اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

4 اولویت‌ ترانزیتی ایران و روسیه برای توسعه تجارت/احیای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در اولویت

کارشناس مسائل روسیه گفت: یکی از اولویت‌های اصلی دو کشور ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل، فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است. این کریدور ترانزیتی هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از طریق ایران به روسیه وصل می‌کند.

4 اولویت‌ ترانزیتی ایران و روسیه برای توسعه تجارت/احیای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در اولویت

امین اعظمی کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و بررسی این موضوع در دیدار سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه بیان کرد: از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه تجارت میان ایران و روسیه، زیرساخت‌های حمل‌ونقلی ضعیف بین دو کشور است.

این کارشناس مسائل روسیه گفت: در این بین یکی از اولویت‌های اصلی دو کشور در حوزه حمل و نقل، فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است. این مسیر قرار است حمل و نقل کالا از اروپا از طریق خاک روسیه و ایران به آسیای جنوبی و جنوب شرقی و بالعکس را تامین کند.

وی اظهار داشت: پس در ابتدا روسای جمهور و مقامات عالی رتبه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه باید توافق کنند که هر چه زودتر این مسیر ترانزیتی که می‌تواند کشورهای جنوب شرق آسیا بالاخص هند و همچنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به روسیه و پس از آن، به شرق و شمال اروپا وصل کند، به صورت عملیاتی و روی زمین فعال شود.

*تکمیل خط ریلی اینچه‌برون و رشت-آستارا در پازل کریدور شمال-جنوب

اعظمی افزود: از مهمترین ملزومات طرح کریدور شمال به جنوب، تکمیل خط ریلی رشت-آستارا است که از قضا نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی و نزدیک به یک میلیارد دلار دارد. برای تکمیل این مسیر می‌توان از توانمندی روس‌ها در ساخت ریل و همچنین سرمایه‌گذاری آنها در این پروژه بهره برد. این خط ریلی یک گسست ترانزیتی در مسیر کریدور شمال-جنوب ایجاد کرده است (تصویر 1).

تصویر 1

این کارشناس مسائل روسیه گفت: از دیگر موارد همکاری دو کشور می‌توان به گسترش و ایجاد رونق در خطوط دریایی حوزه خزر و خط ریلی اینچه برون (تصویر 2) در ضلع شرقی این کریدور است. درباره مسیر دریایی باید اشاره کرد که ایران و روسیه از نظر دریایی هم‌مرز هستند و در صورت راه‌اندازی کریدور دریایی نیاز به هیچکدام از همسایگان شمالی ایران به عنوان واسط ترابری نیست.

تصویر 2

وی ادامه داد: در این بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز باید به همراه یکدیگر، جمهوری آذربایجان را نیز در فعال سازی کریدور شمال-جنوب همراه خود کنند تا محموله‌های ریلی میان دو ایران و روسیه با سرعت و زمان هر چه بیشتر حمل شود.

*لزوم اراده سیاسی ایران و روسیه برای احیای خط ریلی جلفا به روسیه

اعظمی گفت: همچنین مسئله بسیار مهم دیگر، فعال‌سازی خط ریلی جلفا به نخجوان، ارمنستان و سپس گرجستان و روسیه است (تصویر 3). این مسیر ریلی که در سال‌های دور و پیش از فروپاشی شوروی از مهمترین خطوط ریلی بین المللی به شمار می‌رفت.

تصویر 3

این کارشناس مسائل روسیه در پایان تاکید کرد: متاسفانه خط ریلی جلفا به نخجوان، ارمنستان و سپس گرجستان و روسیه  پس از فروپاشی شوروی و ایجاد اختلافات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بلا استفاده مانده و در قسمت‌هایی از آن تخریب بوجود آمده است که نیاز است با اراده سیاسی طرفین ایرانی و روس، زمینه احیای این خط از سر گرفته شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول