اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شورای عالی فضای مجازی اقدامات را به مردم گزارش دهد

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: شورای عالی فضای مجازی گزارش عملکرد خودش را به مردم اعلام کند که چه میزان به اهداف و آرمان‌هایی که رهبر حکیم انقلاب ترسیم و تبیین فرمودند رسیدند و اگر نرسیدند چه موانعی پیش روی خودشان داشتند و برای رفع این موانع چه راهکارهایی دارند.

شورای عالی فضای مجازی اقدامات را به مردم گزارش دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد قربانی گلشن‌آبادی، رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست تخصصی «حکمرانی فضای مجازی»که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: نهضت استادی بسیج برای حل مسائل گوناگون کشور بایستی بسته‌های سیاستی تدوین و ارائه کند.

وی افزود: امروز فضای مجازی و رسانه‌های ارتباط جمعی به بخش تفکیک‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و با سرعتی سرسام‌آور تمامی شئون و عرصه‌های زیست و زندگی بشری را در هم نوردیده تا حدی که متفکران حوزه‌های علوم اجتماعی عصر حاضر را عصر انقلاب دیجیتال یا انقلاب صنعتی چهارم  قلمداد می‌کنند.

قربانی گفت: انقلاب چهارم مربوط به حوزه رسانه و شبکه‌های اجتماعی است و این به قدری مهم است که بسیاری از متفکران آن را انقلاب چهارم و دیجیتال می‌نامند که اشکال گوناگونی از زندگی انسان‌ها را کاملاً تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: با تسری اینترنت و فضای مجازی به زندگی عموم مردم، وضعیت زندگی ما به سبکی شده که عملاً امکان زیست منهای فضای مجازی و حوزه رسانه ناممکن است.

وی با اشاره به این‌که حوزه رسانه‌ها زندگی انسان را آن‌قدر تحت تأثیر قرار داده که برخی از متفکران اعلام می‌کنند که عصر حاضر، عصر مدیاکراسی است و نه دموکراسی و پسوند کراسی به معنی سالاری است، ادامه داد: مدیاکراسی به معنی رسانه‌سالاری است و حتی اگر قائل به رسانه‌ها هم نیستیم، باید بدانیم این رسانه‌ها هستند که افکار عمومی را مهندسی می‌کنند و به اهداف مورد نظر خودشان معماری و هدایت می‌کنند، بنابراین ماجرا و موضوع رسانه بسیار پراهمیت است.

قربانی عنوان کرد: نکته دوم در حوزه رسانه‌ها این است که آنچه مخصوصاً قشر دانشگاهی و معلمان دانشگاهی باید توجه کنند، این است که رسانه‌ها خیلی با استدلال کاری ندارند عموماً به دنبال اقناع هستند؛ یعنی روش‌های اقناع با روش‌های استدلال متفاوت و معلوم است که متضاد نیست ولی تفاوت دارد؛ یعنی ممکن است شما مستدل حرف بزنید اما قانع کننده نباشد و رسانه‌ها تلاش می‌کنند قانع کننده و  اقناعی حرف بزنند نه استدلالی و  رویکرد ما در دانشگاه عموماً استدلالی است نه اقنایی و اینها با هم تفاوت دارند.

 وی افزود: نکته سوم در حوزه رسانه‌ها این است که فعالیت رسانه‌ها در فضای مجازی صرفاً به این معنا نیست که به شما خبری را برساند یا آگاهی بدهد پس نکته سوم این است که رسانه‌ها صرفاً راوی وقایع نیستند بلکه خالق وقایع هستند.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به این‌که نکته چهارم این است که رسانه‌ها مهمترین ابزار عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی هستند، ادامه داد:  اساساً این خلق وقایع یا جعل وقایع یا واقعیت یکی از ویژگی‌های ممتاز و منحصر بفرد رسانه‌های عصر حاضر هستند و نکته چهارم جدی‌ترین و موثر‌ترین و مهمترین ابزار عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی رسانه است و هر مجموعه‌ای، نظامی و جریانی واجد یک رسانه موفق باشد به اهدافش خواهد رسید.

قربانی با اشاره به همه‌گیری و فراگیری رسانه‌های ارتباط جمعی یا به تعبیری بهتر شبکه‌های اجتماعی و تفاوت‌هایی که در این دو وجود دارد، تأکید کرد: با فراگیری شبکه‌های اجتماعی که الآن در کشور اتفاق افتاده، به عنوان مثال اینستاگرام الآن ۴۰ درصد ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است؛ ما می‌توانیم از فرهنگ‌های سنتی و ارزش‌ها و حتی خرده فرهنگ‌های خودمان دفاع کنیم و فرصت و مجال بهتری برای عرض اندام داشته باشیم و بتواند  علیه سلطه فرهنگ لیبرالی عرض اندام کند، اما در کنار این فرصت که خیلی مهم هم هست ابررسانه‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌ها و غول‌های رسانه‌ای در دنیا وجود دارند که با شگردها و ترفندها و روش‌هایی تلاش می‌کنند صدایشان اینقدر بلند و بزرگ باشد که اساساً این صدای ما شنیده نشود.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: در دومین سالگرد نکوداشت شهادت سردار دل‌ها شهید سلیمانی میلیون‌ها صفحه نکوداشت این شهید عزیز و بزرگوار توسط رسانه‌های بخشی از شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام مسدود شد که ایرانیان هم در گوگل پلی اعتراض کردند اما با ترفندهایی تلاش کردند صدای بلند و فریاد بلند ملت ایران را دیگران نشنوند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین علیرغم این که می‌توانیم در حوزه رسانه‌ها از ارزش‌های دینی ملی و مذهبی خودمان دفاع کنیم آنها هم تلاش‌های زیادی می‌کنند، علیرغم این که ادعای پوشالی آزادی بیان و رسانه و گردشگری و اطلاعات دارند ولی در عمل چیز دیگری اتفاق می‌افتد.

اولین تهدید فضای مجازی چالش‌های هویتی، گسست نسلی و تغییر در ارزش‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی

قربانی با بیان این که ما اولاً باید ببینیم تهدیدها چیست، گفت: چند تهدید در فضای مجازی وجود دارد اولین تهدید چالش‌های هویتی و گسست نسلی از طریق تغییر ارزش‌های دینی و ملی ایرانی است.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: روشن است تلاش می‌کنند سبک زندگی ایرانی اسلامی را عوض کنند از طریق برندینگ و از طریق سلبریتی‌ها که تلاش می‌کنند زندگی بر اساس هنجارهای غربی که در سبک زندگی سلبریتی‌هاست را به ما ترویج بدهند و تبلیغ کنند و زندگی من و شما را تحت تأثیر جریان رسانه‌ای قرار دهند؛ پس اولین تهدید ما چالش‌های هویتی، گسست نسلی و تغییر در ارزش‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

دومین تهدید تخریب الگوها، مفاخر و قله‌های فرهنگی کشور است

وی در ادامه بیان داشت: نکته دوم تخریب الگوها، مفاخر و قله‌های فرهنگی کشور یعنی شخصیت‌های ارزشمند ایرانی اسلامی است که بعنوان الگو در ذهن جوانان ما ترسیم شده اینها را می‌خواهند تخریب کنند و الگوهای مرتبط با فضای فرهنگی خودشان را در ذهن مخاطبین ایمپلینت کنند تهدید الگوهای ارزشی است.

سومین تهدید تقویت و تشدید آسیب‌های اجتماعی است

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نکته سوم تمرکز بر تشدید آسیب‌های اجتماعی است، که چند آسیب اجتماعی درشت در کشور داریم که تلاش می‌کنند این آسیب‌ها تشدید و تقویت شود که از درز و لای آن بتوانند به حوزه‌های سخت ارزش‌های اجتماعی ورود کنند و هسته سخت ارزش‌های ایران را از هم بگسلند.

 قربانی گفت: مثلا در ایران یکی از ارزش‌های اجتماعی ادب است که در ادبیات هم داریم این که با کنایه حرف می‌زنیم ناشی از این است که ایرانیان تلاش می‌کنند مودبانه حرف بزنند و تمام آثار ادبیات کلاسیک ما مملو از انگاره‌های ادبی است آنها می‌فهمندو تلاش می‌کنند این آسیب‌های اجتماعی قباحت را در فضای مجازی بشکنند و وقتی شکستند ادبیات جدیدی در فضای اجتماعی شبکه‌های اجتماعی و مجازی بسازند.

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: به نظرم اولین راهکار این است که اول از خودمان شروع کنیم که در خط مقدم جبهه رسانه‌ای و جنگ رسانه‌ای اساتید و معلمان دانشگاهی قرار دارند به مثابه فرماندهان جنگ نرم که ابزار و جبهه آن در حوزه رسانه است.

وی ادامه داد: اولین وظیفه و تکلیف ملی و دینی ما جهاد تبیین، نهضت روشن‌گری و جنبش آگاه‌سازی است که معطوف به تنویر افکار باید باشد وعموم مردم را نسبت به این جنگ نابرابر باید روشن کنیم.

قربانی تصریح کرد: به عنوان فرزندان این مملکت و میهن وظیفه و رسالت این را داریم که حقایق و واقعیت‌های بارز و روشن و شفاف انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی را محضر ملت ایران و سایر ملل آزادی‌خواه و عدالت‌خواه جهان اعلام کنیم.

شورای عالی فضای مجازی اقدامات را به مردم گزارش دهد

رئیس مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور عنوان کرد: دومین راهکار این است که مطالبه جدی و البته عمومی و نخبگانی از شورای عالی فضای مجازی کشور که سال ۱۳۹۰ با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب تاسیس شده که گزارش عملکرد ده ساله خودش را تقدیم کنند که چه میزان به اهداف و آرمان‌هایی که رهبر حکیم انقلاب ترسیم و تبیین فرمودند رسیدند و اگر نرسیدند چه موانعی پیش روی خودشان داشتند و برای رفع این موانع چه راهکارهایی دارند.

وی بیان داشت: این فضای مجازی در تراز انقلاب و ارزش‌ها و نظام اسلامی نیست این را همه می‌دانند و حتما بایستی سر و سامان داده شود به هر حال جریان و اساتید دانشگاهی باید از مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاهای ذی ربط مطالبه کنند و گام صحیحی بردارند.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول