اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

پالایشی‌ها بازار سرمایه را سبزپوش کردند/ رشد 107 درصدی ارزش صف‌های خرید در بورس

اولین روز کاری بهمن ماه برای بازار سرمایه با رشد همراه بود و این مساله در صورتی که ادامه داشته باشد، می‌تواند بازار را به روند متعادل خود بازگرداند.

پالایشی‌ها بازار سرمایه را سبزپوش کردند/ رشد 107 درصدی ارزش صف‌های خرید در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افت شاخص کل در دی ماه و مخصوصا هفته آخر این ماه، سهامداران را متقاعد به خروج از بازار سرمایه کرده است. اما روند بازار در روز چهارشنبه و رشد بیش از 3 هزار واحدی آن برخی از معادلات در بورس را برهم زد و جریان خروج پول نیز در آخرین روز کاری دی ماه، با افت مواجه شد.

در هفته گذشته، سبزترین گروه بازار نمادهای پالایشی بودند که تحت تأثیر رشد قیمت جهانی نفت، قیمت‌ آن‌ها نیز رشد کرد. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه روند نزولی بورس مطابق انتطاری بوده که در میان سهامداران و معامله‌ گران شکل گرفته است. در این بین عواملی چون بی اعتمادی موجود در بازار، تحقق نیافتن شعارهای دولت در خصوص بورس، نامشخص بودن رویکرد بودجه نسبت به بازار سرمایه و... از جمله عواملی هستند که بازار سرمایه را با کاهش ارزش مواجه کرده اند.

در صورتی که از این عوامل داخلی بگذریم، ابهام در نتیجه مذاکرات وین، تغییر قیمت کامودیتی‌ها و نوسان نرخ ارز از جمله دلایل افت بازار بوده و شدت گرفتن نزول بازار نشانه‌ای از انتظارات بازار نسبت به آینده تحریم‌ ها و مذاکرات برجامی است.

درهفته گذشته قیمت ارز در بازار تهران روند افزایشی داشت؛ اما در روز پنجشنبه قیمت ارز در بازار تهران روند کاهشی داشت. بنابراین می‌ توان گفت هنوز روندهای نزولی بازار قدرتمندتر هستند و عواملی همچون نرخ ارز، مذاکرات و قیمت جهانی کامودیتی‌ها بر بورس تأثیرگذار بوده و ریسک‌هایی را برای معامله‌گران ایجاد کرده است.

اغلب کارشناسان معتقدند بورس محلی برای سرمایه گذاری بلند مدت بوده و نباید انتظار داشت وضعیت بورس در کوتاه مدت تغییر چندانی داشته باشد.

رشد شاخص کل و افت شاخص کل هموزن

در معاملات اولین روز کاری بهمن ماه 1400، شاخص کل بورس تهران با افزایش 2 هزار و 410 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 281 هزار و 804 واحد رسید. بازار باز هم به دو نیمه افزایش و کاهش شاخص تقسیم شد تا میزان رشد کاهش پیدا کند. بازدهی شاخص کل بورس امروز مثبت 0.19 درصد بوده است.

 

اما در پایان معاملات امروز، شاخص کل هموزن با افت هزار و 444 واحدی در سطح 334 هزار و 195 واحدی ایستاد. یازدهی شاخص کل هموزن بورس منفی 0.43 درصد بوده است.

 

 

امروز همانند روز چهارشنبه اغلب نمادهای پالایشی رشد قیمت داشتند و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار بود.

نماد های «فولاد»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و سهم های «نوری»، «رمپنا» و «شپدیس» نیز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

همچنین شاخص کل فرابورس 84 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 556 واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «کگهر» و «ارفع» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «خدیزل»، «اتکای» و «توسن» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

رشد 13 درصدی خروج سهامداران حقیقی

امروز برای بیست و یکمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 275.6 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 13 درصدی را نشان می ‌دهد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) تعلق گرفت. بیشترین ورود پول حقیقی نیز به نمادهای جم پیلن (پلی پروپیلن جم)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات) بود.

افزایش ارزش معاملات خُرد و کل معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافت و رشد 5 درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 654 میلیارد تومان بود که 10 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌ دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با رشد 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل روبرو شد و به رقم 2 هزار و 484 میلیارد تومان رسید که 37 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌ دهد.

 

رشد 107 درصدی صف های خرید بورس

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 146 نماد رشد قیمت داشتند که 101 نماد بورسی و 45 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد نمادهایی که در پایان بازار همچنان صف خرید داشتند، 21 سهم بود.

ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 107 درصد رشد کرد و در رقم 145 میلیارد تومان ایستاد. نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، هجرت (شرکت پخش هجرت) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند. میانگین خرید هر کد حقیقی 13.1 میلیون تومان بوده است.

رشد صف های فروش بورس

بررسی معاملات امروز نشان می دهد 317 نماد کاهش قیمت داشتند که 227 نماد بورسی و 90 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 65 درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد 99 نماد نیز در پایان معاملات امروز درصف فروش قرار داشتند.

ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 40 درصد افزایش یافت و 164 میلیارد تومان شد. بیشترین صف فروش نیز به شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز)، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) متعلق بوده است.

میانگین فروش هر کد حقیقی 14.7 میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول