اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتهام‌زنی انگلیس به روسیه: کرملین در پی گماردن حامی خود در کی‌یف است

وزارت خارجه انگلیس بدون ارائه هیچگونه سند یا مدرکی، دولت روسیه را متهم کرد که به‌دنبال اجرای طرحی برای گماردن سیاستمداران حامی خود در رأس قدرت در اوکراین است.

اتهام‌زنی انگلیس به روسیه: کرملین در پی گماردن حامی خود در کی‌یف است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز انگلیس و دامن زدن به تنش‌ها بین اوکراین و روسیه، دولت لندن مدعی کشف طرح مسکو برای سرنگونی دولت کنونی کی‌یف شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه انگلیس بامداد یکشنبه، کرملین را متهم کرد که به دنبال گماردن یک رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در اوکراین است.

لندن ادعا می‌کند که افسران اطلاعاتی روسیه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراین به عنوان بخشی از این طرح در تماس بوده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس اما از ارائه شواهد یا مدارکی برای اثبات اتهام‌زنی‌های خود علیه مسکو، آنهم در چنین برهه حساس تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین، امتناع کرد.

بر اساس این گزارش، لندن مدعی است اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت روسیه «یوهان مورایف» قانونگذار سابق اوکراین را به عنوان نامزد بالقوه برای ریاست‌جمهوری در کی‌یف در نظر گرفته است.

همزمان «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس نیز در توییتی نوشت: «ما توطئه کرملین برای استقرار رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد. کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد».

یک منبع وزارت خارجه انگلیس به رویترز گفت که به اشتراک گذاشتن مسائل اطلاعاتی معمول نیست و این جزئیات تنها پس از بررسی دقیق برای جلوگیری از تجاوز روسیه از حالت طبقه بندی خارج شده است.

بر این اساس، در بیانیه این وزارتخانه ادعا شده است: «برخی از این افراد با افسران اطلاعاتی روسیه که در حال حاضر در برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین دخیل هستند، تماس دارند».

از ماه گذشته رسانه‌های آمریکایی جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه قویا چنین ادعاهایی را رد کرده اما تأکید کرده تداوم حملات توپخانه‌ای نیروهای اوکراینی علیه مناطق خودمختار روس زبان این کشور واکنش مسکو را در پی خواهد داشت.

مسکو همچنین به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرد. هفته گذشته نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو جلسه‌ای برگزار کردند تا این پیشنهادات را بررسی کنند اما در نهایت طرف غربی این پیشنهادات را رد کرد.

روز جمعه نیز ارتش انگلیس یک تیپ عملیات ویژه را به اوکراین اعزام کرد تا ضمن آموزش نحوه استفاده از سلاح‌های ضد تانک جدید این کشور به نظامیان کی‌یف، به مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه اوکراین کمک کنند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول