اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

نمونه‌های تربیتی و عبودی حضرت زهرا(س)/ ملائکه هم خدمت‌گزار صدیقه طاهره بودند

امروز سالروز میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است، بانویی که در طول تاریخ نه تنها بهترین الگو برای زنان بلکه اسوه صبر، شجاعت، تقوا، عبادت و نمونه یک زن و مادر موفق برای بشریت است.

نمونه‌های تربیتی و عبودی حضرت زهرا(س)/ ملائکه هم خدمت‌گزار صدیقه طاهره بودند

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس ۲۰ جمادی‌الثانی برابر است با سالروز میلاد با سعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، بانویی که در طول تاریخ نه تنها بهترین الگو برای زنان بلکه اسوه صبر، شجاعت، تقوا، عبادت و نمونه یک زن و مادر موفق برای بشریت است.

حضرت زهرا (س) الگوی عبادت و بندگی

حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمی‌تبار کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس حضرت زهرا (س) را نمونه و الگوی بندگی و عبادت دانست و گفت: از امیرمؤمنان علی (ع) نقل شده است که خداوند در شب معراج خطاب به پیامبر (ص) فرمود: «ای احمد! آیا می‌دانی کدام زندگی گواراتر است؟ و کدام عمر پایدارتر است؟ عرض کرد: بار خدایا! نه نمی‌دانم.» فرمود: زندگی گوارا آن زندگی است که صاحب آن از یاد من خسته نشود. نعمت مرا فراموش نکند؛ به حق من نادان نباشد و شب و روز در طلب خشنودی من باشد.» (ارشاد القلوب، ص ۲۰۴)

وی ادامه داد: از این رو، حسن بصری درباره فاطمه زهرا (س) می‌گوید: «مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا؛ (مناقب؛ ج‏۳ ؛ ص۳۴۱) به قدری دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که پاهایش از ایستادن در محراب عبادت، ورم می‌کرد!»

الگوی همه انسان‌های آزادمرد با ایمان قوی به خداوند

این کارشناس مذهبی صدیقه طاهره (س) را نمونه ایمان واقعی به خداوند دانست و گفت: حضرت زهرا (س) را به عنوان بانوی الگوی همه انسان‌های آزادمرد، در اوج قله ایمان است. بهترین گواه بر وجود سراسر ایمان او، یکی تأمل در زندگی و رفتار و حالات خود او است و دیگری هم شهادت رسول خدا (ص) است.

وقتی ملائکه هم به صدیقه طاهره خدمت می‌کردند

وی با بیان روایتی از حضرت سلمان درباره ایمان حضرت زهرا (س) گفت: پیامبر خدا (ص) حضرت سلمان را برای کاری نزد فاطمه (س) فرستاد. سلمان می‌گوید: من بر درب خانه ایستاده و سلام کردم و شنیدم که فاطمه (س) در داخل خانه مشغول تلاوت قرآن است و آسیاب می‌چرخید، در حالی که کسی آن جا نبود! حضرت سلمان در آخر روایت می‌فرماید: وقتی این مطالب را به عرض رسول خدا (ص) رساندم، وی تبسمی کرده و فرمود: ای سلمان! همانا خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه را از ایمان مملو کرده است، لذا وی بدون دغدغه مشغول عبادت پروردگار است، پس خداوند فرشته‌ای به نام «زوقابیل» را مأمور نموده تا آسیاب را بگرداند و خداوند کارهای دنیا و آخرت فاطمه را عهده دار شده و او را کفایت می‌کند.» (مناقب؛ ج‏۳ ؛ ص۳۳۷)

خردسال ترین شب زنده داران عالم

حجت‌الاسلام فاطمی‌تبار درباره شیوه‌های تربیتی حضرت زهرا (س) گفت: نقل است حضرت زهرا سلام الله علیها به دلیل اهمیت عبادت و بندگی خداوند و تربیت دینی فرزندانش، در شب‌های قدر، فرزندانش را در روز می‌خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب‌تری از نظر جسمی و روحی برای شب‌زنده‌داری داشته باشند.» (دعائم الإسلام؛ ج ‏۱؛ ص۲۸۲ِ)

حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) بهترین نمونه‌ها برای زن و مرد مکمل یکدیگر

این کارشناس خانواده با بیان اینکه خداوند حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) را آفریده شده برای یکدیگر دانست و گفت: در اسلام، زن و مرد، یار و یاور و مکمّل یکدیگرند و تکامل هنگامی حاصل می‌شود که این دو، در تعامل صحیح و مجاز، یکدیگر را کامل کنند. به فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم: «هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ؛ (سوره بقره آیه ۱۸۷) آنها لباس شما هستند و شما لباس آن ها (هر دو، زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید).» خداوند در آیات دیگری چنین می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ (سوره روم، آیه ۲۱) و از نشانه‌های او این که، همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد.» و امام علی (ع) و صدیقه طاهره نمونه بارز این آیات هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول