اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دفاعی ناقص از مظلومی تنها

اگر یک مرور گذرا بر حوادث و رخدادهای ۴۳ سال عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم در می یابیم که روایتگر خوبی در تمام یا حداقل اغلب این حوادث و رخدادها نبوده ایم.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت - حسن رشوند: اندیشکده « رند» که یک موسسه مطالعاتی در حوزه مسائل راهبردی است،  ۲۰ سال پیش کتابی درباره "جنگ های شبکه ای" منتشر کردکه جمله کلیدی این کتاب این بود: «در جنگهای فردا ، برنده کسی نیست که بزرگترین بمب ها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.» برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند که پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست؟

اگر یک مرور گذرا بر حوادث و رخدادهای ۴۳ سال عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم با  وجود آنکه پیروزی های بزرگی را خلق کرده ایم و فتنه های فراوانی را فرو نشانده ایم ، در می یابیم که روایتگر خوبی  در تمام  یا حداقل اغلب این حوادث و رخدادها نبوده ایم.

منافقین  در طول کمتر از چهار سال  طی سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی را اعم مسئول و غیر مسئول ترور می کنند ، ولی می بیینم که همان جانیان دیروز و خونخواهان امروز یک شهروند ما را در اروپا دستگیر و به بهانه واهی دست داشتن او در اعدام  های سال ۱۳۶۷ با برگزاری چندین جلسه دادگاه  ساختگی و بیان روایت های دروغ ازآن  اعدام  ها  محاکمه می کنند و همان روایت دروغ  را در انتخابات  ریاست جمهوری بر علیه مسئولان نظام تکرار می کنند. حمید نوری این روزها در دادگاهی در سوئد - که البته باید دادگاه او را نه یک دادگاه سوئدی، بلکه آمریکایی دانست - زیر سخت ترین فشارها  در حال محاکمه است و منافقینی که دستشان تا مرفق به خون این ملت آغشته است ، هر روز یک روایت جعلی را با آدم های جعلی به خط می کنند تا نه حمید نوری ، بلکه ۴۳ سال مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران  را زیر سوال ببرند.ما چه کار کرده ایم جز آنکه چند ماه است نشسته ایم و فقط شاهد این روایت های دروغین هستیم بی آنکه تحرک جدی از این همه دستگاههای عریض و طویلی که بودجه های آنچنانی را مثلا برای دفاع از حیثیت وآبروی جمهوری اسلامی  و پیگیری پرونده های ایرانیان مظلومی که دفاع از انقلاب در بند هستند، هزینه می کنند.

ناراحت کننده نیست وقتی می بینیم یک شهروند کشورمان هزاران کیلومتر آن طرف تر تا پای جان  برای دفاع از انقلاب و ۴۳ سال آورده ارزشمند آن ایستاده و ۲۶ ماه  سلول انفرادی، عدم برخورداری از کوچکترین امکان تماس با خانواده ، ضرب و شتم و فشار روانی ۵۷ جلسه یک دادگاه ساختگی را تحمل کرده ، تازه مرکز رسانه دستگاه قضایی ما مرحمت فرموده و با یک اطلاعیه کوتاه این اقدام دادگاه استکهلم  سوئد را تقبیح کرده و نوید اطلاع رسانی به افکار عمومی را از این پس  در خصوص این شخص می دهد.در همین اطلاعیه کوتاه هم متذکر  می شود حمید نوری یک کارمند ساده بوده که در سال ۱۳۷۰ بازنشست شده و اکنون ۳۰ سال است که شغل آزاد دارد. درست است که حمید نوری کارمند ساده بوده و ۳۰ سال است که بازنشست شده  است ، ولی امروز او یک تنه در همه این جلسات به دفاع از نظام ایستاده و در هیچ جلسه ای نبوده که این اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی کرده باشد.حالا که او سربازی  کرده وامروز در خط مقدم برای دفاع از ملت و نظامش ایستاده ، گفتن اینکه نوری کارمند ساده بوده و اکنون ۳۰ سال است منفک از خدمات حاکمیتی شده ، چه آورده ای برای ایشان دارد. تصور کنید فلان فرمانده دوران دفاع مقدس در عملیات مرصاد با منافقین در تهاجم آنها در سال ۱۳۶۷ ، جنگیده و کینه این ایستادگی فرمانده بر دل آنها نشسته ، بعد از ۳۳ سال و اکنون که او  بازنشسته است  به نحوی در سفری به خارج ربوده شود و این جماعت منافقی که زخم خورده این عملیات هستند وی را مورد محاکمه قرار دهند، دولت در مواجهه با این شرایط، چه وظیفه ای دارد؟ داستان محاکمه نوری در سوئد از همین جنس است و اگر دستگاه قضایی با جدیت و مقتدرانه قضییه پرونده نوری را دنبال نکند، یقین بدانیم در آینده نه چندان دور این سناریو برای همه کسانی که در مقابل منافقین آدم کش ایستاده بودند ، تکرار خواهد شد.

نکته دوم اینکه چرا باید رژیم  صهیونیستی با وجود این همه جنایاتی که در فلسطین اشغالی  انجام می دهد با راه اندازی چندین گروه «ان جی یو » آنها را بسیج کرده تا در مجامع حقوق بشری به دفاع از چنین رژیم سفاکی برخیزند و مانع تصویب قطعنامه های حقوق بشری برای این رژیم بشوند، ولی کشور و مردم  ما که تحت شدید ترین جنایات حقوق بشری قرار داشته اند فقط باید یک یا دو گروه نه چندان فعال حقوق بشری در مجامع بین المللی  حضور داشته باشند و نتوانیم روایت درستی را  از ظلم حقوق بشری که تاکنون نسبت به ما روا داشته شده  است را به جهان انتقال دهیم.

پرچم داعش را شهید عزیزمان سلیمانی پایین کشید اما امروز کدام کشورها مدعی از بین بردن داعش در منطقه هستند و کدام روایت  کم کم دارد جای خود را در ذهن مردم باز می کند. تازه اگر افکار عمومی این روایت  که داعش را ما از بین بردیم بپذیرند ، در مقابل روایت گری دشمن که حضور ایران را برای تقابل با گروههای تکفیری  در سوریه و عراق زیر سوال می برد ، چه تلاشی برای جا انداختن روایت حقیقی و درست در مقابل روایت ساختگی دشمن که آفریننده و حامی گروههای تروریستی بوده اند، انجام داده ایم؟

دشمن هر روز در حال روایت سازی های غلط است ولی ما در بیان روایت های درست و حقیقی خود ناتوانیم.دشمن هر روز از ایران  و ایرانی چهره ای خشن، غیر منعطف، سیاه ، افسرده با دهها خصوصیت منفی به نمایش می گذارد و این روایت غلط را با ابزار رسانه ای خود و پروپاگاندا تزریق  می کند و ما بی تفاوت از کنار آن می گذریم و با یک جمله  کوتاه که خب دشمن است ! ، خود را به تغافل می زنیم.

پرونده ساختگی برای حمید نوری یک هشدار جدی است  تا همه ما از رسانه گرفته تا دستگاه قضایی و «ان جی یو های » حقوق بشری به خود بیاییم تا نگذاریم روایت غلط منافقین  و دنیای ضد حقوق بشری  غرب و رسانه های آنها که کوس رسوایی آنها اکنون به صدا درآمده است، بر روایت های درست غلبه کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول