

بر اساس این گزارش، سفر محمود السیسی به فلسطین اشغالی پس از دیدار رئیس‌جمهور مصر و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر شرم‌الشیخ در حاشیه همایش اخیر جوانان جهان و نیز رایزنی‌های مصری – اردنی طی روزهای گذشته به منظور هماهنگی تلاش‌ها برای این نشست چهارجانبه صورت می‌گیرد.

ماجرای اعمال تغییرات در پیمان کمپ دیوید

مصر و رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته از تعدیل و اصلاح برخی بندهای توافق کمپ دیوید که در سال 1979 میان دو طرف امضا شده بود، در راستای تقویت امنیت طبق تحولات و تغییرات موجود خبر دادند. 

به گفته منابه آگاه، اکثر تغییراتی که قرار است در این پیمان اعمال شود، مربوط به مفاد امنیتی و برای کنترل مناطق بیشتر و تقویت حضور در این مناطق است  که منطقه مرزی با نوار غزه و سیناء سهم عمده‌‌ای از آن خواهند داشت.هر دو طرف تمایل دارند که حضور نیروهای امنیتی خود به‌ویژه در منطقه مصری «رفح» را افزایش دهند و با رایزنی‌های دوجانبه که تمام آن با نظارت دولت آمریکا انجام می‌شود، هر گونه مانعی را که در مسیر این توافق قرار دارد، از میان بردارند.

این منابع می‌گویند که قاهره بر تغییرات امنیتی که قرار است در مفاد پیمان کمپ دیوید اعمال شود، بسیار پافشاری دارد به‌ویژه که این تغییرات را به اوضاع میدانی نسبتا آرام در نوار غزه و امکان دست‌یابی به توافقی طولانی‌مدت برای آتش‌بس که شاید تا بیش از ده سال به طول بیانجامد، گره می‌زند.

مصر نخستین کشور عربی بود که پس از جنگ‌های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، در سال ۱۹۷۹ با انعقاد پیمان کمپ دیوید با تل‌آویو صلح کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت.

در دسامبر ۱۹۷۸ «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا از «انور سادات» رئیس‌جمهوری وقت مصر، «مناخیم بگین» رئیس‌ وقت اسرائیل، دعوت کرد تا به کمپ دیوید بیایند که در ۱۰۰ کیلومتری واشنگتن قرار دارد. رهبران سه طرف به مدت ۱۳ روز با یکدیگر گفت‌وگو کردند و در نهایت قرارداد صلحی را امضا کردند که به  پیمان صلح کمپ دیوید معروف شد. در ماه نوامبر همان سال، سادات و بگین برای مشارکت در این امر، جایزه صلح نوبل دریافت کردند. 

توافقنامه کمپ دیوید دارای بندهای فاجعه باری بود که براساس آن طرف مصری بسیاری از حقوق خود را از دست داد و قرار شد تا تعداد سربازان خود را در صحرای سینا کاهش دهد، همچنین این توافقنامه دارای بندی سری بود که طی آن مصر باید از هر گونه همکاری نظامی با دیگر کشورهای عربی علیه اسراییل خودداری می کرد، در عین این که سادات ملزم بود با اسرائیل برای شناسایی پایگاه های مقاومت فلسطین همکاری کرده و به مبادله اطلاعات امنیتی با دستگاه اطلاعاتی اسرائیلی بپردازد.

در توافقنامه دوم که میان سادات و کارتر به امضا رسید قرار شد تا ٥٠٠٠ نیروی نظامی و فنی آمریکا برای همکاری با نیروهای نظامی مصر وارد این کشور شوند و در قبال آن آمریکا از حکومت انور سادات حمایت و پشتیبانی کند. پیرو توافقنامه سومی که بین آمریکا و رژیم صهیونیستی به امضا رسید، دو طرف مصری و اسرائیلی برای پیگیری مذاکرات برای امضای یک توافقنامه دفاعی مشترک، به توافق رسیدند.

پیشتر منابع رسانه‌ای فاش کرده بودند که اصلاحات پیشنهادی در  توافق کمپ دیوید، با هدف آماده کردن شرایط در شمال سینا و مناطق مرزی برای نقش جدید مورد انتظار مصر در قبال نوار غزه است که شامل تعامل با افزایش تعداد مسافران از طریق گذرگاه مرزی رفح ، آماده‌سازی زیرساختی که بتواند مراحل جدید را تطبیق دهد، از جمله اقامتگاه‌های موقت برای فلسطینی‌هایی که از طریق این گذرگاه تردد می‌کنند و نیز شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های ایمن و نظارت شده، که مستلزم ایجاد تعدیل‌های ظریف در برخی از مفاد توافق است.

به گفته این منابع، بین قاهره و تل آویو در خصوص نوار غزه تفاهم و اجماع متقابل وجود دارد، زیرا مصر می خواهد نفوذ خود را در این پرونده به حداکثر برساند زیرا این یکی از پرونده‌هایی است که مرکز ثقل رژیم مصر مقابل آمریکا به شمار می‌رود.(جزئیات بیشتر)

*فتانه غلامی

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول