اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جشنواره تئاتر فجر| نمایش‌هایی که بحران را روی صحنه می‌برند

افشین خورشیدباختری می‌گوید برگزاری جشنواره تئاتر فجر یادآور این است که تئاتر علی‌رغم شرایط ناشی از شیوع کرونا و کم‌توجهی‌ها و مغفول ماندنش از دید برنامه‌ریزان فرهنگی کشور، همچنان نفس می‌کشد.

جشنواره تئاتر فجر| نمایش‌هایی که بحران را روی صحنه می‌برند

افشین خورشیدباختری از اعضای هیئت‌ انتخاب بخش صحنه‌ای چهلمین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس درباره آثار این بخش، گفت: نکته جالب توجه برای من این بود که در میان آثار رسیده از تئاتر استان‌ها، شاهد نمایش‌هایی بسیار قوی بودم. کارهایی که به عقیده من، جزو بهترین تئاترهایی بودند که در چند سال اخیر دیده‌ام.  

او  بیان کرد: نکته دیگر این که متاثر از شرایط تئاتر و شرایط زیستی اهالی آن، از لحاظ تماتیک شاهد دیدن بحران روی صحنه بودم. بحرانی که تماشای آن بر صحنه تئاتر را می‌توان زنگ خطر و هشدار نیز تلقی کرد. هرچند ممکن است برخی، سطحی‌انگارانه گمان کنند منظور من از این حرف این است که این آثار در حال سیاه‌نمایی بودند و به برچسب‌زدن‌های بیهوده بپردازند در حالی که حرف من این است که آن‌چه به عنوان محتوای برخی کارها دیدم، یأسی تحت تاثیر شرایط زیستی اهالی تئاتر بود.

او با بیان اینکه «بحران و تاحدودی یاس، تمی بود که در میان آثار توجه مرا به خود جلب کرد»، گفت: البته که وقتی قرار است از میان تعدادی بسیار زیاد، دست به انتخاب بزنید، با هر فرمولی هم که پیش بروید به هر حال تعدادی کار جا می‌مانند و انتخاب نشدن برخی آثار به این معنا نیست که چیزی کم داشته‌اند و صرفاً در مقام مقایسه، کارهای انتخاب‌شده کمی بهتر از کارهای انتخاب‌نشده بودند.

خورشیدباختری در پاسخ به این که پیش‌بینی‌اش در مورد چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چیست، اظهار کرد: من اهل پیش‌بینی و پیش‌گویی نیستم و به نظرم مسائل و مصائب تئاتر ما آن‌قدر زیاد است و آن‌قدر جای رسیدگی از سوی کسانی که می‌توانند بر شرایط اهالی تئاتر تاثیر بگذارند، دارد که هیچ‌گونه پیش‌بینی قابل تحقق نیست.

وی افزود: جشنوار تئاتر فجر، قاعدتاً جشنواره‌ای با اهداف و شرایط خاص خود است و نمی‌تواند همه تئاتر کشور را پوشش دهد چرا که محدوده کاری مشخصی دارد هر چند که انعکاس بخشی از تئاتر کشور در این جشنواره قابل مشاهده است؛ اما دیدن این کارها، برای خود من ضمن این که دشوار و وقت‌گیر بود، امیدبخش هم بود چرا که بعد از نزدیک به دو سال، قطع و وصلی و تعطیلی مکرر حداقل شاید بشود به این بهانه، اگر شرایط مساعد باشد، آدم‌ها بار دیگر دور هم جمع شوند و تئاتر را به خاطر خود تئاتر گرامی بدارند تا جشنواره بهانه‌ای باشد برای این که یادمان نرود تئاتری هم وجود دارد.

عضو هیئت انتخاب بخش صحنه‌ای چهلمین جشنواره تئاتر فجر، بیان کرد: از نظر من گرد هم آمدن گروه‌های تئاتری و تماشاگران، امیدبخش است و یادآور این که تئاتر هنوز هم زنده است و هنوز هم علی‌رغم شرایط ناشی از شیوع کرونا و بی‌توجهی‌ها و کم‌توجهی‌ها و مغفول ماندنش از دید برنامه‌ریزان فرهنگی کشور، نفس می‌کشد ولو در قالب حضور نمایندگانش در جشنواره تئاتر فجر.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول