اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کشف بقایای موشک‌های آمریکایی در حمله هوایی خونین به صعده

منابع رسانه‌ای از کشف بقایای موشک ساخت آمریکا در محل جنایت ائتلاف سعودی در استان صعده یمن خبر دادند.

کشف بقایای موشک‌های آمریکایی در حمله هوایی خونین به صعده

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای در استان صعده امروز (یکشنبه) و دو روز پس از جنایت ائتلاف سعودی در زندان این استان، از کشف بقایای موشک ساخت آمریکا در محل جنایت خبر دادند.

بامداد روز جمعه جنگنده‌های ائتلاف سعودی با بمباران یک زندان در استان صعده، تاکنون موجب کشته شدن ۸۷ نفر و مجروحیت ۲۶۶ نفر شدند. جنایتی که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت.

در این میان بقایای موشک یافت شده در محل بمباران نشان می‌دهد که این موشک ساخت شرکت صنایع نظامی آمریکایی ریتون است. «مارک جارلاسکو» مشاور نظامی سازمان حقوق بشری «PAX» (مستقر در هلند) در صفحه توئیتر خود نوشته است که بقایای این موشک نشان می‌دهد که ساخت شرکت ریتون آمریکاست.

 

شبکه سی ان ان نیز در گزارشی گفته است که علائم اختصاری شرکت ریتون بر روی موشک‌های باقی مانده در حملات سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ در یمن مشاهده شده است.

در آگوست ۲۰۱۸ نیز منابع یمنی گزارش دادند که در حمله به یک اتوبوس کودکان، در منطقه «الضحیان» در استان صعده که ۵۵ کشته و ۷۷ زخمی بر جای گذاشت، از بمب‌های «ریتون مارک ۸۲» استفاده شده بود.

کشف بقایای موشک‌ آمریکایی در محل جنایت صعده در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده پایان حمایت تسلیحاتی و عملیاتی از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را داده بود، اما یمنی‌ها معتقدند که پشتیبانی آمریکا از ائتلاف متجاوز علیه یمن، ذره‌ای کاسته نشده است و همچنان انواع حمایت‌های تسلیحاتی، مستشاری، اطلاعاتی و لجستیکی ادامه دارد. در روزهای گذشته نیز علی‌رغم بمباران شدید استان‌های مختلف یمن و شهادت دهها غیرنظامی، اما گفته می‌شود که آمریکا به جای محکوم کردن این حملات در حال بررسی تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن است و تاکنون واکنشی به کشتار روزهای اخیر نشان نداده است.

در این راستا «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود بدون محکوم کردن حمله به غیرنظامیان یمنی نوشت: «تشدید درگیری‌ها و حملات در سراسر یمن باید پایان یابد. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به یک راه‌حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه متعهد شوند. مردم یمن شایسته زندگی در صلح و تعیین آینده خود هستند». او همزمان با همتای سعودی خود تماس گرفت و حمله ۱۷ ژانویه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم کرد.

بمباران بی وقفه صنعاء، الحدیده و صعده از روز سه شنبه هفته گذشته و پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی آغاز شده و جنگنده‌های سعودی به طور روزانه پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور را بمباران می‌کنند. خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشته است که حملات روز جمعه در صعده و الحدیده خونین‌ترین حمله ائتلاف سعودی در دو سال و نیم گذشته بود. در استان الحدیده نیز سه کودک در جریان بمباران جنگنده‌های ارتش سعودی به شهادت رسیده و حداقل ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.

«یحیی سریع» روز جمعه پس از حمله ائتلاف به زندان مذکور با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: پس از فجایع امروزی که نیروی هوایی ائتلاف سعودی-آمریکایی-اماراتی در حق ملت عزیزمان مرتکب شد، ما به شرکت‌های خارجی در کشور کوچک امارات توصیه می‌کنیم که این کشور را ترک کنند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول