اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

شایعاتی که با پررنگ شدن روابط ایران و روسیه ساخته می‌شود/ هجمه‌های غرب‌زده‌ها ادامه دارد

هر زمان که روابط ایران با کشورهای مهم اقتصادی دنیا آن هم در دوران تحریم‌ها پررنگ می‌شوند، عده‌ای در داخل و خارج از کشور علیه این روابط حاشیه‌سازی می‌کنند.

شایعاتی که با پررنگ شدن روابط ایران و روسیه ساخته می‌شود/ هجمه‌های غرب‌زده‌ها ادامه دارد

از شایعه تا واقعیت: آیت‌الله سید ابراهیم رییسی‌‌، رئیس‌جمهور کشورمان امروز به مسکو سفر کرد و قرار است در دیدار با پوتین دو طرف درباره برجام و اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی رایزنی کنند.
شمخانی‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز درباره اهمیت سفر عنوان کرد: مشارکت ایران با روسیه در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، سیاست یکجانبه‌گرائی آمریکا را با افول مواجه ساخت‌. همکاری‌های اقتصادی بلندمدت می‌تواند زمینه شکل‌گیری تجربیات موفق جدیدی باشد.
اقتصاد مقاومتی‌، همکاری با همسایگان و برقراری رابطه تجاری با روسیه و چین دوقدرت اقتصادی جهان از مهمترین راهکارهای ایران در زمانی است که آمریکا شدیدترین ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را اعمال کرد.
اما در این سال‌ها هر زمان صحبتی از همکاری‌های بلندمدت یا سفر مقامات بلندپایه این دوکشور(اینجا ) صورت گرفت، همواره عده‌ای شروع به شانتاژ خبری و شایعه‌پراکنی برای تخریب این روابط و بدبین کردن افکار عمومی نسبت به این کشورهاکردند.

در ادامه مروری به شایعاتی که با هدف تخریب روابط ایران و روسیه انجام شده می‌اندازیم:

* شایعه استقبال سرد از قالیباف در روسیه

اواخر سال گذشته و پس از اعلام خبری مبنی بر سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه و تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، هجمه‌هایی علیه این سفر و شخص قالیباف شروع شد.

 

برخی رسانه‌ها، به خصوص کاربران ضدانقلاب درحالی که محمدباقر قالیباف هنوز در تهران حضور داشت، تصاویر سفر ۵ سال پیش قالیباف را منتشر کرده بودند و مدعی استقبال سرد مقامات روس از رئیس‌مجلس ایران شدند.

 

* شایعه مستعمره شدن ایران

پیشتر از آن در زمان سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه، عده‌ای با تکیه بر کلیدواژه‌هایی چون «نفت در برابر غذا»، «توافق خفت بار»، «مستعمره شدن ایران» و... افکار عمومی ایران را تحت تاثیر قرار دادند. جریانی در همان زمان در فضای مجازی به راه افتاد تا ایران را وابسته به روسیه نشان دهد، عده‌ای دیگر پا را فراتر گذاشتند و ایران را مستعمره روسیه  معرفی کردند.

 

* ادعای «عدم اجازه برداشت ایران از ۸ حلقه چاه‌ گازی در خزر»

یکی از شایعات پر سروصدای اخیری که چندماه پیش و چند روز پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم منتشر شد ادعای «عدم اجازه برداشت ایران از ۸ حلقه چاه‌ گازی در خزر» بود که درپی انتشار مطلبی در اویل پرایس منتشر شده بود و عده‌ای نیز هشتگ‌هایی درباره «فروش ایران به روسیه» و ذبح منافع ملی در فضای مجازی منتشر کردند.

این شایعات درحالی بود که تاکنون ایران اصلا میدان گازی‌ای در این منطقه کشف نکرده و همین موصوع با واکنش سفارت روسیه و همچنین شرکت نفت خزر روبروشد. خبرگزاری فارس نیز در گزارش‌هایی (اینجا و اینجا ) به  طور مفصل به آن پرداخت.

 

* صرف نظر ایران از سهم ۵۰درصدی‌اش از دریای خزر

بی‌بی‌سی‌ (BBC) فارسی در زمان امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نیز شروع به حاشیه‌سازی کرد. این رسانه با انتشار گزارش‌هایی سعی کرد تا وانمود کند ایران به خاطر قرار گرفتن در موضع ضعف، از سهم ۵۰درصدی‌اش از دریای خزر صرف‌نظر کرده است.

اما پس از پاسخ دقیق مسئولان و کارشناسان ایرانی و تحت فشار قرار گرفتن این رسانه و کارشناسش اعتراف کردند که هیچ اسناد تاریخی وجود ندارد که سهم ایران و روسیه از دریای خزر را ۵۰ -۵۰ مشخص کرده باشد(اینجا).

 

* ادعای آلودگی گندم‌های وارداتی از روسیه

در روزهای اخیر نیز برخی با جنجال‌های رسانه‌ای واردات گندم از روسیه را آلوده به سرب معرفی کردند.

 

این درحالی است که سرپرست اداره کل آزمایشگاه‌های سازمان غذاودارو واکنش به ادعای منتشرشده در مورد آلودگی گندم‌های وارداتی، عنوان کرد: از ۵ کشتی حامل گندم وارداتی نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه ارسال کردیم اما نتایج اولیه قابل قبول بوده و مشکلی مشاهده نشده است.

 

* دست رد روسیه به صادرات فلفل ایران

ایران‌اینترنشنال چند روز پیش با انتشار گزارش کوتاهی ادعا کرد که قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران  فلفل‌دلمه‌ای‌های صادراتی سمی را میان محرومان پخش کرده است.

 

نکته نخست این است که اگر این موضوع صحت هم داشته باشد عدم ترخیص یک محصول نمی‌تواند نشانه برهم خوردن روابط اقتصادی بین دو کشور باشد. 

درثانی فلفل‌ دلمه‌ای‌های صادراتی از لحاظ سلامتی هیچ مشکلی نداشته و عدم پذیرش این کالا از جانب کشور روسیه به دلیل عدم ارائه گواهی سلامت مورد تایید برای روسیه بود. این محصولات از ۴ نوع سم مورد استفاده در ایران که در اروپا هم تایید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد بهره برده بود اما تنها مورد تایید روسیه بود.

 

* شایعه تولید واکسن اسپوتنیک در ایران و ارسال به روسیه

در زمان شیوع کرونا، درحالی که دولت وقت کشورمان علاقه چندانی به برقراری ارتباط با روسیه و واردات واکسن از این کشور نداشت، عده‌ زیادی سعی کردند تا روابطمان با این کشور را تضعیف کنند.

 

یکی از این ادعاها تولید واکسن اسپوتنیک در ایران و ارسال به روسیه بود؛ ادعایی که همان زمان با واکنش وزارت بهداشت روبرو شد و  کیانوش جهانپور سخنگوی وقت سازمان غذا و دارو  این اظهارات را به شدن تکذیب کرد.

 

* دفن زباله‌های هسته‌ای روسیه در ایران

یکی دیگر از این شایعات مربوط به دفن زباله‌های هسته‌ای کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه در بیابان‌های ایران بود. متن یکی از این شایعات را بخوانید: ایران به صورت مخفیانه با روسیه توافق میکنه که زباله های هسته ای رو به ایران بیارن و در کویر لوط و سمنان به صورت کاملا مخفیانه و دور از اطلاع مردم در چاههایی عمیق با بشکه پلاستیکی مدفون کنند و در صورت نشت فوق العاده کشنده و سرطان‌زا هست.

 

این درحالی است که «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی  قرار نیست، پسماند هسته‌ای دیگر کشورها در ایران دفن شود و اساساً هیچ کشوری نمی‌تواند پسماند هسته‌ای خود را در کشور دیگر دفن کند

پیتر برنز (Peter C. Burns)، رئیس مرکز انرژی‌های پایدار در دانشگاه نوتردام هم عنوان کرده بود: حمل و نقل پسماندهای اتمی دشوار است و نزدیک به غیرممکن است که بتوان مقادیر زیاد زباله‌های هسته‌ای را بدون ردیابی بین مرزهای بین‌المللی جابجا کرد.
 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول