اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ادب وحدت، مسالمت و مداراست/ وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

رهبر فرزانه انقلاب درباب وحدت می‌فرمایند: «وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است» و این وحدت مورد تاکید حضرت آقا، یک امر است و نباید فقط از منظراخلاقی به آن نگاه شود.

ادب وحدت، مسالمت و مداراست/ وحدت شاهراه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، وحدت اسلامی در واقع مقدمه‌ای برای شکل گرفتن تمدن نوین اسلامی است و اگر مسلمانان وحدت را در میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی ایجاد کنند، این وحدت خود به خود منجر به ظهور و بروز تمدن بزرگ اسلامی خواهد شد و در نهایت ما یک جامعه پیشرفته و متعالی خواهیم داشت که همه مسلمانان از خیر و برکات آن منتفع خواهند شد و اسلام از تفرقه و ضعف کنونی بیرون می‌آید.

یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت نرم، اتحاد و انسجام اسلامی است که نمادهای آن را می‌توان در هفته وحدت که از ابتکارات بزرگ امام راحل است و نیز در عید غدیر، مناسک حج، پیاده‌روی اربعین در کربلا، مساله فلسطین و قدس شریف و تشییع جنازه سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» متصور شد.  

وحدت مهمترین نقطه هراس دشمنان اسلام است و اگر در ابعاد مختلف در جوامع اسلامی شکل بگیرد، قدرت آن قابل تصور نیست به همین خاطر دشمنان از وحدت اسلامی می‌ترسند.

امروز مسئله‌ی وحدت باید خیلی جدی گرفته شود. در کانون‌های فکر و اندیشکده‌های غرب در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و توطئه می‌شود، برای اینکه دنیای اسلام را به جان هم بیندازند؛ دولت‌ها را یک جور، ملت‌ها را جور دیگر.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنی‌ها پدید ‌آوَرد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدار و سگ زنجیری‌اش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگویی‌ها، شجاعانه سینه‌سپر کند.

امروز هر حرکتی که به اتحاد امت اسلامی بینجامد قطعا قابل ارزش و حسنه  محسوب می‌شود یکی از چیزهایی که همواره به‌عنوان یک مشکل باید برای آن راه حل یافت این است که فِرَق مختلف امّت اسلامی از یکدیگر معرفت صحیح و منطبق با واقعیات ندارند که  دشمنان، در موارد زیادی از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کرده و با نگاه خصمانه و اَغراض پلید، فرق را به‌گونه‌ای بازتعریف کرده‌اند که موجبات تفرقه شده‌اند فلذا هر حرکتی که موجب بشود ما همدیگر را درست و بیشتر و  بهتر بشناسیم و نقاط قوّتِ هم را بدانیم و درصدد هم‌افزایی و انتقال آن برآییم، این حرکت بی‌شک به تقویت وحدت امّت اسلامی خواهد انجامید.

یکی از راهبردها برای اینکه وحدت حقیقی و واقعی در گلستان به نمایش گذاشته شود همین کارهای گوناگون فرهنگی است که براساس زیست بوم استان صورت می‌گیرد از قبیل تهیه‌ کتب و کالاهای فرهنگی؛ در ابعاد و محصولات مختلف چه به صورت هنر تصویری و چه آنچه به عنوان هنر صوتی می‌شناسیم و امثال اینها. می بایست از همه‌ی اینها استفاده شود تا بتوانند این حقیقت را مجسم و مشخص کنند، در واقع با این حرکت همه ببینند که در استان گلستان برادران شیعه و سنی در کنار هم در دشوارترین میدان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

البته همه ما در برابر ایجاد وحدت وظیفه داریم از رؤسای کشورهای اسلامی و نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی در دنیای اسلام گرفته تا در سطح کشور و استان، از شخص استاندار، نماینده ولی فقیه، مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، مرکز فرهنگی و تبلیغی فرق و ادیان اداره کل تبلیغات اسلامی و...

رسانه‌ها هم نقش بسیار بسزایی در فراهم کردن مبانی فکری و گفتمانی وحدت در جامعه  دارند و همچنین می‌توانند مهمترین عامل برای خنثی‌سازی توطئه‌ها و حجمه‌های سنگین شبه‌افکنی و تفرقه‌پردازی دشمنان بین ممالک اسلامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشند و به خصوص در حوزه چه باید کرد و چه نباید کردها در راستای ایجاد وحدت حرکت کنند.

امروز در شرایطی قرار داریم که دشمنان به دنبال ایجاد تنش بین مسلمانان و تفرقه بین شیعه و سنی هستند و توطئه‌های بسیاری هم در این رابطه تدارک دیده و هزینه‌های میلیاردی دارند انجام می‌دهند در اینجا می‌خواهم از این کلام الهی استمداد جویم که می‌فرماید: وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا؛ همه با هم به حبل الهی تمسّک کنید، با هم باشید و دیگر اینکه از همگان چه مذاهب و چه اقوام انتظار می‌رود که برحذر باشند از ایجاد اختلاف؛ به عبارتی همه‌ی فِرَق اسلامی باید سعی کنند اختلافات فکری و ... را در زیر مشترکات فراوانی که وجود دارد، مورد اغماض قرار بدهند.

حفظ انسجام و وحدت، امکان‌پذیر است منتها باید برای استمرار این موضوع، حداکثر مراقبت و هوشیاری صورت گیرد. به نحوی که احساسات یکدیگر را تحریک نکنند، به مقدسات یکدیگر اهانت نکنند و متوجه باشند که گاهی اوقات دشمنان، آتش تعصب آنان را برافروخته می‌کنند.

یک عده‌ای هم خب از روی غفلت پیاده نظام دشمن شده و نقشه دشمن را انجام می‌دهند و همیشه بازیچه‌ی دست می‌شوند. در چنین مواقعی، انسان‌های دلسوز و علاقه‌مند و علمای شیعه و سنی و صاحبان فن باید حواسشان خیلی جمع باشد که اسیر این معانی و توطئه‌ها نشوند.

اگر می‌خواهند بحث علمی مذهبی بکنند، هیچ اشکالی ندارد، بنشینند این کار را بکنند؛ منتها نه در منظر و مرئای مردم عام، بلکه در جلسات علمی بنشینند با هم بحث کنند این استدلاش را بگوید، آن استدلالش را بگوید یا یکی قانع می‌شود، یا قانع نمی‌شود اینها اشکال ندارد اما این که عالمی در سخنرانی و در منبر یک حرفی بزند که تعرض به آن باشد، آن یک چیزی بگوید که تعرض به این باشد این همین چیزی می‌شود که دشمن می‌خواهد. بنابراین موکدا عرض می‌کنم که در این شرایط حساس، ادب وحدت، مسالمت و مداراست.

حال برای برخی شاید متصور شود گفتن این حرف‌ها که آسان است منتها عمل کردنش دشوار است به نظرم عملی کردن حفظ وحدت خیلی دشوار نیست و راهکارها وجود دارد کافی است سه عامل اصلی بصیرت و عزم و سواد تقریب که خلاء زمان است در مسیر برون‌رفت از این دشواری مدنظر قرار گیرد اینکه در قبل هم تاکید شد، بصیرت داشته باشیم و بتوانیم دوست را از دشمن خوب تشخیص بدهیم وگرنه با بینشی غیر از این، قطعا دچار ضربه می‌شویم.

ببینید ما امروز در کنار خودمان، از برادران اهل سنت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل‌بیت می‌جنگند و کشته و شهید می‌دهند و یا در ایام شهادت اباعبدالله‌الحسین صدقه می‌دهند و اینکه  افتخار خود می‌دانند خادم و زائر امام رضا باشند و نیز شرکت در انتخابات و راهپیمایی‌ها و ... دارند خب اینها خودش از نشانه‌ها و موارد برجسته همدلی و همکاری مسالمت‌آمیز است.

خیلی اطاله کلام نکنم، در پایان امیدواریم خداوند متعال به همه‌ی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی توفیق بدهد که این مسئله‌ی مهم را با همان مقدار اهمیت و حساسیت دنبال کنند و آن را در عمل اجرا کنند و رضوان و رحمت الهی بر روح امام بزرگوار ما باد  که منادی وحدت در دوران ما بود وبیرق وحدت را ایشان بلند کرد و مسلمانان را به این اتحاد دعوت کرد.

==================================

محمدرضا بهرامی  فعال فرهنگی و پژوهشگر گلستانی

===================================

انتهای پیام/2307/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول