اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

ماجرای اولویت کمتر و بیشتر برخی روستاها در اتصال به اینترنت/ همکاری‌های فناورانه از مفاد قرارداد 25 ساله ایران و چین است

وزیر ارتباطات درباره همکاری فناورانه ایران در قرارداد بیست و پنج ساله دو کشور ایران و چین گفت: همچنان که همکاری‌هایی با کشورهای مختلف داریم، با چین هم همکاری می‌کنیم و توسعه و حضور پلتفرم‌های ایرانی یکی از موضوعات مورد نظر ما در همکاری‌ها است.

ماجرای اولویت کمتر و بیشتر برخی روستاها در اتصال به اینترنت/ همکاری‌های فناورانه از مفاد قرارداد 25 ساله ایران و چین است

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم اتصال یک‌هزار روستا به شبکه پایدار و پرسرعت ارتباطی در جمع خبرنگاران گفت: زیرساخت‌های کشور شامل ارتباطات ثابت و سیار است که زیرساخت ارتباطات سیار عموماً نسل چهارم شده است و در زیرساخت ارتباطات ثابت هم در حال توسعه فیبر نوری هستیم.

وی گفت: در سطح دسترسی ثابت ADSL و VDSL را داریم و به زودی فیبر نوری نقاط را هم توسعه می‌دهیم و روستاهایی که سر راه هستند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

وی گفت: تا پایان دولت سیزدهم هم 20 میلیون فیبرنوری را راه‌اندازی می‌کنیم، این شبکه دسترسی و در پشت این شبکه زیرساخت و مادر مخابراتی وجود دارد و ظرفیت این شبکه 30 ترابیت در ثانیه است و طبق هدفگذاری انجام شده می‌خواهیم به ظرفیت 100 ترابیت ثانیه برسیم و هم‌اکنون قرارداد افزایش ظرفیت تا 20 بیت بر ثانیه بسته شده است.

وزیر ارتباطات گفت: برای بهبود کیفیت اینترنت کار اصولی و اساسی که مورد نیاز است ارتباطات ثابت است و مردم باید به سمت استفاده از شبکه ارتباطات ثابت بروند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون همه بار نیازهای مردم روی شبکه موبایل است و اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد، مشکلات شدیدتر می‌شد.

زارع‌پور گفت: هم‌اکنون توسعه ارتباطات ثابت آغاز شد و توسعه یک میلیون پورت فیبر نوری را آغاز خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: باید نسبت سهم ارتباطات ثابت و سیار به 80 به 20 برسد که در حال حاضر این نسبت عکس است و با این کار مردم تجربه سرعت‌های چند مگی را خواهند داشت. هم‌اکنون متوسط سرعت سیار در ایران 24 مگ و سرعت ثابت 9 مگ است.

زارع‌پور در پاسخ به سؤالی درباره اولویت‌بندی روستاها برای اتصال به اینترنت که برخی از اهالی روستاها اعلام می‌کنند در پاسخ به گلایه آنها از وضعیت بد اینترنت پاسخ می‌شنوند که در اولویت توسعه اینترنت نیستید، گفت: 4 هزار روستای فاقد اعتبار داریم که آنها در اولویت برقراری ارتباط هستند و به این ترتیب دیگر روستاها در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. در حال حاضر ایجاد ارتباطات در روستاهایی که بی‌ارتباط باقی مانده‌اند سخت شده است و با مشکلات زیادی از جمله تملک زمین، نبود جاده، نبود انرژی مواجه هستند، به طوری که در گذشته گاهی با یک سایت، چند روستا دارای ارتباط می‌شد، اما اکنون گاهی یک سایت فقط یک روستا را پوشش می‌دهد و ایجاد همان یک سایت هم بسیار سخت است، بنابراین با توجه به محدودیت‌ها ناگزیر به اولویت‌بندی هستیم.

وی همچنین تأکید کرد: محدودیتی برای تأمین نیاز مردم به پهنای باند بین‌المللی نداریم، اما در عین حال توجه داریم که نیازهای مردم را باید در پلتفرم‌های بومی هم تأمین کنیم، بنابراین رویکرد هم‌زمان حمایت از پلتفرم‌های بومی برای توسعه اتصال دیجیتال در کشور رفع نیازمندی‌های خارجی را در دستورکار داریم.

زارع‌پور ادامه داد: اقتصاد دیجیتال که در دولت تشکیل شده، فرصت مغتنمی است، همچنان که تأکید می‌کند نگاه دولت سیزدهم به فناوری، فرصت‌محور است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در توافق ایران و چین همکاری هایی در حوزه فناوری ارتباطات مثل 5g پیش بینی شده است، گفت: بله، ما در همکارهایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار دادیم و همچنین توسعه حضور پلتفرم های ایرانی در کشورهای همسایه را مد نظر داریم ظرفیت های خوبی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما می توانیم استفاده کنیم و همکاری های متقابل می تواند منجر به رشد و توسعه صنعت آی سی تی در کشور شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول