اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روسیه هم حضور مبارزان خارجی در آشوب‌های قزاقستان را تایید کرد

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه قزاقستان در زمان آشوب‌های اخیر با چالش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده بود، گفت جنگجویان و نیروهای خارجی در این ناآرامی‌ها شرکت داشتند.

روسیه هم حضور مبارزان خارجی در آشوب‌های قزاقستان را تایید کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اولِگ سیرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت جنگجویان خارجی در ناآرامی‌ها و آشوب‌های اخیر قزاقستان شرکت داشتند.

سیرومولوتوف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» توضیح داد، نیروهای خارجی و شبه‌نظامیانی که در کشورهای خارجی و مناطق محل درگیری در سراسر جهان تجربه کسب کرده‌اند در حملات اوایل ژانویه در قزاقستان حاضر بودند.

بر این اساس، وی اظهار داشت که گزارش سازمان‌های مجری قانون قزاقستان نیز حضور افراد خارجی و همچنین شبه‌نظامیان کارکشته در میان آشوبگران داخلی در ناآرامی‌های این کشور را تایید می‌کند.

به نوشته ریانووستی، این دیپلمات روس با بیان اینکه اعتراضات مسالمت‌آمیز قزاقستان مورد سوءاستفاده آشوبگران قرار گرفت، گفت این کشور در آن روزها با چالش بی‌سابقه ای روبه‌رو شده بود.

سیرومولوتوف تصریح کرد، نیروهایی که قصد داشتند قدرت در قزاقستان را با استفاده از خشونت تصرف کنند، از اعتراضات مسالمت‌آمیز در این کشور سوءاستفاده کردند.

بر اساس این گزارش، وی توضیح داد: «قزاقستان با چالش بی سابقه‌ای برای کشور، امنیت و حاکمیت خود مواجه است. نیروهای علاقمند به تصرف خشونت آمیز قدرت از اعتراضات مسالمت آمیز با ماهیت اجتماعی-اقتصادی قزاقستان سوء استفاده کردند. برای این کار، آنها نیاز به بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی داخلی در جمهوری قزاقستان داشتند».

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه بعضی نیروهای داخلی و خارجی سعی در سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی قزاقستان برای سرنگون کردن دولت این کشور داشتند، گفت سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل بالای خود را نشان داد. (جزئیات بیشتر)

در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله کرده و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.

در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول