اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

ایمان صفا: افخمی مخالف حضور من در «عملیات 125» بود/ کار آتش‌نشانان حتی در بازی هم سخت است

ایمان صفا درباره نقش خود در سریال «عملیات 125» و خاطره کار با سه کارگردان متفاوت صحبت کرد.

ایمان صفا: افخمی مخالف حضور من در «عملیات 125» بود/ کار آتش‌نشانان حتی در بازی هم سخت است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، ایمان صفا بازیگر در بخش نوستالژی برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی گفت: من متولد یکم دی سال 62 هستم. از سال 68 تئاتر کودک کار می‌کردم. قبل از سریال «عملیات 125» در فیلم سینمایی «قرنطینه» نقشی کوتاه داشتم. بهروز افخمی این فیلم را تدوین می‌کرد، همان جا مرا برای این سریال دعوت کرد و من هم بدو بدو رفتم. قبل از قرنطینه هم تله فیلم «فرصت های فردا» را با منوچهر هادی کار کرده بودم.

وی درباره آشنایی خود با منوچهر هادی توضیح داد: منوچهر همسایه ما بود و می‌دانست که من از کودکی تئاتر کار می‌کردم. خیلی از بچه‌های محل از او می‌خواستند تا در یک فیلم آنها را بازی دهد اما من هیچ‌وقت به او نگفتم. یک بار منوچهر به من گفت که نقش یک موتور سوار در «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی را بازی کنم، اما من گفتم که حتما باید نقش اصلی و یا مکمل باشد، او به من گفت چه کسی به تو نقش مکمل می‌دهد؟! تا اینکه 6 سال بعد خودش تله فیلم ساخت و نقش مکملش را به من داد.

بازیگر سریال «عملیات 125» با بیان اینکه این سریال در 3 فصل بلند ساخته شد، ادامه داد: 8 قسمت فصل اول را افخمی ساخت و 4 قسمت آخر را به راما قویدل سپرد، فصل دوم آن را محمدرضا آهنج و 14 قسمت از فصل سوم را مسعود آب‌پرور ساخت. بعد از آن مدتی کار خوابید و بعد دوباره بهروز افخمی کار را به دست گرفت. من به عنوان بازیگر در برابر دوربین افخمی راحت تر بودم زیرا او آرام ترین کارگردانی است که تاکنون دیده‌ام. از آنجایی که افخمی خودش کار را تدوین می‌کند، هدف خود را می‌شناسد و به همین خاطر دیالوگ بیات نمی شود اما کارگردان‌های جدید از تدوین می ترسند، به همین خاطر سکانس‌ها را به کرات می گیرند.


10 دقیقه انرژی مثبت برای حذف یک دیالوگ

وی با بیان خاطره‌ای از «عملیات 125» تشریح کرد: در یک سکانس من با کاوه خداشناس و چند آتش‌نشان دیگر از دم زمین چمن می آمدیم، دیالوگ می‌گفتیم و از کنار قاب خارج می‌شدیم. از خارج قاب آمدیم، کارمان را انجام دادیم، افخمی گفت یک‌بار دیگر انجام دهید، یک‌بار دیگر سکانس را گرفتند، بهروز افخمی از پشت مانیتور خود بلند شد پیش ما آمد، به کاوه گفت عالی بود، به من گفت ایمان فوق‌العاده هستی. آمدم بگویم که همه چیز شما درست است و نگران نباشید، سپس رفت و یکباره برگشت و گفت ایمان اگر این دیالوگ را نگویی بهتر است. یعنی 10 دقیقه به ما انرژی مثبت داد تا بگوید آن دیالوگ را نگو. بازی بازیگر برایش مهم بود. در باکس تدوین به پسرش آیدین می‌گفت که آن پلان را در کار بگذار. او می‌گفت اما اینجا بوم است، افخمی می گفت اشکال ندارد، بازی بازیگر در اینجا بهتر است و بوم مهم نیست.

صفا افزود: مسعود آب‌پرور ویژگی‌های خاص خود را دارد و آقای آهنج تند و اهل بگو بخند است. من در «عملیات 125» با همه کارگردان‌ها خوب بودم، شاید چون اولین کار بلند و حرفه‌ای من بود، خاطرات آن در ذهنم مانده اما واقعا این آرامش را داشت. زمانی که منوچهر هادی گفت بهروز افخمی گفته ایمان را برای سریالم می‌خواهم، گفتم چشم، سریع به دفتر او رفتم و قرارداد را سفید امضا کردم. به هر حال بهروز افخمی  بود و من هم تا آن زمان کار سریال نداشتم.
وی ادامه داد: بعدها که من با علیرضا افخمی صحبت می‌کردم، می‌گفت من مخالف صددرصد حضور تو بودم. زیرا کاراکتری که نوشته بودم یک پسر هیکلی، درشت و ورزشکار بود.

ماجرای شوخی لطیفی و علیرضا افخمی از قول ایمان صفا

بازیگر سریال «بچه محل» با بیان اینکه نام حسین لطیفی برای نقش او در سریال «عملیات 125» آگاهانه انتخاب شده بود، مطرح کرد: علیرضا افخمی براساس شوخی‌هایی که با محمدحسین لطیفی داشت، نام نقش بچه پایین شهر را حسین لطیفی گذاشته بود. از آن طرف مدتی بعد، حدود یک سال با آقای علیرضا افخمی تماس می‌گرفتم اما تلفنش خاموش بود، تا اینکه او را پیدا کردم و پرسیدم چرا تلفنتان خاموش است؟ گفت محمدحسین دوباره با من شوخی کرد؛ گویا در سریال «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، شماره‌ای که حمید گودرزی برای الناز شاکردوست می‌نویسد، شماره موبایل علیرضا افخمی است و شماره او در همه جا پخش می‌شود.

وی درباره شخصیت حسین لطیفی در سریال گفت: او با تقلب وارد آتش‌نشانی شد. از کودکی این شغل را دوست داشته است. یک بچه بامرام جنوب شهری است که در محله خود با تمام مواد فروش‌ها می‌جنگد و اهالی محل را به سمت ورزش و زندگی درست سوق می‌دهد. عاشق سمانه خانم خواهر دوستش است. وارد آتش‌نشانی می‌شود و دنبال انجام یک کار بزرگ می‌گردد. البته حسین لطیفی یکی از نمونه‌های کوچک آتش‌نشان‌هایی است که دنبال کار قهرمانانه هستند. وگرنه انتخاب این شغل از روی عقل سلیم دشوار است. قطعا باید عشق و فداکاری در این انتخاب وجود داشته باشد.

وعده های مسئولان به آتش نشانان عملی نشده

صفا یادآور شد: آتش‌نشانان 24 ساعت شیفت و 48 ساعت آف هستند اما در همان 48  ساعت هم کار می‌کنند تا بتوانند خرج خانواده خود را تامین کنند. ما فقط یاد گرفتیم هر سال به مناسبت 7 مهر یا سالگرد شهدای پلاسکو، با من یا یکی از دوستانم که در سریال 125 بازی کردند، در یک برنامه گفتگو کنیم. اما وعده‌های مسئولین به آتش‌نشانان عملی نشده  و آنها جلوی شهرداری تجمع کرده‌اند.

حتی بازی در نقش آتش نشان هم سخت و خطرناک است!

این بازیگر ابراز داشت: من نقش یک آتش‌نشان را بازی کردم اما بازی آن هم سخت است. در سکانسی که پخش شد، آتشی که شما می‌بینید یک آتش مهار شده است اما همین آتش هم خطرناک و سخت بود. بزرگ‌ترین مشکل این عزیزان نبود یکسری از تجهیزات است. در حادثه پلاسکو فرماندهان آتش‌نشانی می‌گفتند که اگر به جای یک جرثقیل سی طبقه، 5 جرثقیل داشتیم ممکن بود این اتفاق هرگز رخ ندهد. آتش‌نشانان با قیمت آزاد بنزین می‌زنند. ماشین‌های آتش‌نشانی با گازوئیل آزاد کار می‌کنند.

هیچ جای دنیا آتش نشانها رشادت ایرانی ها را ندارند

صفا تصریح کرد: نیروهای آتش‌نشانی 24 ساعت استرس‌آمیز را تجربه می‌کنند. در حالت غذا خوردن، استراحت و یا خواب، یکباره صدای زنگ شنیده می‌شود. در کمتر از 20 ثانیه همه لباس پوشیده حاضر هستند و ماشین‌ها حرکت می‌کنند. در خیلی از مواقع آنها سریع‌تر از اورژانس میرسند. زمان ساخت سریال یکسری فیلم‌های آموزشی درباره آتش‌نشانان به ما نشان می‌دادند و تقریبا 40 درصد آموزش‌های آتش‌نشانی را یاد گرفتیم. در آن فیلم‌ها متوجه شدیم که در هیچ جای دنیا آتش‌نشان‌ها مانند آتش‌نشانان ایرانی رشادت به خرج نمی‌دهند و طبق یک دستورالعمل کار می‌کنند.

وی افزود: آنها جان خود را برای هموطن فدا نمی‌کنند زیرا در این صورت فرمانده‌ توبیخشان می‌کند. اما در اینجا آتش‌نشانان جان خود را به خطر می‌اندازند تا جان هموطن خود را نجات دهند. سکانسی که در آن من ماسک خود را بر دهن یک بچه می‌گذارم، کاملا واقعی است. این افراد با این میزان از رشادت و قهرمانی خود، درگیر ابزار کار و معیشت هستند. خیلی زود پیر می‌شوند. کار اجرا هم استرس دارد اما در اجرا نهایتا شما یک سوتی می‌دهی و تمام میشود اما سوتی آتش‌نشان جان یک انسان را به خطر می‌اندازد.

صفا گفت: هفتاد درصد مردم هنوز مرا با اسم حسین لطیفی می‌شناسند زیرا این سریال طی 5 یا 6 سال از تلویزیون پخش شد و به عبارتی سر جهازی 125 بودم. کاوه خداشناس صمیمی‌ترین دوست من است، با مجتبی رجبی در تماس هستیم اما هادی دیباجی در تهران زندگی نمی‌کند و کمتر او را می‌بینیم.

وقتی پلیس می خواست حمیدرضا پگاه را استخدام کند!

وی در پاسخ به اینکه آیا فصل چهارم این سریال ساخته خواهد شد یا خیر، بیان کرد: فکر نمی‌کنم؛ قرار بود آخر فصل سوم، حسین لطیفی شهید ‌شود، بعد از اینکه بهروز افخمی آمد، گفت حیف است و او را نگه می‌داریم، من از او علت را جویا شدم و پرسیدم آیا قرار است فصل چهارمی ساخته شود؟ گفت خیر فصل چهارم وجود ندارد. خود آتش‌نشانی نمی‌خواهد و ما هم دیگر قصه ای نداریم. البته من خیلی دوست دارم که اثری با موضوع آتش‌نشانان باز هم تولید شود، اینکه من در آن بازی کنم یا نکنم مهم نیست اما هر چند سال یک‌بار لازم داریم که یک سریال یا فیلم پیرامون رشادت‌های آتش‌نشان تولید شود. همیشه سریال جنگی و پلیسی داریم به طوری که پلیس می‌خواست حمیدرضا پگاه را استخدام کند اما فیلم درباره ‌آتش‌نشانان نداریم!

این بازیگر در پایان یادآور شد: مردم قدر همه اقشار را می‌دانند، این مسئولین شهرداری هستند که به خواسته‌های آتش‌نشانان توجه نمی‌کنند. حادثه پلاسکو سوزناک بود اما حداقل توانستیم با آن، فرهنگ تولید کنیم که وقتی ماشین اورژانس یا آتش‌نشانی می‌آید، به آنها راه عبور دهیم.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول