اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

امسال چند نفر در رشته تجربی معدل 20 گرفتند؟/ فعلا ترمیم معدل نداریم

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر ترمیم معدل نداریم و ترمیم نمره داریم، گفت: قریب 70 درصد دانش‌آموزان معدل بالای سال جاری، همان رتبه‌های زیر 3 هزار کنکور هستند.

امسال چند نفر در رشته تجربی معدل 20 گرفتند؟/ فعلا ترمیم معدل نداریم

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه غیرمحرمانه شبکه دو با موضوع بررسی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص این مصوبه باید بگویم تا آیین‌نامه اجرایی آن، تصویب نشود، خیلی نمی‌شود درباره چند و چون اجرای آن صحبت کرد. خیلی از سؤالات مطرح شده منوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی است.

 وی ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی این مصوبه توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصویب می‌شود که وزیر علوم رئیس این شوراست و وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت و درمان، معاونین آموزشی این وزارتخانه‌ها، رئیس سازمان سنجش، معاونین این سازمان، رؤسای سنجش این سه وزارتخانه عضو، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات، اعضای این شوراها هستند و راجع به آیین‌نامه اجرایی آن چانه‌زنی می‌کنند.

 * در حال حاضر ترمیم معدل نداریم

ساکی در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم معدل، اضافه کرد: در حال حاضر ترمیم معدل نداریم و ترمیم نمره داریم؛ یعنی اگر یک دانش‌آموز در دروس تخصصی یا عمومی که به عنوان سابقه تحصیلی در سازمان سنجش به صورت مثبت در انتخاب رشته‌محل‌های با آزمون اعمال می‌شود، نمره پایین داشته باشد، می‌تواند دوباره آزمون دهد و اگر نمره‌اش بالاتر باشد برای سازمان سنجش ارسال می‌کنیم.

 وی ادامه داد: فعلا برای موضوع ترمیم معدل اقدامی نشده است و در آیین‌نامه اجرایی مشخص می‌شود.

*همطرازسازی هم در حین طراحی سوال و هم در حین تحلیل و اعمال نتایج اتفاق می‌افتد

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «چگونه نتایج یک سال را با سال‌های دیگر مقایسه می‌کنید؟»، گفت: این کار تکنیک‌هایی تحت عنوان همطرازسازی دارد؛ همطرازسازی هم در حین طراحی سوال و هم در حین تحلیل و اعمال نتایج اتفاق می‌افتد که توسط متخصصین انجام می‌شود؛ در سازمان سنجش همطرازسازی برای نمرات و در مرکز سنجش آموزش و پرورش، همطرازسازی برای سؤالات با سال‌های قبل انجام می‌شود.

وی درباره آمار معدل‌های 19 تا 20 نیز اظهار کرد: اینکه فقط به فراوانی اشاره کنیم، غلط انداز است؛ یک سالی ممکن است تعداد شرکت کنندگان در امتحانات 280 هزار نفر باشد و یکسال دیگر 220 هزار نفر باشد. معلوم است که طبقه 19 تا 20 در سالی که تعداد شرکت کنندگان کمتر بوده، عدد کمتری را نشان می‌دهد.

*10 هزار و 268 دانش‌آموز رشته تجربی در سال 1400 معدل 19 تا 20 گرفتند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه هر کسی آمار نمرات دانش‌آموزان را می‌خواهد باید از ما بگیرد، افزود: در رشته علوم تجربی در سال 98، تعداد دانش‌آموزانی که نمره بین 19 تا 20 دارند، 13 هزار و 443 نفر هستند که 6.16 درصد می‌شود و سال 99 نیز این عدد 8979 نفر هستند که 4.06 درصد می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال 1400 این عدد 10 هزار و 268 نفر هستند که 4.77 درصد است و نتیجه می‌گیریم دامنه تغییرات 4 تا 6 درصد است. یعنی در هر سه سال، 5 تا 6 درصد دانش‌آموزان ما در رشته تجربی که رشته پرترافیک و سطح بالا دارد، در این طیف قرار دارند.

* آیا امتحانات نهایی قدرت تفکیک بین صندلی‌های دانشگاه دارد؟

ساکی با طرح این پرسش که «با توجه به اینکه سؤالات آموزش و پرورش، ملاک محور هستند و سوالات سازمان سنجش، هنجار محور هستند، آیا قدرت تفکیک یکسانی دارند؟»، گفت: در حال حاضر آزمون‌های نهایی قدرت تفکیک دارد اما نه به اندازه‌ای که بین صندلی‌های مختلف دانشگاه‌ها تفکیک ایجاد کند.

وی افزود: اگر هدف آزمون‌های سراسری شبیه کنکور با آزمون‌های سراسری شبیه امتحان نهایی، همسوسازی نشود، قدرت تفکیک همچنان مورد سؤال واقع می‌شود مگر به سمتی حرکت کنیم که سؤالات ملاک‌محور که اکنون داریم، قدرت تفکیکی پیدا کنند تا بتوانند پیش‌بینی نتایج هنجاری را داشته باشند و دانش‌آموز را رتبه‌بندی کنند.

* کنکور را حذف نکردند تا قدرت تفکیکی که آزمون ملاکی ما نمی‌تواند داشته باشد، کنکور ایجاد کند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در سال 98 تعداد 100 نفر، در سال 99 تعداد 63 نفر و در سال 1400، تعداد 111 نفر در رشته تجربی معدل 20 گرفتند اما بین این افراد چگونه می‌خواهیم تمیز قائل شویم که این سؤال اساسی است.

وی اضافه کرد: برای این موضوع در ضابطه کلی باید یک راهکار دیده شود و در برنامه اجرایی، راهکار دقیق‌تر ارائه دهیم. در ضابطه کلی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترکیبی دیده است یعنی گفته است 60 درصد سوابق تحصیلی و 40 درصد کنکور سراسری تأثیر دارد؛ آن 40 درصد به کمک 60 درصد آمده است تا  رتبه‌بندی را ایجاد کند پس اینکه نیامدند آزمون هنجاری یعنی کنکور را حذف کنند، به خاطر همین موضوع بوده است تا قدرت تفکیکی که نمی‌تواند آزمون ملاکی ما ایجاد کند، کنکور ایجاد کند و این موضوع در آیین‌نامه اجرایی دقیق‌تر تبیین می‌شود.

* امکان پیش‌بینی ضرایب مناطق محروم در امتحانات نهایی

ساکی در خصوص اینکه چرا تنها امتحانات پایه دوازدهم در کنکور تأثیر دارد، گفت: اعتقادمان این است که تمام پایه‌های تحصیلی ارزشمند است و اگر ارزشمند نبودند که برگزار نمی‌کردیم؛ پایه‌های تحصیلی در آموزش و پرورش حالت سلسله مراتبی دارد و پایه بالاتر حالت ذو مراتب دارد و علاوه بر آن پایه، هدف پایه‌های پایین‌تر را در آن مستتر است.

وی درباره کیفیت آموزشی نیز بیان کرد: بنده هم اعتقاد دارم که برابری و عدالت در کیفیت آموزش در اقصی نقاط کشور وجود ندارد یعنی اینکه بگوییم کیفیت آموزش در سیستان و بلوچستان و با کیفیت آموزش در تهران و خراسان رضوی، یکسان است، اینگونه نیست.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: در کنکور سراسری آمدند با اعلام ضرایب مناطق محروم، این نابرابری را به نوعی جبران کردند؛ همان روش را می‌توانند برای پذیرش در رابطه با معدل دانش‌آموزان اعمال کنند. یعنی به آن منطقه محروم یک ضریبی را بدهند که آن نابرابری در ارائه خدمات، به نحوی به عدالت در فرصت‌ها نزدیک باشد.

وی به اهداف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نکات، توجه بیشتر به ساحت‌های ششگانه تربیت است. یعنی وقتی توجه دانش‌آموز از مؤسسات پیش کنکور به سمت مدرسه بر می‌گردد، فرصتی برای مدرسه فراهم می‌شود تا با اجرای فعالیت‌های فوق برنامه، سایر ساحت‌های ششگانه تربیت را مورد هدف قرار دهد و شاهد افزایش نقش تربیتی معلم خواهیم بود.

* در سؤالات چهارگزینه‌ای، سرعت و تکنیک جای استدلال را گرفته است

ساکی با بیان اینکه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد یادگیری مستمر و پیوسته و عمیق شدن یادگیری خواهیم بود، گفت: یادگیری عمیق در سؤالات تشریحی، به زعم اکثر صاحبنظران حوزه سنجش بیشتر از سؤالات چهارگزینه‌ای است. چون در تست، مدل «انتخاب پاسخ» است البته اگرچه آنجا هم امکان طراحی سؤال در سطوح بالای یادگیری هست ولی در تشریحی، مدل «تولید پاسخ» است. یعنی شما وقتی می‌خواهید انتخاب کنید، فرایندهای ذهنی کمتری را صرف می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه در سؤالات چهارگزینه‌ای، سرعت و تکنیک جای استدلال را گرفته است، گفت: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد کاهش آسیب‌های روانی ناشی از یک آزمون چند ساعته خواهیم بود و در آزمونی که در 23 روز کاری انجام می‌شود، توزیع می‌شود؛ ضمن اینکه توجه بیشتر به کتب درسی است است چون کتب درسی، نقشه علمی و مفهومی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است.

* برای ترمیم معدل اصرار نکردیم

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با تأکید بر اینکه برای ترمیم معدل اصرار نکردیم، افزود: ترمیم معدل یک فرصت است و اگر کسی خواست استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: بین 14 هزار رتبه‌ زیر 3 هزار در همه گروه‌های آزمایشی، با معدل دانش‌آموزان در سال 99 همبستگی گرفتیم که نشان داد همبستگی مستقیم و معناداری است. همچنین نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که قریب 70 درصد دانش‌آموزان معدل بالای سال جاری، همان رتبه‌های زیر 3 هزار هستند و 30 درصد برای سال گذشته است.

ساکی تصریح کرد: در حال حاضر کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس یکسان نیست و باید به سمت عدالت آموزشی برویم و تا آن زمان می‌توانیم ضریب محرومیت را قائل شویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول