اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

آغاز جدال شاخص سازهای بازار سرمایه با نمادهای کوچک/ قیمت نفت به کمک بورس تهران آمده است؟

بازار سرمایه در حالی امروز با رشد شاخص مواجه شد که قیمت نفت را می‌توان یکی از عوامل رشد بورس دانست.

آغاز جدال شاخص سازهای بازار سرمایه با نمادهای کوچک/ قیمت نفت به کمک بورس تهران آمده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه همیشه درگیر دوگانه‌های مختلف بوده است. یک روز درگیر دوگانه نمادهای بزرگ و کوچک، یک روز درگیر دوگانه سهم‌های دلاری و ریالی و امروز باز هم درگیر دوگانه شاخص سازها و سایر نمادها بودیم.

نمادهای شاخص ساز در روزی که بسیاری از سهم های دیگر به دلایل مختلف قرمزپوش هستند، شاخص کل بورس را سبز کرده و یک تنفس به افت‌های پی در پی بورس می‌دهند.

به نظر می‌رسد امروز هم بازار سرمایه درگیر این دوگانه بوده و در حالی که شاخص کل بورس رشد کرده است، شاخص کل هموزن که معیار بهتری برای قضاوت درباره رشد یا ریزش بازار سرمایه است، با افت مواجه شده است.

اقدام شرکت‌های تاثیری بر بازار سرمایه ندارد

معامله‌گران در شرایطی معاملات خود را در بازار امروز آغاز کردند که در 5 روز قبلی شاخص کل حدودا 60 هزار واحد ریزش کرده و جریان خروج پول نیز به بیستمین روز خود نزدیک می‌شد. شکسته شدن آخرین مقاومت در محدود کانال 1.3 میلیون واحدی در معاملات روزهای گذشته بدترین اتفاق ممکن از نظر سهامداران خرد محسوب می‌شد.

اما در این شرایط بازار سرمایه و شرکت‌های حقوقی به یکباره برای جمع کردن روند نزولی بازار تصمیم به ورود گرفتند، اما این ورود مانند همه اقدامات قبلی آنها در نمادهای شاخص ساز و بزرگ بازار سرمایه بوده و تاثیر چندانی برای کلیت بازار سرمایه نخواهد داشت.

به عبارت دیگر، این ورود شرکت های حقوقی برای حمایت از بازار در 18 ماه گذشته که بازار سرمایه با ریزش مواجه شده است، بارها تکرار شده و نتیجه‌ای نیز نداشته است. دلیل بی تاثیر بودن این اتفاق نیز تداوم نداشتن این حمایت‌ها بوده و سهامداران خرد نیز اعتمادی به اقدامات شرکت‌های حقوقی ندارند.

امروز اغلب نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار بود. به نظر می‌رسد رشد قیمت نفت علت اصلی رشد قیمت سهام شرکت‌های پالایشی باشد. روز گذشته قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح در 7 سال اخیر رسید. 

رشد شاخص کل و افت شاخص کل هموزن

در معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با رشد سه هزار و 539 واحدی روبرو شد و روند نزولی شاخص کل بورس تهران پس از 5 روز متوقف شد. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و 279 هزار و 505 واحد رسید.

اما شاخص کل هم وزن با افت هزار و 386 واحدی در سطح 335 هزار و 643 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس، 12 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 642 واحد قرار گرفت.

کاهش 65 درصدی خروج سهامداران حقیقی

امروز برای بیستمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 243 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول حقیقی نسبت به معاملات دیروز کاهشی 65 درصدی داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی متعلق به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، توسن (شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و وگردش (بانک گردشگری) بوده است، اما در طرف دیگر بازار، نمادهای دفاراح، وحافظح و زگلدشتح بیشترین پول حقیقی را داشته‌اند.

افت ارزش معاملات خُرد و رشد ارزش کل معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 231 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به معاملات روز گذشته رشد 44 درصدی را به ثبت رسانده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 69 میلیارد تومان بود که 34 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نسبت به روز قبل 13 درصد افت کرده و به رقم 2 هزار و 237 میلیارد تومان رسید که 41 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.

رشد 367 درصدی صف های خرید

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 175 نماد رشد قیمت داشتند که 124 نماد بورسی و 51 نماد فرابورسی بودند. تعداد نمادهایی که در نهایت در صف خرید قرار داشتند، 30 نماد بود.

ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 367 درصد رشد کرد و در رقم 70 میلیارد تومان ایستاد. یعنی 37 درصد نمادهای حاضردر بازار امروز با رشد قیمت مواجه شدند.

امروز نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، هجرت (شرکت پخش هجرت) و شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) بیشترین صف خرید را داشتند.

کاهش 63 درصدی صف‌های فروش

در پایان معاملات روز چهارشنبه 288 نماد کاهش قیمت داشتند که 201 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش در پایان معاملات امروز تعداد 47 نماد بوده است.

در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 63 درصد کاهش یافت و 117 میلیارد تومان شد. یعنی  57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین صف فروش  به نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق گرفته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول