اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

اولین مربی مبارزات چریکی علیه پهلوی چه کسی بود؟

دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ سرآغاز مبارزات علنی و مسلحانه مردم علیه رژیم پهلوی بود.این مبارزات با فرماندهی مرحوم حسنی امام جمعه سابق ارومیه و شهید حمید باکری سرآغازی بود بر مبارزات مسلحانه مردم ایران در سایر نقاط کشور که متاسفانه تاکنون آنگونه که شایسته است به آن پرداخته نشده است.

اولین مربی مبارزات چریکی علیه پهلوی چه کسی بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه؛ دوم بهمن ماه ۱۳۵۷ سرآغاز مبارزات علنی و مسلحانه مردم علیه رژیم پهلوی بود. این مبارزات با فرماندهی مرحوم حسنی امام جمعه سابق ارومیه و شهید حمید باکری سرآغازی بود مبارزات مردم ایران در سایر نقاط کشور که متاستفانه تاکنون آنگونه که شایسته است به آن پرداخته نشده است.

 حجت الاسلام غلامرضا حسنی با مسلح کردن مردم و تشکیل گروههای چریکی به نام مجاهدین مسلح امام خمینی و آرایش دقیق نظامی، ابهت پوشالی نیروهای پهلوی را نابود کرد.

مرحوم حسنی در این باره میگوید: ۵۰ درصد علت تشکیل گروههای چریکی در ارومیه حفظ جان و مال و ناموس مردم از دست حزب خائن دموکرات بود و چون تاریخ این منطقه به ناروها، نیرنگها و نامردی‌های این حزب گواه است و من میدانستم که به محض آشفته شدن شهر، آنها به طور مسلحانه به شهر ارومیه و حومه خواهند ریخت و همان تاریخ گذشته تجاوز و غارت را تکرار خواهند کرد. لذا ما ترجیح دادیم قبلاً مسلح شویم.

ولی ۵۰ درصد علت دیگر این مسلح شدن این بود که جواب مسلسل شاه معدوم را بایستی با مسلسل میدادیم و برای همین منظورها بود که ما در ابتدا اقدام به تشکیل چند گروه چریکی کردیم و سپس با فرستادن یکی از روحانیون مبارز و چند تن از مجاهدین به مناطق فروش سلاحهای مرزی از طریق مبلغ یکصد هزار تومانی که خودم کمک کردم و مجموعاً با مبلغ کمکی خودم و اهالی ارومیه در حدود یک میلیون و سی الی پنجاه هزار تومان که از طریق اهالی قهرمان ارومیه تدارک شد اقدام به تهیه اسلحه کردیم.

گروه‌های خود را که هر گروه متشکل از 2 نفر مسلسل چی )مسلح به کلاشینک 7 ببب یا سمینوف( 2 نفر خشاب گذار و چند نفر مسلح به سلاحهای کمری در مناطق حساس شهر که به نام‌های گروه احمدیه )گروه پشت بام مسجد اعظم( گروه پشت بام مسجد آقا علی اشرف، گروه پشت بام بانک ایرانشهر و گروه محمدیه و گروهی که نام آن هنوز هم فاش نشده، نامیده میشدند) به سرپرستی اینجانب آرایش نظامی دادم.

در اسناد ساواک و شهربانی به آموزشهایی که توسط انقلابیون به مردم داده میشود اینچنین اشاره شده است: گزارش خبر ، به تیمسار ریاست اداره دوم) ۲۲ د( ۴۲۷ ، از ) ۱۹ ز( ستاد لشکر ۶۴ پیاده، شماره ۲۲۹۱ / ۹۰۴ ، تاریخ ۲ / ۱۰ / ۱۳۵۷ ، موضوع : اعمال ضد ملی و میهنی، برابر اطلاع واصله، مخالفین رژیم سلطنت پهلوی به دانش آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستانها و به طور کلی ... کم سن و سال روزی ۵۰۰ ریال پول میدهند و با اتومبیل آنها را به آبادی آیدینلو نزدیک آبادی حاجی پیرلو از دهات امامزاده واقع در کیلومتر ۱۲ جاده رضائیه مهاباد در جنوب غربی شهرستان رضائیه برده ... آخوند غلامرضا حسنی بزرگ آباد و امیر ماشاء الله بوزچلو به آنها درس جنگهای چریکی می‌دهند و بعضی از معلمین آموزش و پرورش از جمله سیروس...، سیروس رضایی، اسماعیل عزیزی، قدرت اله جعفری نیز در تدریس مواد آتش زا و تعدادی از آخوندهای شهرستان رضائیه مانند غلامرضا حسنی بزرگ آباد و قریشی و مولودی و آقای واحدی کارمند دادگستری استان در این باغات خرابکاری آموزش میدهند.

حماسه‌ای که مردم با رهبری معنوی روحانیت و مواضع انقلابی حجت الاسلام حسنی و مدیریت نظامی او و یارانی همچون حاج حمید فاسونیه‌چی، کریم حنیف، نصراله اسدالهی، میرقدیر ساداتی و... و هزاران نفر از مردم که در آن واقعه حضور داشتند.

برخی از این نیروها مثل جواد قنبری، حمیدباکری، مهدی باکری، اسکندر نعمتی و ... در ادامه نهضت و در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به فوز عظیم شهادت نائل آمدند. برخی نیز در کمال گمنامی به وظیفه خود عمل نموده وبی هیاهوی سیاسی و قیل و قال اجتماعی و بی آنکه نام و یادی از آنان در جایی درج شود به رحمت خدا رفتند.

بسیاری از نیروهای حاضر در دوم بهمن ماه با همان تجربه مسلح شدن انقلابی، بعدها پایه‌های ارگانهای انقلابی از قبیل کمیته‌های انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را پایه‌گذاری کردند. و همین مردم پشتوانه عظیم خلق حماسه‌های مقابله با ضدانقلاب منطقه و دفاع مقدس شدند.

حسین غفاری

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول