اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم خدمات مهندسی گاز ایران با روس‌ها/ آیا ایران و روسیه در بازار گاز رقیب هستند؟

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در حال حاضر بازارهای هدف روسیه و ایران اشتراک جدی ندارد و مباحثی که درباره فتح بازار گاز اروپا توسط ایران مطرح می‌شود، کمی رویاپردازانه است.

پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم خدمات مهندسی گاز ایران با روس‌ها/ آیا ایران و روسیه در بازار گاز رقیب هستند؟

رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت‌ همکاری ایران و روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تضاد منافع ایران و روسیه برای دستیابی به بازار گاز اروپا گفت: برای بررسی تعاملات اقتصادی با کشور روسیه، ضروری است جایگاه فعلی این کشور را از دید کلان‌تری تحلیل کنیم. از سال 2014 به بعد و تحت تاثیر وقایع اوکراین، کشورهای غربی نظام تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند. در نتیجه این کشور در تقابل اقتصادی تندتری با اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفت.

وی افزود: روسیه بعد از اعمال تحریم‌ها روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و شرق آسیا گسترش داد تا بدین صورت وابستگی اقتصادی خود را به اروپا و آمریکا کاهش دهد. در واقع در صحنه اقتصاد جهانی، روسیه در تقابل جدی با آمریکا و اروپاست، ولی به دلایلی همچون وابستگی شدید اروپا به گاز روسیه این کشورها امکان اعمال تحریم‌های شدیدتری علیه روسیه ندارند.

نوشادی اظهار داشت: در نتیجه در پازل اقتصاد جهانی به دلیل اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه و ایران، این دو کشور در یک بلوک سیاسی-اقتصادی مشترک قرار می‌گیرند و تعاملات اقتصادی آنها از این دید قابل بررسی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: طبق آمار همکاری ایران و روسیه در شرایط تحریم‌ها نه تنها کاهش نیافته، بلکه روند صعودی نیز داشته است، زیرا به همان دلیلی که عرض کردم ترجیح روسیه واردات از ایران و کشورهای همسو و کاهش وابستگی به اتحادیه اروپاست، هرچند کلا این حجم از تجارت عدد بزرگی نیست.

*رویافروشی وابستگی اروپا به گاز ایران با هدف تخریب روابط با روسیه

وی گفت: اینکه با وجود ظرفیت همکاری‌ قابل تعریف ایران و روسیه، برخی رسانه‌ها تنها دست روی تقابل این دو کشور در بازار گاز اروپا می‌گذارند، به نظرم بیشتر تحت تاثیر سیاسی کاری جریان‌های غربگرا است تا اینکه واقعا تقابلی بین دو کشور در عالم واقعیت وجود داشته باشد. وقتی تراز مصرف گاز کشور منفی است با کدام گاز قرار است ایران و روسیه با هم بر سر گاز اروپا رقابت کنند.

نوشادی گفت: اما درباره همین موضوع هم فعلا اولویت اصلی کشور ایران در حوزه گاز، حل بحران گاز و چالش تراز منفی گاز است. یعنی الان در زمستان و در سال‌های آینده در طول سال تقاضای گاز در داخل کشور بیشتر از تولید گاز است و ایران برای حضور در بازار گاز ابتدا باید بر مشکل تراز منفی گاز خود فائق بیاید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: بعد از حل مشکل ناترازی، گام اول ایران فتح بازارهای منطقه است. یعنی به صرفه‌ترین گزینه‌های صادرات گاز ایران از جنبه اقتصادی و سیاسی به کشورهای منطقه مثل پاکستان، کویت و عمان است. ضمن اینکه اقتضای تمرکز بر زنجیره ارزش، تولید برق و محصولات ارزشمند پتروشیمی، مانع از این است که بر روی صادرات گاز به هر کشوری از جمله اروپا داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حال پس از فتح این بازارها و در صورت دسترسی به فناوری‌های بالاتر می‌توان به روش‌های مختلفی برای حضور در بازار جهانی و رقابت با روسیه نیز برنامه‌ریزی کرد.

نوشادی گفت: بنابراین در حال حاضر بازارهای هدف روسیه و ایران در حوزه ی گاز اشتراک جدی ندارد و مباحثی که درباره فتح بازار گاز اروپا توسط ایران مطرح می‌شود کمی رویاپردازانه است و فعلا در اولویت ایران نیست. البته این بدان معنا نیست که حضور در بازار اروپا بد است بلکه بحث بنده بر اولویت‌ها معطوف است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در نتیجه به دلایلی که ذکر کردم تمرکز صرف رسانه‌های غربگرا به تقابل ایران و روسیه در بازار اروپا بیشتر برای بهره‌برداری سیاسی و تخریب روابط  دو کشور در اذهان عمومی مردم انجام می‌شود، وگرنه بازارهای هدف دو کشور مجزا هستند.

*جذب سرمایه‌گذاری روس‌ها در خلق زنجیره ارزش نفت و گاز

وی درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دو کشور افزود: همچنین این امکان وجود دارد که در تعاملات‌مان با کشور روسیه با جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی و لیسانس از این کشور بتوانیم در خلق زنجیره ارزش نفتی و گازی خود استفاده کنیم. همین الان هم روس‌ها در حال توسعه برخی میادین نفتی ما هستند که این ارتباط هم انتظار است بهینه شود.

نوشادی اظهار داشت: به اعتقاد بنده ما توانایی جذب سرمایه از داخل کشور برای توسعه میادین نفتی و گازی را داریم و بهتر است در جاهایی که امکان جذب سرمایه از داخل وجود دارد صرفا به خرید امکاناتی که نداریم از روسیه و سایر کشورها اقدام کنیم.

* پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم خدمات مهندسی گاز با روس‌ها

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: در حوزه بازار گاز ظرفیت همکاری ایران و روسیه بسیار بالا است. ایران و روسیه دو کشور دارنده بزرگترین منابع گازی دنیا هستند که می‌توانند در زمینه انتقال فناوری و لایسنس در صنعت گاز به یکدیگر کمک کنند و خلاهای همدیگر را در مواجهه با تحریم شرکت‌های غربی بپوشانند. در این حوزه محورهایی نیز برای مذاکره با روس‌ها پیشنهاد شده است.

وی افزود: ما باید به دنبال کار و پروژه‌های مشترک در حوزه گاز با روسیه در قالب کنسرسیوم باشیم. شبکه گاز پیچیده ایران و ایستگاه‌های تقویت فشار در طول این شبکه نشان می‌دهد که توانمندی ایرانی‌ها در صنعت گاز افزایش چشم‌گیری یافته است و ما در دوران بلوغ و شکوفایی خود هستیم.

نوشادی در پایان گفت: از طرفی عمده شبکه توسعه گاز کشور انجام شده است و تقریبا جایی برای توسعه بیشتر نیست، در نتیجه ما باید به دنبال کار در بیرون از کشور باشیم به خصوص در حوزه مهندسی مشاور، تامین‌کنندگان کالا و پیمانکاران. این همکاری‌ها می‌تواند با روس‌ها در قالب کنسرسیوم شکل بگیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول